گزارش قم فردا به مناسبت دهه کرامت؛

حضرت معصومه(س) بهترین اسوه و الگو برای بانوان امروز/دهه کرامت بهترین فرصت برای تبیین سبک زندگی کریمانه

حضرت معصومه(س) از جایگاه و عظمت ویژه و ممتازی برخوردار هستند که باید این عظمت و جایگاه و سبک زندگی این بانو در جامعه الخصوص برای بانوان تبیین شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  حضرت معصومه(س) یکی از بانوان با فضیلت و با شخصیت خاندان اهل بیت(ع) است. پدر بزرگوار او حضرت «موسی بن جعفر» امام هفتم شیعیان و مادر گرامی حضرت معصومه «نجمه» است. ولادت آن حضرت را در مدینه در سال 173 نقل میکنند. حضرت فاطمه معصومه بعد از امام رضا (ع) از دیگر فرزندان حضرت موسی بن جعفر (ع) فاضلتر و دارای مقامی شامختر میباشد.
شأن بی‏ همتای زنان و دختران در جامعه
برای بررسی جایگاه والای زنان در جامعه و سبک زندگی اسلامی، باید به آیات و روایات، سیره اهل بیت و تاریخ اسلام مراجعه کرد.  زن و دختر در سبک زندگی ایرانی- اسلامی جایگاه بسیار والایی دارد زیرا نه فقط باورهای ملی ما برای بانوان جایگاه و احترام ویژه‏‌ای قائل است بلکه دین مبین اسلام نیز تکمیل‌‏کننده این‏ جایگاه بود. رفتار پیامبر اسلام با تنها فرزندشان حضرت فاطمه(س) زیباترین الگو را برای برخورد پدران با فرزندان دختر خود به تصویر می‌‏کشد. این الگوی رفتاری‏‌ در میان دیگر معصومین نیز دیده می‏‌شود و همواره بر عزیز‏داشتن دختران تأکید شده است و بی ‏تردید مباحثی‏ همچون حجاب و عفاف نیز حلقه تکمیل ‏کننده این عزتمندی و احترام به جایگاه والا و شأن بی‏ همتای زنان و دختران در جامعه است.
حضرت معصومه(س) در تاریخ اسلام و در دوران حیات خود از جایگاه ممتاز و ویژه‏‌ای برخوردار بوده است به‏‌گونه‌‏ای‌‏که در تاریخ جاودان شده است و حتی محل مدفن ایشان یک مکان مقدس برای ما مسلمانان به‌‏شمار می‌‏آید. هم‏چنین شأن و جایگاه حضرت زهرا(س) و رفتار پیامبر(ص) با آن‌‏حضرت از دیگر الگوهای اسلامی رفتار با دختران است در حالی که در هیچ کجای دنیا شما چنین الگوها و جایگاهی را برای زنان و دختران مشاهده نمی‌‏کنید.



سبک زندگی حضرت معصومه(س) بهترین الگو برای جامعه امروز است
باید الگوی رفتاری و عملی برای دختران جامعه امروز ما برگرفته از این بانوان باشد این در حالی است که حجت الاسلام و المسلمین حسین بنیادی در گفتگو با خبرنگار قم فردا ضمن تبریک دهه کرامت اظهار داشت: حیات با برکت حضرت معصومه علیها السلام تشکیل شده از زوایای مختلفی در جهات عبودیت و بندگی خداوند متعال، اطاعت از ائمه معصومین علیهم السلام و مقاطع حساس و مهمی است.
وی با اشاره به القاب و صفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیه اضافه کرد: اهمیت توجه به القاب و صفات اشخاص در این است که تا آنها رفتارشان مطابق و دارای آن ویژگی‌ها نباشد، به آن صفات و لقب‌ها شناخته نمی‌شوند، این مهم درباره تمام معصومین علیهم السلام صادق است.
این استاد و کارشناس مذهبی با اشاره به زیارت با معرفت به معنای اقتدای عملی به سیره حضرت معصومه(س) تصریح کرد: بهترین وجه زیارت معصومین و خاندان نبوت علیهم السلام، کسب معرفت و شناخت جهت زندگی است که به نوعی جهان‌بینی توحیدی را در تفکر انسان‌ها و جوامع قوی نماید و دیگر اینکه الگو و سبک زندگی آن انوار الهی را در رفتار خود پیاده کند.
وی اضافه کرد: جامعه امروز ما به شدت نیازمند اصلاح سبک زندگی است و این در حالی است که مذهب تشیع بهترین اسوه‌های فردی و اجتماعی را معرفی می‌کند.

نخبگان حوزوی و دانشگاهی، سبک زندگی حضرت معصومه(س) را تبیین کنند
از طرفی طاهره حیدری مجد در گفتگو با خبرنگار ما ضمن تبریک فرارسیدن سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) گفت: آن چه ضرورت دارد این که نخبگان و اساتید حوزه و دانشگاه، مؤلفه ها و شاخصه های مربوط به سبک زندگی حضرت معصومه (س) را از دل منابع تاریخی استخراج کرده و به زبان روز برای نسل جوان به ویژه دختران تبیین نمایند.
 وی افزود: نام گذاری روز ولادت بانوی کرامت به عنوان روز دختر، بهترین فرصت است تا سبک زندگی اهل بیتی برای دختران جامعه ما تبیین شده و با محوریت زندگانی حضرت معصومه(س)، شاهد یک جهاد فرهنگی و تبیینی باشیم.
 عضو هیئت علمی جامعه الزهرا(س)گفت: بی شک رمز سعادت و نیک نامی در دنیا و آخرت در سایه تبعیت از رهنمودها و فرمایشات اهل بیت(ع) است و چه خوب که ما مردم قم در این امر همواره در زندگی خود این مدال افتخار را داشته باشیم که سبک زندگی مان همواره رنگ و بوی اهل بیتی داشته باشد و زیر سایه حضرت معصومه(س)، بنده خوب خدا و شیعه و محب واقعی حضرات معصومین(ع) باشیم.



حضرت معصومه(س) یکی از بهترین اسوه ها برای بانوان امروز است
همچنین آیت الله محسن فقیهی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه حضرت فاطمه معصومه(س) دارای مقام و منزلت بزرگی هستند، اظهار داشت: حضرت معصومه(س) در ابعاد اخلاقی، سیاسی و فرهنگی از ویژگی‌های ارزشمندی برخوردار بوده و یکی از بهترین اسوه ها برای بانوان امروز است.
وی گفت: این شخصیت بزرگ از کمالات علمی و معنوی پدر، مادر و برادر خویش بهره‌های فراوانی بردند و در عصر خویش به عنوان بانوی عالمه شهرت پیدا کردند.
این استاد حوزه در ادامه به فضیلت زیارت این بانوی بزرگ اشاره کرد و گفت: پیرامون زیارت حضرت فاطمه معصومه(س) روایات زیادی از اهل بیت (ع) نقل شده است و در اهمیت زیارت ایشان همین بس که بعد از زیارت چهارده معصوم برای زیارت هیچ یک از انبیا و اولیا، در حد زیارت این بانو ترغیب و تشویق نشده است.
وی تاکید کرد: در مسیر دفاع از ولایت شخصیت های مهمی در تاریخ مانند حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) وجود دارند و در این مسیر هم می توانیم از فاطمه معصومه(س) هم نام ببریم.
این استاد حوزه افزود: حضرت فاطمه معصومه (س) نیز یکی از بانوان بزرگ جهان اسلام است که در طول عمر شریف خویش همواره در نشر و پاسبانی از حریم ولایت با تمام وجود جانفشانی کردند، این بانوی کریمه با دعوت امام بزرگوار عازم سفر شدند و در طول مسیر با ایجاد کاروانی تبلیغی معارف امامت و ولایت را نشر می‌دادند.

دهه کرامت بهترین فرصت برای تبیین سبک زندگی کریمانه اهل بیت(ع) است
این در حالی است که آیت الله کعبی ضمن تبریک دهه کرامت ابراز داشت: مناسبت هایی چون دهه کرامت، فرصتی گرانبها در اختیار ماست که به این وسیله مردم را هر چه بیشتر و بهتر با سیره و سبک زندگی ائمه اطهار(ع) آشنا کنیم.
وی افزود: بخشی از مشکلات امروز جامعه ما به خاطر دوری از سبک زندگی اسلامی است که بهترین معرف این سبک زندگی خود اهل بیت(ع) هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از برگزاری محافل مذهبی و جشن های ویژه دهه کرامت در سراسر ایران اسلامی و به خصوص شهرهای قم و مشهد گفت: همه ما مدیون و ریزه خوار سفره کرامت حضرت رضا(ع) و خواهر بزرگوارشان حضرت معصومه(س) و دیگر امامزادگان همچون شاهچراغ هستیم و لازمه قدردانی از این نعمت آن است که سبک زندگی اهل بیت(ع) را به درستی شناخته و از آن تبعیت کنیم.
وی اضافه کرد: همه حضرات معصومین (ع) زندگانی شان سرشار از درس و نکته برای ماست منتهای مراتب ما چون در ایران زندگی می کنیم و زیر سایه معنوی حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) هستیم بیش از پیش باید از این دو نور مقدس الگوگیری کنیم.



روایات بسیاری درباره شأن و شخصیت حضرت معصومه در منابع اسلامی وجود دارد و روایاتی که در شأن شهر قم آمده معطوف به شخصیت حضرت معصومه است و به خاطر مرقد مطهر ایشان است چون قبل از وجود و حضور ایشان و مدفون شدنشان در این شهر چندان مرکزیت و محوریت و اهمیت برای این شهر نبود اگرچه محدثانی در این شهر بودند ولی تمام روایات نشان می دهد که شخصیت کریمه اهل بیت این شهر را مرکزیت داده و عظمت بخشیده است.
همه اینها بازگوکنندة این حقیقت است که شخصیت ایشان به عنوان فرزند معصوم در پیشگاه خداوند بسیار قابل توجه است به طوری که تمام بزرگان در گرد شمع وجود او با همه نورانیت و کرامت ناچیز هستند و این خود حکایت از عظمت معنوی ائمه هدی می باشد که فرزند آنها چنین نورافکنی دارد.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/33938
اخبار مرتبط

نظرات شما