رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی قم خبر داد:

اضافه‌شدن میدل باس به حمل‌ونقل عمومی شهر قم

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: امسال به دنبال خرید میدل باس که یک سیستم حمل‌ونقل عمومی دارای ظرفیت کمتر از اتوبوس و بیشتر از مینی‌بوس می‌باشد هستیم.

سید محمد حسین دهناد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: گلایه‌های شهروندان قم در ناوگان حمل‌ونقل عمومی به جا هست از جمله در مورد کمبود در تعداد اتوبوس‌های و بعضاً بی‌نظمی‌هایی که رسیدن اتوبوس‌ها به ایستگاه‌ها که عملاً امکان برنامه‌ریزی دقیق برای مسافر ایجاد نمی‌کند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم افزود: در کمبود اتوبوس‌های درون‌شهری در قم به علت سیاست‌هایی که درگذشته وجود داشته است، توجه به حمل‌ونقل عمومی بایدوشاید و لازم بود انجام نشده و تعداد قابل‌توجهی از اتوبوس‌ها به دلیل عمر بیشتر از ۱۲ سال از شبکه خدمات‌رسانی خارج شدند و عملاً این موضوع باعث شده تعداد ناوگانی که در سطح شهر فعالیت می‌کنند حدود ۱۵۰ دستگاه اتوبوس برای کل شهر باشد.
وی ادامه داد: بر اساس سرانه‌های جمعیتی شهر قم نیاز به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان حمل‌ونقل عمومی دارد؛ زیرا بار حمل‌ونقل عمومی در شهر قم فقط روی سیستم ناوگان اتوبوس‌رانی است این مسئله نشان می‌دهد که با میزان مطلوب فاصله زیادی داریم.
دهناد تصریح کرد: مرتباً از شهرداری قم این موضوع را مطالبه کردیم که هم روی افزایش تعداد ناوگان شهر قم را به وضعیت مطلوب برسانند و هم از همین تعداد اتوبوسی که موجود است به‌صورت بهینه استفاده شود.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: هم در پوشش کلی اتوبوس‌ها در سطح شهر و هم در خصوص نظم حرکت باید یک شرایط مطلوب برای مسافر فراهم شود تا مسافر از هر نقطه شهر که بخواهد نهایتاً با ۴۰۰ متر پیاده‌روی به نزدیک‌ترین ایستگاه برسد و‌ نهایتاً در یک تایم ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای اتوبوس وارد ایستگاه شود، با این شرایط فاصله زیادی داریم و همین باعث نارضایتی مردم شده است.
دهناد عنوان داشت: سال گذشته یک قراردادی با شهرداری قم بسته شد تا ۹۹ دستگاه اتوبوس تأمین شده و وارد سطح شهر قم شود از این تعداد ۵۰ دستگاه اتوبوس به شبکه اضافه شد هرچند از همان ابتدا  تعدادی از این ۵۰ اتوبوس مشکلات فنی داشتند و سازمان اتوبوس‌رانی مجبور شد آنها را به شرکت تأمین‌کننده عودت دهد.
وی اضافه کرد: تعدادی هم باقی‌مانده است که پیگیر هستند تا آن اتوبوس‌ها هم گرفته شود علاوه بر این یک عدد ۱۶۰ میلیاردتومانی برای سال ۱۴۰۲ در بودجه شهرداری قم با رویکرد جبران کمبود در اتوبوس‌رانی پیش‌بینی‌شده است منتهی تفاوتی با سال گذشته وجود داشت این بود که به دنبال خرید اتوبوس‌های واحد بودیم؛ اما امسال به دنبال خرید میدل باس که یک سیستم حمل‌ونقل عمومی دارای ظرفیت کمتر از اتوبوس و بیشتر از مینی‌بوس می‌باشد هستیم، میدل باس به‌خاطر ابعاد کمتری که دارد در معابری که دارای عرض کمتری هستند و بعضاً اتوبوس امکان گردش را ندارد این سیستم می‌تواند این معابر را پوشش دهد.



انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/42266
اخبار مرتبط

نظرات شما