قم شناسی/3

بازدید از مزار محبوبترین بانوی ایرانی در تعطیلات نوروز در قم+ عکس

بسیاری از مردم اطلاع ندارند که مزار بانوی زاده تبریز شاعره پر آوازه ایرانی در حرم حضرت معصومه (س) قرار دارد قطعا پس از زیارت حرم حضرت معصومه (س)، زیارت مقبره‌ی بانوی شعر ایران پروین اعتصامی که در صحن امام رضا علیه السلام قرار دارد خالی از لطف نخواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پروین اعتصامی شاعر پر آوازه ایرانی در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ خورشیدی در شهر تبریز متولد شد به همین مناسبت ۲۵ اسفند روز بزرگداشت پروین اعتصامی نامگذاری شده است.

قبر پروین اعتصامی شاعر ایرانی که به عنوان «مشهورترین شاعر زن ایران» از او یاد شده‌ است در مقبره خانوادگی ایشان در حرم حضرت معصومه (س) قم قرار دارد.

شاید بسیاری از علاقمندان به شعر و ادبیات ندانند که مزار این بانوی شاعره در حرم حضرت معصومه سلام الله علیه و سفر به قم در ایام نوروز فرصت مناسبی برای فاتحه خوانی کنار مزار این بانوی شاعره است.

 به پاس قدردانی از زحمات چندین ساله‌ی این شاعر بزرگوار در حیطه‌ی ادبیات، مقبره‌ای زیبا و باشکوه در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در صحن امام رضا (ع) بنا شده است و زائران حرم حضرت می‌توانند پس از یک دل سیر زیارت، از مقبره‌ی این شاعر بزرگ نیز دیدن کنند.



پروین فرزند مرحوم یوسف اعتصامی آشتیانی(اعتصام الملک) بود و  در محله ششکلان در تبریز زاده شد. پدر وی یوسف اعتصامی، از شاعران و مترجمان عصر خود بود که در شکل‌گیری زندگی هنری پروین و کشف استعدادها، و ذوق و گرایش وی به سرودن شعر نقش مهمی داشت.

پروین اعتصامی در فروردین ۱۳۲۰ به بیماری حصبه مبتلا شد. در تاریخ ۳ فروردین در بیمارستان بستری شد و در تاریخ ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ در سن ۳۴ سالگی در تهران درگذشت و در حرم فاطمه معصومه در قم در آرامگاه خانوادگی در کنار پدرش به خاک سپرده شد. او در هنگام مرگ، در آغوش مادرش، جان سپرد. پس از مرگش، قطعه‌ای با عنوان «این قطعه را برای سنگ مزار خودم سروده‌ام» از او یافتند که مشخص نیست او چه زمان برای سنگ مزار خود سروده بود ؛ که آن قطعه را بر سنگ مزارش نقش کردند.

در آن زمان هیچ‌گونه مراسم رسمی و دولتی به مناسبت بزرگداشت پروین اعتصامی برپا نشد که مخالفت شدید هواداران او و شعرهایش را نیز به همراه داشت. شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا باید همچین فردی که نقش بزرگی در فرهنگ و هنر کشورش داشته است، این‌قدر در سکوت و خفا به خاک سپرده شود. این‌طور به نظر می رسد که در آن زمان دستگاه امنیتی رضاشاه نسبت به او حساسیت بسیار داشته‌اند.



مقبره پروین اعتصامی به مدت سه سال برای مرمت بسته بوده است و در آذر ۹۶ با عنوان مقبره شعر و ادب و معماری جدید و تزئینات هنری برجسته در صحن امام رضا(ع) حرم مطهر حضرت معصومه(س) بازگشایی شد. این مقبره به عنوان مقبره شعر و ادب نامگذاری شده و با در نظر گرفتن روح شعر و ادب، تزئینات خاص با بهره گیری از دو هنر اصیل از ۴ هنر اصیل اسلامی ایرانی در آن به کار رفته و به فضایی مطلوب برای حضور شعرا و علاقه مندان به شعر پارسی تبدیل شده است .



مقبره پروین اعتصامی با هنر گچ بری فاخر طراحی شده که با نقوش گل و بوته و حالت شاعرانه ای توسط استادکاران آستان مقدس حضرت معصومه سلام الله علیهما ظرف مدت نزدیک به سه سال طراحی شده است. بیش از ۵۰ میلیون تومان در آن زمان هزینه معماری و طراحی جدید مقبره بانوی شعر و ادب پروین اعتصامی شده است .

شعری که بر روی سنگ مزارش نوشته شده:

 اینکه خاک سیهش بالین است  
اختر چرخ ادب پروین است
گر چه جز تلخی ز ایام ندید  
 هر چه خواهی سخنش شیرین است
صاحب آنهمه گفتار امروز
سائل فاتحه و یاسین است
 دوستان به که ز وی یاد کنند  
 دل بی دوست دلی غمگین است
 خاک در دیده بسی جان فرساست
 سنگ بر سینه بسی سنگین است
 بیند این بستر و عبرت گیرد
هر که را چشم حقیقت بین است
 هر که باشی و ز هر جا برسی
  آخرین منزل هستی این است
   آدمی هر چه توانگر باشد
چون بدین نقطه رسید مسکین است
   اندر آنجا که قضا حمله کند
چاره تسلیم و ادب تمکین است
   زادن و کشتن و پنهان کردن
 دهر را رسم و ره دیرین است
   خرم آنکس که در این محنت گاه
   خاطری را سبب تسکین است



شعر پروین از دیدگاه طرز بیان مفاهیم و معانی، بیشتر به صورت «مناظره» و «سؤال و جواب» است. در دیوان او بیش از هفتاد نمونه مناظره آمده که وی را از این لحاظ در میان شاعران فارسی برجسته ساخته‌است. این مناظره‌ها نه تنها میان انسان‌ها و جانوران و گیاهان، بلکه میان انواع اشیاء – از قبیل سوزن و نخ – نیز اتفاق می‌افتد. پروین در بیان مقاصد خود از هنر‌‌‌‌های «شخصیت‌بخشی» و «تخیل» و «تمثیل»، با شیوایی کم‌نظیری استفادهٔ بسیار کرده‌ است .

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/32325
اخبار مرتبط

نظرات شما