۵۰ درصد خانواده‌های قمی تحت پوشش طرح خودمراقبتی هستند

کارشناس مسوول واحد آموزش و ارتقاء سلامت مرکز بهداشت قم گفت: در حال حاضر ۵۰ درصد خانواده‌های تحت پوشش مرکز بهداشت قم دارای سفیر سلامت هستند که با دریافت آموزش‌های خودمراقبتی، با هدف بهبود وضعیت و ارتقاء سلامت خود، خانواده و اطرافیان اقدام می‌کنند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید عباس حسینعلی‌پور روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی خودمراقبتی افزود: در فعالیت خودمراقبتی افراد برای حفظ و ارتقاء سلامت خود اقداماتی انجام می‌دهند تا زندگی سالم و شادابی را از نظر جسمی، روانی، اجتماعی، عاطفی و معنوی تجربه کنند.

وی با بیان این‌که طرح خودمراقبتی در قالب برنامه تحول نظام سلامت از سال ۱۳۹۴ ابلاغ شد، اضافه کرد: در این راستا بیش از ۱۸۰ هزار نفر که به‌صورت داوطلبانه سفیر سلامت هستند، آموزش‌های لازم را برای پیگیری امور مربوط به سلامت خانواده خود فراگرفته‌اند.

وی با بیان این‌که در برنامه خودمراقبتی به افراد جامعه آموزش داده می‌شود تا با دانش و مهارت‌های کسب شده از خود مراقبت کنند، گفت: نتایج رفتارهای خودمراقبتی مانند مصرف به‌موقع دارو و رعایت رژیم غذایی در افراد بیمار، شامل کاهش علائم و عوارض بیماری و تسریع در بهبودی است.

حسینعلی‌پور افزود: در مقابل نتایج رفتارهای خودمراقبتی مانند شستن دست‌ها، زدن ماسک، تزریق واکسن، عدم استعمال دخانیات، داشتن فعالیت فیزیکی و انجام آزمایش‌ها و چکاپ‌های دوره‌ای در افراد سالم، شامل پیشگیری از ابتلا به بیماری و تشخیص زودرس بیماری است.

به گفته وی، مهم‌ترین رفتارهای خودمراقبتی ارتقا دهنده سلامت شامل رفتارهای تغذیه‌ای سالم و انجام فعالیت منظم ورزشی، مدیریت استرس، ارتباط بین فردی، رشد معنوی و مسئولیت‌پذیری در قبال وضعیت سلامتی است.

وی خاطرنشان کرد: در سطح مرکز بهداشت قم نسبت به جذب و آموزش بسته‌های خودمراقبتی به سفیران سلامت خانواده اقدام می‌شود تا بالاترین سطح سلامت حاصل شود؛ سفیران سلامت ضمن به‌کارگیری مطالب آموخته شده برای بهبود وضعیت سلامتی خود، مسوولیت انتقال این مطالب به فرزندان، خانواده، دوستان، همسایه‌ها، هم‌محلی‌ها و همشهریان را بر عهده دارند.

کارشناس مرکز بهداشت قم با اشاره به این‌که خودمراقبتی در مراکز و پایگاه‌های سلامت در سه سطح در حال ارائه است، بیان کرد: محورهای اصلی خودمراقبتی در سطح اول پیشگیری شامل حفـظ و ارتقـای سـلامت، اصلاح سبک زندگی و پیشگیری از بیماری‌هاست که در قالب بسته‌های خدمتی برای گروه‌های مختلف سنی در حال اجرا می‌باشد.

وی افزود: در سطح دوم پیشگیری، آموزه‌هایی مانند تاکید بر انجام غربالگری برای تشخیص زودرس بیماری، تبعیت از درمان دارویی و پیروی از رژیم غذایی توسط پزشکان و مراقبین سلامت آموزش داده می‌شود.

وی اضافه کرد: محورهای اصلی خودمراقبتی در سطح سوم پیشـگیری شامل مواردی مانند سـازگاری بیمار با بیماری یا نـاتوانی و مراقبـت تسـکینی و تـوان‌بخشی است که توسط تیم سلامت مستقر در سطح مراکز خدمات جامع سلامت به جامعه هدف ارائه می‌شود.

به گفته حسینعلی‌پور، ۳۶۵ هزار و ۸۳۳ خانوار تحت پوشش مرکز بهداشت استان قم قرار دارند.

۲۴ جولای مصادف با دوم مردادماه روز جهانی خودمراقبتی نام‌گذاری شده است.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/35259
اخبار مرتبط

نظرات شما