گزارش قم فردا از میوه‌های خیابانی با طعم سرب؛

ضرورت توجه به کاشت و جانمایی درختان مثمر در شهر

چند سالی است که شهرداری اقدام به کاشت درختان مثمر در بوستان‌ها، بلوارها و حاشیه خیابان‌ها کرده که وجود این درختان در وسط بلوار باعث بروز خطراتی برای شهروندان شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  فروردین که تمام می‌شود آرام‌آرام تب خوردن توت در بین شهروندان بالا می‌گیرد. مخصوصاً که توت‌های مفتی در حاشیه خیابان‌ها و یا وسط بلوار کاشته شده و کافی است فقط چند لحظه‌ای در ابتدای صبح و یا عصر در هنگام رفتن به محل اداره، بانک، مدرسه و یا هنگام برگشت تحمل کنید تا از این میوه مفت استفاده کنید.
این روزها اگر دقت کنید خواهید دید که هر جا درختی توتی هست چندین زن و مرد اطراف آن در حال جمع‌کردن توت و یا چندین بچه‌مدرسه‌ای از درخت برای جمع‌آوری توت آویزان هستند. حتی جایی که درخت بزرگ توت قرار دارد برخی زیر آن پارچه‌ای گرفته و درخت را تکان می‌دهند به‌گونه‌ای که اگر کسی از این قضیه اطلاع نداشته باشد فکر می‌کند درخت در حال حرکت است.
درگذشته نه‌تنها وقتی کسی وارد استان قم می‌شد گونه گیاهی زیادی را نمی‌دید که بخواهد از سایه آن استفاده کند  و گونه گیاهی که در استان بسیار دید و در اقلیت قرار داشت گونه‌های کاج، اکالیپتوس و خرزهره بود؛ هرچند که این کاشت این گونه باتوجه‌به ضررهای آنها امروز از بین رفته است و اگر هم قرار باشد ازاین‌گونه‌ها کاشته شود در حاشیه شهر استفاده می‌شود؛ با تمام این مسائل امروز کسی که وارد قم می‌شود تحول در فضای سبز و گونه‌های کاشته شده در آن را به‌خوبی می‌بیند و آن را تحسین می‌کند.
حال در میان این نقطه قوت و مثبتی که شهرداری در این سال‌ها در قم ایجاد کرده است یک نقطه منفی وجود دارد آن هم کاشت درختان مثمر در حاشیه خیابان‌ها و وسط بلوار است. چند سالی است که وقتی به اواسط فصل بهار می‌رسیم و درختان توت شروع به میوه دادن می‌کنند مردم در وسط بلوار و حاشیه خیابان برای خوردن توت جمع می‌شوند که این مسئله خطراتی مانند برخورد با خودروهای عبوری را دارد.



درختان میوه‌ نباید در حاشیه خیابان‌ها و وسط بلوارها کاشته شود
آمنه قربانی در گفتگو با خبرنگار قم فردا با اشاره به اینکه باید گیاهانی که در استان کاشته می‌شود با کارشناسی بیشتری باشد، اظهار داشت: باید گیاهان و درختان مثمری و میوه داری در استان کاشته شود که با اقلیم قم سازگاری داشته باشد.
وی ادامه داد: درخت زیتون برای استان قم مناسب نیست چرا که این درخت به سرما حساس است و چند سال پیش با سرمایی که به قم آمد همه درختان زیتون استان دچار سرمازدگی شده و آنها را کف بر کردند همچنین در خصوص درخت انار هم ما این تجربه را داریم چرا که این درخت هم به سرمای زیر صفر حساس است و چند سال قبل هم همه این درختان به دلیل سرما ازبین‌رفتن و همه این مسائل نوعی خسارت است اگر بازهم روی این درختان سرمایه‌گذاری کنیم.
این کارشناس ارشد کشاورزی با اشاره به کاشت درخت توت در قم، عنوان کرد: برخی درختان میوه‌دار مثل توت در حاشیه خیابان‌ها و یا در وسط بلوارها کاشته می‌شود که یکی از نکات منفی در این زمینه وجود احتمال تصادف به دلیل اینکه ممکن است مردم در هنگام چیدن این میوه‌ها در وسط بلوار با خودروها تصادف کنند.
وی اضافه کرد: نکته منفی دیگر وجود خودروهای سبک‌وسنگین غیر استاندار در سطح شهر است که مواد سمی از اگزوزهای این خودروها خارج شده و بر روی میوه این درختان می‌نشیند و مردم بدون توجه به این مسئله و شستن آن را می‌خورند که باعث بیماری در آینده خواهد شد.
قربانی با اشاره به اینکه اگر درختان مثمر و میوه‌دار در پارک‌ها کاشته شود بسیار خوب است، بیان کرد:  درهرحال حاضر درختانی که در استان قم می‌تواند جواب دهد درخت توت آمریکایی، روان گنجشک، درخت عناب، درخت آکاسیاه، شیشه شویی، درخت توری از خانواده انار، درخت پسته، ختمی درختی، شاه‌پسند درختی، درختچه طاووسی، ابریشم مصری، پیچک‌های یاس، پیچک اناری و برخی گیاهان و درختان دیگر است.
وی اضافه کرد: در خصوص کاشت درخت و گیاه در قم باید در ابتدا این موضوع کارشناسی صورت بگیرد و حتی می‌توان از تجربیات استان‌های هم‌جوار هم استفاده کرد.
قربانی افزود: درخت عناب بسیار برای قم مناسب است، درخت شیشه شویی گل‌های بسیار زیبایی دارد، درخت توری میوه نمی‌دهد؛ اما گل بسیار زیبایی می‌دهد و بسیار مقاوم است، ختمی درختی دارای مقاوم خوب و سایه‌اندازی خوبی است.



توجه به کاشت و جانمایی درختان مثمر در شهر
دراین‌خصوص پیام جوادیان، مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم سال گذشته در گفتگو با خبرنگاران با تأکید بر اینکه کاشت درختان مثمر در سطح شهر در اولویت است، گفت: در حال حاضر حدود ۱ میلیون اصله درخت و درختچه مثمر در شهر قم کاشته شده و سالانه ۲۰۰ هزار درختچه مثمر در قم نیز به این تعداد افزوده می‌شود.
وی با بیان اینکه اولویت در طراحی و خرید‌ها به سمت گیاهان مثمر است، افزود: گل محمدی شاخص پرچین‌ها و دیوار‌های سبز شده، درختان شهری را نیز به سمت درختان بارده هدایت می‌شود.
به گفته او، زیتون، توت، خرما، انار، انجیر، عناب، کنار و… از مهم‌ترین گونه‌های مثمری است که برای فضای سبز شهری مورداستفاده قرار گرفته است.
در این میان، اما فضای سبز پوشیده شده از درختان و گیاهان مثمر چالش‌هایی را نیز به همراه دارد؛ وقتی شهروندان برای چیدن میوه به حاشیه خیابان‌ها یا وسط بلوار‌ها می‌روند مخاطراتی برای آن‌ها به همراه دارد.
مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم  در خصوص حضور شهروندان در بلوارها برای چیدن میوه درختان، گفت: در طراحی‌های جدید مشکلات گذشته را نداریم و این مشکلات بیشتر مربوط به گونه‌های کاشته شده قبلی است، بااین‌وجود در برنامه اصلاح این موضوع موردتوجه است تا کاشت درختان مثمر و جانمایی آن‌ها به‌گونه‌ای باشد که خطرآفرین نباشد.
ایجاد باغات میوه برای استفاده شهروندان
وی همچنین به ابتکار ایجاد باغات پوشیده از درختان میوه برای استفاده شهروندان اشاره کرد و گفت: یکی از ابتکارات سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم برای استفاده از میوه درختان مثمر فضا‌های باغی در اطراف و حاشیه شهر مثل بلوار آیت‌الله بروجردی است.
جوادیان با بیان اینکه ۲۵۰ هکتار باغ میوه که درختان مثمر و انواع گیاهان دارویی در این باغ حاشیه شهر کاشته شده است تصریح کرد: به دلیل اقلیم گرم و خشک، لیست محدودی از گونه‌های گیاهی می‌تواند دوام داشته باشد که نهایتاً حدود ۱۰ مورد گونه قابل‌کشت در قم است. این موضوع محدودیت تنوع را نیز به همراه داشته، ولی بااین‌وجود تلاش شده با همراهی نهاد‌های تحقیقاتی گونه‌های مقاوم و مثمر شناسایی و در فضای سبز شهر قم مورداستفاده قرار گیرد.
وی با اشاره به درختان کاج و اکالیپتوس بیان کرد: کاج و اکالیپتوس درگذشته بدون تحقیق و پژوهش کاشت شده است که بااین‌وجود از سال ۹۴ این گیاهان از دستور کار برای کشت خارج‌شده و در حال حاضر ۱۰۶ گونه درخت و درختچه در ۲۶ میلیون مترمربع شهر قم کشت‌شده است.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/42056
اخبار مرتبط

نظرات شما