پژوهشگر فضای مجازی:

عدم کنترل رمز ارزها زمینه فساد و انحرافات را بیشتر می کند

پژوهشگر اخلاق فضای مجازی با اشاره به اینکه کاربران باید نسبت به مفاسد و چالش های اخلاقی فضای مجازی خودکنترلی داشته باشند، گفت: ویژگی های اختصاصی رمزارزها مانند تمرکز گریزی و امکان ناشناس بودن صاحبان، زمینه و انگیزه فساد و انحرافات اخلاقی را بیشتر می کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سبحان نقدی پور در سلسله نشست‌های آنلاین «دین و فضای مجازی» که این جلسه با موضوع «نسبت‌سنجی اخلاق با ارزهای رمزپایه» برگزار شد با اشاره به چالش ها و تهدید های فناوری های ساخت بشر، اظهار داشت: با توجه به پیشرفت سریع رمزارزها در سالیان گذشته و احتمال استفاده گسترده تر از آنها در آینده و همچنین با توجه به وجود چالش ها و تهدیدهای فناوری های ساخت بشر، لازم است تا برای استفاده درست از رمزارزها و پیشگیری از معضلات اخلاقی احتمالی، تدابیر آگاهانه ای برای به حداقل رساندن چالش های اخلاقی در آینده اندیشیده شود.
رمز ارزها زمینه فساد و انحرافات را بیشتر می کند
وی ادامه داد: ویژگی های اختصاصی رمزارزها مانند تمرکز گریزی و امکان ناشناس بودن صاحبان، زمینه و انگیزه فساد و انحرافات اخلاقی را بیشتر می کند.
پژوهشگر اخلاق فضای مجازی اضافه کرد: از طرفی عدم اتکای رمزارزها به قوانین مدنی و حاکمیتی دولت ها منجرشده تا کنترل مثبتی از سوی افراد و نهادهای مربوطه در زمینه های اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و امنیتی در این حوزه صورت نگیرد؛ به همین دلیل ابزاری نیاز است تا کاربران و استفاده کنندگان از رمزارزها -همانند صرافی ها- خودکنترلی مثبت اخلاقی نسبت به چالش های اخلاقی رمزارزها را در پیش گیرند.
کاربران باید نسبت به مفاسد و چالش های اخلاقی فضای مجازی خودکنترلی داشته باشند
وی ادامه داد: به اعتقاد کارشناسان، به صرف قوانین و مقررات نمیتوان فناوری های جدید را کنترل کرد بلکه نیازمند ابزار دیگری به نام اخلاق هستیم تا خودکنترلی اخلاقی، جایگزین دیگر کنترل ها شود بدین معنا که کاربران نسبت به مفاسد و چالش های اخلاقی فضای مجازی خودکنترلی داشته باشند؛ در این صورت بسیاری از دغدغههای حاکمان در حوزه فضای مجازی از بین خواهد رفت.
نقدی پور با اشاره به تبیین ماهیت اخلاقی رمزارزها ، گفت: امروزه خواه ناخواه رمزارزها بخش جدایی ناپذیر اقتصاد و زندگی اجتماعی در جهان شده است و باگذشت زمان این حوزه رنگ و بوی جدی تری به خود خواهد گرفت، به گونه ای که اکنون در برخی کشورها رمزارزها به عنوان پول رسمی کشور شناخته میشوند.
وی تصریح کرد: پس از بررسی آثار مثبت و منفی رمزارزها میتوان رویکرد اخلاقی در این حوزه را بیان کرد.به عقیده ما، با توجه به آثار مثبت و منفی رمزارزها، نفس این پدیده از لحاظ اخلاقی، حالتی خنثی و بیطرفانه دارد بدین معنا که با توجه به آثار و لوازمی که بر آنها مترتب میشود، میتوانیم حکم به خوب یا بد بودن ارزهای رمزپایه دهیم.
آثار مثبت و منفی رمزارزها
پژوهشگر اخلاق فضای مجازی ابراز داشت: در مرحله بعد باید ماهیت اخلاقی رمزارزها بر اساس آثار مثبت و منفی تبیین شود. میانه روی و صرفه جویی در هزینه های شخصی و بیت المال با توجه به حذف کارمزدهای بانکی، حفظ محیط زیست به دلیل کاهش مصرف کاغذ، گسترش برابری و عدالت به دلیل استخراج همگانی و بسط خیر عمومی و رفع نیازهای مردمی توسط حکومت -با توجه به شرایط تحریمی و ویژگی غیرمتمرکز بودن رمزارزها- ازجمله آثار و کارکردهای مثبت ارزهای رمزپایه می باشد.
وی افزود: تضعیف نیروی دولت در دفاع از حقوق مردم به واسطه کاهش اعمال قدرت دولت ها در حوزه پول و ثروت، مصرف بالای  انرژی برای تولید رمزارزها، تخریب محیط زیست و نابودی منابع تولید انرژی به دلیل استفاده فراوان از برق، ایجاد بسترهای مالی برای انجام رذایل اخلاقی و تهدید امنیت کشور و کاربران نیز ازجمله کارکردهای منفی ارزهای رمزپایه می باشد.



انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/35896
اخبار مرتبط

نظرات شما