مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم در میزگرد قم فردا:(۲)

باید استفاده از تجهیزات کاهنده در ساختمان سازی باید الزامی شود/در مدیریت فضای سبز تجدید نظر شود

مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه ۵۰درصد مصرف آب در خانواده برای حمام و ظرفشویی است، گفت: در شرایط امروز کشور در خصوص مسئله آب باید استفاده از تجهیزات کاهنده در ساختمان سازی الزامی شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حسن فرمانی انتظام  در میزگرد با موضوع بحران کمبود آب و برق و راه حل های پیشرو که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد با اشاره به اینکه بیشتر مصرف در بخش خانگی در حمام است که 30تا 32درصد مصرف را در برمی گیرد و بعد از حمام در آشپزخانه با 20درصد سهم می باشد. اگر در منازل این بخش ها کنترل شود می توانیم صرفه جویی قابل توجهی را داشته باشیم.
وی ادامه داد: باز چرخانی آب در دنیا به عنوان آب جدید مطرح است که هم می توانیم از پس آب استفاده کنیم و هم می توانیم ازخود آب به عنوان بار دوم استفاده کنیم. به عنوان مثال آب خاکستری را می توانیم با یک تصویه مقدماتی برای فضای سبز و برای فلاش تانگ ها استفاده کنیم.
انتظام عنوان کرد: در صنایع هم می توانیم از بازچرخانی آب استفاده کنیم. در صنایع باید دو مسئله یک استفاده از پس آب و دوم استفاده از بازچرخانی آب در خود صنعت مورد توجه قرار گیرد.
کشاورزان بجای مزرعه کشاورزی، مزرعه پنل خورشیدی داشته باشند
وی اضافه کرد: برای دامپروری و دامداری؛ با توجه به اینکه استان قم در شرایط گرم و خشک قرار دارد در ابتدا باید در توسعه دامداری و دامپروری تجدید نظر کنیم چرا که قم شرایط مناسبی برای این شغل ندارد. امروز کشاورزان بجای اینکه مزرعه های کشاورزی داشته باشند باید مزرعه پنل های خورشیدی داشته باشند. دولت با سرمایه گذاری بر روی این مسئله می تواند هم تکنولوژی را وارد استان کندو هم مزارع خورشیدی را با سرمایه در اختیار کشاورزان قرار دهد چرا که هم ارزش افزوده این فعالیت بیشتر است و هم با توجه به شرایط منابع آبی می توانیم کمترین حدرفت آب را داشته باشیم.
مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه در دنیا قیمت آب قیمت واقعی است، گفت: به همین دلیل مشترکین برای اینکه با قبوض سنگین مواجه نشوند مصرف را مدیریت می کنند. البته این مسئله همیشه عامل بازدارنده نیست.
در کاهش مصرف باید فرهنگ سازی شود
وی خاطرنشان کرد: مسئله فرهنگ بسیار مهم است.مردم باید باور داشته باشند و با اقدامات ترویجی که در سطح استان و کشور انجام می شود مردم را به این اعتقاد برسانیم که وضعیت آب خوب نیست تا مردم خودجوش در مصرف خود تجدید نظر کنند. اگر مردم حداقل 10درصد در مصرف خود صرفه جویی کنند می توانیم امسال از تنش آبی عبور کنیم.
انتظام ادامه داد: در نیا بر روی تجهیزات کاهنده آب کار می کند. آفریقای جنوبی با پرلاتورهای ساده یا همان سرشیرکه روی شیر نصب می شود مشکل خود را برای عبور از خشکسالی حل کرد. پرلاتورها حدود 20تا30 درصد در مصرف همان شیر آب صرفه جویی ایجاد می کند.
وی اضافه کرد: تجهیزات کاهنده به دو بخش تقسیم می شود. یکسری لوازم آب پخش و سری دیگر آب بر هستند. کولر آبی ،  ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی لوازم آب بر هستند یعنی آب مصرف می کنند تا خدمتی به مشترک اراده دهند. اما پرلاتورها، شیر های اهرمی، شیرهای چشمی و سرشیرها تجهیزات آب پخش هستند.



باید استفاده از تجهیزات کاهنده در ساختمان سازی الزامی شود
مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم ابراز داشت:  یکی از اقداماتی که در دنیا می تواند انجام شود این است که در مبحث 19 گفته شده باید از تجهیزات کاهنده در ساختمان استفاده شوداما متاسفانه الزام قانونی به اجرا وجود ندارد. یکی از اقدامات خوب با توجه به شرایط کشور و استان انجام شود الزامی شدن استفاده از لوازم کاهند در ساختمان ها است.
وی اضافه کرد: سردوش حمام به تنهایی بین 20تا30درصد کاهش مصرف و صرفه جویی را به همراه دارد. در خصوص ماشین های لباسشویی باید دقت کرد که شستن لباس با دست آب بسیار مصرف می کند. در برخی از کشورها برای اینکه مصرف آب را کاهش دهند ماشین های لباسشویی ارزان قیمت در اختیار مردم قرار میدهند. مردم ابتدا از ماشین لباسشویی استفاده کنند و دوم این که از ماشین های لباسشویی کم مصرف و با ظرفیت تکمیل استفاده کنند.
50درصد مصرف آب در خانواده برای حمام و ظرفشویی  است
انتظام با اشاره به اینکه بعد از حمام بیشترین مصرف در آشپزخانه است، گفت: دولت باید کمک کند مردم بتوانند ماشین های ظرفشویی تهیه کنند. حمام و ظرفشویی که حدود 50درصد مصرف یک خانواده را تشکیل می دهد را می توانیم با ابزار و اقداماتی بسیار ساده میزان مصرف را کاهش دهند.
وی عنوان کرد: بعد از این دو وسیله بیشترین مصرف در خانواده برای کولرهای آبی است. کولر های آبی بین 200تا 400لیتر بسته به دما، آب مصرف می کنند در واقع در سرانه گویی یک نفر به خانواده اضافه می شود. یکی از ابزارهای ساده که تا 20درصد مصرف کولر را کاهش می دهد نصب سایبان برای کولر آب است. در کولر آبی دقت کنیم شناور کولر سالم باشد تا آب سرریز نشود. شلنگ کولر را بررسی کنیم تا سالم باشد. پوشال های کولر را تمیز و تعویض کنیم.
مدیر دفتر توسعه پایدار و مدیریت مصرف شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اینکه شهرداری از آب شرب برای فضای سبز استفاده می کند، گفت: در خصوص میزان مصرف آب شرب برای فضای سبز ما نمی توانیم اظهار نظر کنیم چرا که پارامترهای مختلفی وجود دارد اما شهرداری قطعا از آب شرب استفاده می کند و ما توصیه می کنیم از پس آب و آب های دیگر برای این موضوع استفاده کنند.
باید در مدیریت فضای سبز تجدید نظر شود
وی ادامه داد: باید در مدیریت فضای سبز تجدید نظر شود. شهرداری سعی کنید در سطح شهر از گونه های گیاهی کم آب بر استفاده کند و یا از المان های غیر آبی مانند ماسه های رنگی و برگ های مصنوعی استفاده کند.
انتظام در خاتمه یادآور شد: مردم باید سعی کنند برای عبور از تنش آبی امسال حداقل 10درصد کاهش مصرف داشته باشند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/34765
اخبار مرتبط

نظرات شما