۳۷۲ هزار کیلوگرم عسل امسال در قم تولید شد

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: با پایان یافتن روند آمارگیری زنبورستان‌های استان در سال‌جاری، مشخص شد امسال ۳۷۲ هزار و ۸۲۲ کیلوگرم عسل در قم تولید شده‌است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، منصور دیان اردستانی بیان کرد: با توجه به تداوم خشکسالی‌ها، پدیده گرد و غبار و هجوم پروانه‌ها در سال‌های اخیر و افزایش هزینه‌های تولید (افزایش قیمت شکر) تعداد معدودی از زنبورداران استان فعالیت خود را محدود کرده‌اند، اما با وجود کاهش تعداد کندو، میزان تولید عسل به ازای هر کندو و محصولات جانبی افزایش یافته‌است.

وی افزود: بر اساس این آمار،‌ امسال در قم ۳۹ هزار و ۵۳۴ کندو در ۳۵۷ زنبورستان فعال بوده‌است و زنبورداران استان علاوه بر تولید عسل توانسته‌اند محصولات جانبی با ارزشی را تولید کنند که از جمله آن می‌توان به تولید ۲۵ گرم زهر، ۴۷۰ هزار و ۶۰۸ گرم ژله و نیز ۱۰ هزار و ۱۱۲ کیلوگرم موم اشاره کرد.

وی ادامه داد:‌ تولید محصولات جانبی همچون زهر در زنبورستان‌های استان موجب افزایش درآمد بهره‌برداران این بخش است به همین دلیل سازمان جهاد کشاورزی قم از تنوع بخشی به محصولات تولیدی مرتبط با زنبور عسل در استان حمایت می‌کند.

زهر زنبور عسل که ارزش اقتصادی قابل توجهی دارد، یک مایع اسیدی و بی رنگ است که پس از استحصال به روش‌های صحیح می توان از خواص ضد التهابی و تسکین دهندگی درد آن برای بهبود فرآیند درمان بیماران استفاده کرد.

گفتنی است برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی قم برای توسعه صنعت زنبورداری در مناطق مختلف استان با مشارکت شرکت تعاونی زنبورداران قم و استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی دنبال می‌شود.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است.

بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/38676
اخبار مرتبط

نظرات شما