کارشناس ورزش در میزگرد قم فردا: (2)

لازمه قرارگیری ورزش در سبد خانواده فرهنگ سازی و ذائقه شناسی است/امکانات ورزشی را در راستای توسعه ورزش همگانی بکار بگیریم

کارشناس ورزش با اشاره به اینکه ورزش هم باید مانند آموزش سواد در کشور همه گیر شود، گفت: لازمه قرارگیری ورزش در سبد خانواده فرهنگ سازی و ذائقه شناسی است که در این مسیر رسانه نقش موثری دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا محمد مهدی سلطانی در میزگرد اهمیت ورزش همگانی و ضرورت توسعه آن در کشور که در دفتر پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  اظهار داشت: لازمه قرارگرفتن ورزش در سبد خانواده، فرهنگ سازی است که برای این فرهنگ سازی اقدام موثری انجام نشده است، ایشان گفت: امروز تبلیغات و اطلاع رسانی که در خصوص ورزش صورت می گیرد بیشتر برای ورزش قهرمانی و حرفه ای هست و برای ورزش همگانی اقدامات اطلاع رسانی و فرهنگ سازی انجام گرفته بسیار اندک است.
وی افزود:  برای اینکه این فرهنگ سازی انجام شود باید با شناسایی ذائقه مردم، ببینیم از  کدام مسیر باید ورود کنیم که مردم به حرف و هدف ما توجه نمایند و به بسته ای که ما به عنوان ورزش برای جامعه در نظر داریم نزدیک شوند؛ اما متأسفانه برای این مسئله فعالیت موثری وجود ندارد و اقدام جدی صورت نگرفته است.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: شاید در برنامه های راهبردی و یا برنامه توسعه کشور که هرچند سال یکبار تدوین می شود و در حال حاضر نیز تدوین برنامه هفتم در دست اقدام است، هرچیزی که درنظر گرفته شده معمولا در حد پیشنهاد باقی مانده است و  عملیاتی نشده است و بیشتر پیشنهادها روی کاغذ باقی مانده است، چون به نظر می رسد نه کسی اهتمامی برای انجام این کار دارد و نه در اولویت برنامه های دولت به منظور تامین هزینه مادی و معنوی قرار دارد.
ورزش هم باید مانند آموزش سواد در کشور هم گیر شود
وی اضافه کرد: بهترین مثالی که می توان زد این است که در حال حاضر قانون و تکلیفی است برای اینکه مردم به سمت سوادآموزی روی بیاورند، لذا امروزه در جامعه افراد بی‌سواد بسیار کم هستند. چرا که دولت بستر را آماده کرده و با استفاده از فضاهای آموزشی و بکارگیری معلم به هزینه دولت، مردم هم در این زمینه فعال هستند و توجه ویژه‌ای به این موضوع دارند و از طرفی مردم می دانند بدون سواد زندگی در جامعه سخت و با محدودیت است. در خصوص ورزش نیز باید چنین اتفاقی بیفتد اما اکنون اینچنین نیست.
اماکن ورزشی به صورت رایگان و یا ارزان در اختیار مردم باشد
سلطانی گفت: باید پرسید: اماکن ورزشی که دولت چه در آموزش و پرورش و چه در مراکز آموزش عالی و چه در سازمان های متولی ورزش مانند اداره کل ورزش و جوانان، سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری ها و... در اختیار دارد و با هزینه دولت نیز احداث شده است، به چه شکلی استفاده و بهره برداری می شود؟
وی اضافه کرد: این اماکن به منظور ارائه خدمت تربیت بدنی رایگان که با  اصل سوم قانون اساسی نیز همسو باشد، در اختیار مردم قرار نداده اند و اداره بسیاری از این سالن ها را نیز برون سپاری شده اند. لذا هزینه حضور در ورزش رایگان که نیست، بلکه افزایش هم خواهد یافت و درآمدهایی که از این محل کسب می شود نیز برای فرهنگ سازی و توسعه ورزش همگانی صرف نمی شود، بلکه صرف هزینه های جاری و گاهی هم ورزش قهرمانی و حرفه ای می شود.
امکانات ورزشی را در راستای توسعه ورزش همگانی بکار بگیریم
این کارشناس برنامه ورزشی خاطرنشان کرد: پس باید بگوییم نه تنها فرهنگ سازی نشده است، بلکه آن زیرساخت و نرم افزاری هم که وجود دارد در راستای توسعه ورزش همگانی بکار گرفته نشده است و تا وقتی این شرایط را داشته باشیم نمی توانیم برای توسعه ورزش همگانی گام موثری برداریم.
وی در ادامه با اشاره به ارتباط ورزش همگانی و سلامت جامعه، گفت: ورزش شبیه کار یدی افراد است با این تفاوت که هدفمند است. در گذشته سبک زندگی انسان ها همراه فعالیت های بدنی بسیاری بود و همین مسئله باعث شده بود گذشتگان طول عمر بیشتر و در زندگی خود نشاط و سلامتی بیشتری داشته باشند، اما امروز این سبک زندگی مدرنیته باعث شده فعالیت های بدنی کاهش پیدا کند.
کاهش فعالیت بدنی باعث افزایش بیماری می شود
سلطانی اضافه کرد: هرچه فعالیت بدنی کاهش پیدا کند از سلامتی دور خواهیم شد. ضمن اینکه در پزشکی امروز نیز فعالیت های بدنی یکی از راه‌های درمان بیماران می باشد و قسمتی از درمان برخی بیماران نیز از طریق ورزش انجام می شود
وی عنوان کرد: امروز ثابت شده است که ورزش اثرات بسیاری بر افزایش اعتمادبه‌نفس و کاهش مشکلات روحی دارد و به بیمار کمک می کند که به بیماری خود غلبه کند.
این مدرس دانشگاه با اشاره به سبک غذایی جامعه ، گفت: امروزه سبک غذایی مناسبی در کشور وجود ندارد و با توصیه و اصول علمی هم خوانی ندارد. همچنین ورود و مصرف مواد غذایی غیر ارگانیک که به صورت غالب در سبد غذایی خانواده هاست عوارضی بسیاری برای سلامت بدن دارد که با فعالیت بدنی می شود این سموم را از بدن راحت‌تر دفع کرد.
امروز با پیشرفت تکنولوژی ورزش لازمه سلامت انسان است
وی در ادامه به مباحث روحی و روانی اشاره کرد و گفت: تمام انسان ها با پیشرفت تکنولوژی و تغییراتی که در سطح توقعات آنها به وجود آمده و تشریفاتی که با زندگی آنها اجین شده، با مشکلات روحی روانی و اقتصادی اجتماعی بسیاری مواجه هستند. یکی از مسیرهایی که می تواند به انسان کمک کند تا این مشکلات بر انسان غلبه نکند، حضور در فضای ورزش و انجام فعالیت های بدنی است. ورزش لازمه سلامت انسان ها است، مخصوصا وقتی هرچه نفوذ تکنولوژی و دغدغه مردم بیشتر می شود.
سلطانی در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در ورزش همگانی، ادامه داد: رسانه هنری است که در تمام صنف‌ها وارد زندگی بشرشده است و او را همراهی می کند و می تواند تاثیر مثبت و منفی بسیاری داشته باشد.
رسانه در توسعه ورزش همگانی می تواند نقش موثری داشته باشد
وی اضافه کرد: رسانه اگر مشارکت بیشتری داشته باشد و ابعاد فرهنگی گرایش به ورزش را منعکس کند نقش موثری خواهد داشت. البته در حال حاضر هم رسانه فعالیت زیادی را دارد، اما این فعالیت ها بیشتر در راستای معرفی ورزش قهرمانی است که باید ورزش همگانی هم مطرح شود.
این کارشناس ورزش ادامه داد: باید تغییر نگاهی در برنامه‌ریزی برای سازمان های متولی ورزش و کسانی که مانند رسانه قرار است این مسئله را انتقال دهند، ایجاد شود. ما وقتی ورزش همگانی را توسعه دهیم و تعداد زیادی ورزشکار داشته باشیم استعدادیابی و ظهور قهرمانان و ستاره‌های ورزشی نیز از درون ورزش همگانی خواهیم داشت.

حسین حیدری
انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/38763
اخبار مرتبط

نظرات شما