وضعیت ازدواج در کشور بحرانی است

وضعیت ازدواج جوانان در کشور بحرانی است و گذر از این بحران باید در اولویت کاری مسئولان مختلف قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سینا کلهر عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی د اظهار کرد: وضعیت ازدواج جوانان در کشور بحرانی است و نشانه‌های بحران آن در ۳ شاخص مختلف خود را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: نخستین شاخص بحرانی بودن وضعیت ازدواج جوانان سن آن بوده که بالا رفتن سن ازدواج در بین دختران و پسران و به ویژه در میان دختران با افزایش چشمگیری روبرو بوده است.

 
وجود ۱۲ میلیون جوان در سن ازدواج در کشور!

عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: در گذشته سن ازدواج در پسران ۲۵ تا ۲۶ سال بود که این سن به ۲۹ سال رسیده است و میانگین سنی ازدواج در بین دختران ۱۸ تا ۲۰ سال بوده است که هم اکنون به ۲۴ سال رسیده است.

کلهر گفت: از موضوع تعداد ازدواج های اتفاق افتاده نیز می‌توان به عنوان شاخص بحرانی دوم ازدواج جوانان یاد کرد و بر اساس آمار سال به سال تعداد ازدواج جوانان کم می‌شود و حجم قابل توجهی از جمعیت پسران جوان ۲۰ تا ۴۹ سال و دختران ۱۵ تا ۴۹ سال ازدواج نمی‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس آخرین آمار نزدیک به ۱۲ میلیون نفر از جوانان فعلی کشور، در بازه سنی مطرح شده هنوز ازدواج نکرده‌اند.

عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت:‌ سومین شاخص بحرانی ازدواج گرایش و نگرش جوانان به عنوان یک اولویت و دغدغه ذهنی در نظام فرهنگی ما مطرح نیست و یا کمتر اینگونه است.

کلهر یادآور شد: بر خلاف گذشته که از دوران نوجوانی به بعد در میان افراد و خانواده آن‌ها ازدواج دغدغه جدی افراد بود، امروزه دیگر از این دغدغه خبری نیست.

وی تصریح کرد: همزمان با شاخص‌های تعیین کننده بحران ازدواج در کشور با مسئله کاهش سن بلوغ جنسی نوجوانان و جوانان و فعال شدن غریزه جنسی زود هنگام بدون آنکه راهها و شیوه‌های مشروع و رسمی برطرف کردن آن‌ها وجود داشته باشد نیز مواجه هستیم.

 
کاهش سن بلوغ جنسی در جامعه!

عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کاهش سن بلوغ جنسی و از طرف دیگر افزایش سن ازدواج جامعه را آبستن انواع بحران‌ها می‌کند و اینگونه است که می‌گوییم شرایط ازدواج جوانان در جامعه ما بحرانی است.

کلهر گفت: اگر باورمندی و اولویت قرار دادن ازدواج در جامعه برای دولت آینده تا حدودی مثل قبل شده و تمام تمام تصمیمات به تسهیل ازدواج منجر شود از این بحران تا حدودی فاصله می‌گیریم.

وی اضافه کرد: مسئله عدم ازدواج جوانان تنها به مسکن محدود نمی‌شود و مسائلی چون نظام آموزشی، وضعیت سربازی جوانان و اشتغال، وضعیت تفریح و فراغت جوانان نیز بسیار مهم بوده و گاهی اهمیت این ۳ مورد مهمتر از موضوع مسکن است.

عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: راه حل ساختاری مشکل ازدواج جوانان را حل نمی‌کند و مسائل جوانان یک مسئله فرابخشی است و در ابتدا باید به اولویت اول رئیس دولت تبدیل و سپس حل شود.

 
ضرورت تغییر ماهیت فرابخشی معاونت امور زنان و خانواده!

کلهر گفت: مسئله اصلی که در ساختار معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری مطرح می‌شود، تغییر ماهیت فرابخشی این معاونت است و باید مسئولانی که در این مجموعه کاری را بر عهده می‌گیرند باید توانایی انجام کار میان بخشی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: نقطه مفقوده و خلأ اصلی دو نهاد معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و همچنین وزارت ورزش و جوانان طی سالهای اخیر در رأس کار نبودن افراد سرشناس و مشهور در جهت ارتباط گیری برای رفع مشکلات بوده است.

عضو هیات علمی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: رئیس جمهور منتخب مردم باید اولویت بودن ازدواج جوانان را به مسئولان نهادهای مختلف ابلاغ کند و افرادی را در این رابطه در دستگاههای مربوطه به کارگیری کند که فرد مورد نظر بتواند ارتباط خوب و موثری با سایر مسئولان برقرار کند.

کلهر خاطرنشان کرد: ازدواج با اشباع سایتی و مطالبه‌گری مواجه شده و یک نوع کرختی ذهنی ایجاد شده و ما در حال حاضر تنها نیازمند اقدام جهت رفع موانع ازدواج جوانان هستیم.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27385
اخبار مرتبط

نظرات شما