تاب‌آوری اسلامی متکی بر توسعه فردی و علمی است

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بابیان اینکه تاب‌آوری اسلامی متکی بر توسعه فردی و علمی است، گفت: مدیریت بحران در اسلام در دو بعد ویژگی‌های فردی و بهره‌گیری از علوم فنی و علمی تعریف‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، آیت‌الله علی‌رضا اعرافی روز پنجشنبه در دیدار با رییس و مدیران کل مدیریت بحران کشور، مبحث تاب‌آوری اجتماعی از منظر اسلام، تصریح کرد: یک بخش از تاب‌آوری جامعه در بحران را ابعاد روحی فرد شامل می‌شود که نیازمند فرهنگ‌سازی، آموزش و مباحث حوزه روانشناسی است و بخش دوم آن نیز ابعاد فنی و علمی بحران است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر همراهی ابعاد فکری، معنوی و روحی فردی با برنامه‌ریزی‌های فنی و علمی در وقوع بحران‌ها، یادآور شد: اگر ارتقای تاب‌آوری فردی و روحی به همراه تقویت مباحث سخت‌افزاری و فنی همزمان دنبال شود، جامعه با توان تاب‌آوری بالا شکل می‌گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور افزود: بعد اعتقادی و نگرشی، خصلت و روحیات فردی و نظام رفتاری اسلام ابعاد اصلی تاب‌آوری اجتماعی در بعد فکری و فرهنگی است.

عضو فقهای شورای نگهبان رهبری تاکید داشت: ما هیچ‌وقت نباید تصور کنیم که فرهنگ، اعتقاد و باورهای دینی جای علم و تجربه را می‌گیرد و لازم است تا تحقیقات و طرح‌های مطالعاتی در دستور کار مباحث حوزه مدیریت بحران باشد.

اعرافی با تاکید بر ضعف در تبیین و روشنگری دستاوردهای انقلاب، گفت: در سفر به کشورهای مختلف دنیا بارها دیده‌ام که اندیشمندان و نخبگان به موفقیت و پیشرفت‌های ایران نگاه اعجاب‌آمیزی دارند.

وی بیان کرد: سازمان مدیریت در ایجاد هماهنگی، یکپارچه‌سازی و شکل‌دهی جریان مطلوب مدیریتی نقش مهم و بسزایی دارد.

اعرافی ابراز داشت: پیوست مدیریت بحران باید در تمام ارکان تصمیم سازی دولت و سایر نهادی علمی، اجرایی و خدماتی موردتوجه باشد، خاطرنشان کرد: مساله پیشگیری و مقاومت بخصوص در حوزه ساختمان و ابنیه جزو مباحث مورد اهتمام برنامه هفتم توسعه است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور یادآور شد: فردی که با شناخت متعالی به حقیقت دنیا دست پیدا کند وظایف فردی و اجتماعی خود مانند بروز بحران‌ها را متفاوت از معادلات رایج سود و زیان انجام می‌دهد.  

اعرافی اضافه کرد: ساماندهی مدیریت بحران یک گرایش دانشی متنوع است که  بخشی از آن را مهارت و ویژگی‌های شخصی شکل می‌دهد و بخش دیگر آن‌هم را قدرت و عظمت روحی و توکل بر خداوند متعال و فرصت محوری است.

نشست فصلی دو روزه مدیران کل مدیریت بحران کشور که از چهارم آبان ماه جاری در قم آغازشده بود امروز پنجشنبه به کار خود پایان داد.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/37481
اخبار مرتبط

نظرات شما