فعالیت ۵۴ غرفه جمع‌آوری پسماند خشک در قم

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم از فعالیت ۵۴ غرفه جمع‌آوری پسماند خشک در این شهر خبر داد و گفت: طرح اهدای گل و گلدان در قبال پسماند و طرح‌هایی از این قبیل در این غرفه‌ها در جریان است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی با بیان اینکه مسئله مدیریت پسماند از مرحله تولید تا مرحله پس از دفن تعریف شده است، اظهار داشت: نخستین گام ایجاد امکان برای تولید کالاهایی است که پسماند کمتری ایجاد کرده و قابلیت چند بار استفاده را دارند.

وی عنوان کرد: در این زمینه قانون حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه مدیریت پسماند تصویب شده است که در آن صنایع تولیدکننده و وارد کننده یک دهم درصد از ارزش کالا را به عنوان هزینه زیست محیطی پرداخت می‌کنند که در صورت بازگشت پسماند به کارخانه این مبلغ به آن‌ها عودت داده می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره باینکه این قانون ابلاغ شده اما منتظر وصول منابع هستیم افزود: دستورالعمل نحوه اجرای این قانون هنوز ابلاغ نشده است، با این وجود سال گذشته حدود ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات از صندوق محیط زیست اخذ کنیم.

میرابراهیمی با بیان اینکه مسئله کاهش تولید پسماند موضوعی که شهروندان عهده دار آن هستند تصریح کرد: خرید هوشمندانه و تهیه کالاهایی که از نظر تولید پسماند بهینه هستند، یک موضوع بسیار مهم محسوب می‌شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با اشاره به اینکه در سطح شهر ۵۴ غرفه پسماند وجود دارد گفت: طرح اهدای گل و گلدان در قبال پسماند و طرح‌هایی از این قبیل در این غرفه‌ها در جریان است.

میرابراهیمی به زباله گردی که باعث بهم ریختگی نظافت شهر می‌شود، اشاره کرد و گفت: تلاش ما ساماندهی اینگونه افراد و آموزش به آنها به منظور اصلاح رفتار است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم خاطرنشان کرد: کسانی که در قالب خرید ضایعات فعالیت می‌کنند، هزینه‌هایی مانند کنترل‌های ضوابط بهداشتی و … ندارند و بدون این هزینه‌ها با غرفه‌های جمع آوری پسماند رقابت می‌کنند.

وی اظهار داشت: فروش پسماند به ضایعاتی‌ها منجر به ایجاد گاراژها در ابعاد و مساحت مختلف در سطح شهر برای جمع آوری پسماند توسط این افراد می‌شود و در نهایت مشکلاتی برای شهروندان ایجاد می‌کند.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/36265
اخبار مرتبط

نظرات شما