راوی و رزمنده قمی دفاع مقدس:

اتحاد اقوام رمز آزادی خرمشهر بود

راوی و رزمنده قمی دفاع مقدس گفت: در عملیات الی بیت‌المقدس از شهرها و قومیت‌های مختلف حضور داشتند و قلب همه برای خرمشهر می‌تپید به همین خاطر با ابتکار یکی از رزمندگان تابلویی در ورودی خرمشهر نصب شد که جمعیت خرمشهر را ۳۶ میلیون نفر (جمعیت ایران در آن زمان) اعلام کرد.

محسن بخشی نیا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا اظهار داشت:  عملیات الی بیت‌المقدس در اردیبهشت ۱۳۶۱ شروع شد تا اینکه در روز سوم خرداد ۱۳۶۱ خدا خرمشهر را آزاد کرد، این مقطع که خرمشهر آزاد شد مقطعی است که تقریباً اکثر سرزمین‌های که توسط عراق اشغال شده بود توسط رزمندگان ما  آزاد و از لوث وجود دشمن پاک‌سازی شد.
 راوی دفاع مقدس افزود: جنوب و شمال خوزستان از شروع آزادسازی مناطق اشغالی از عملیات ثامن‌الائمه، طریق‌القدس، فتح‌المبین و الی بیت‌المقدس آزاد شد که نهایتاً در عملیات بیت‌المقدس به پایان مرحله دوم تاریخی دفاع مقدس وارد شدیم که آزادسازی کامل سرزمین‌های اشغالی بود که نهایتاً در تاریخ سوم خرداد ۱۳۶۱ خرمشهر آزاد شد.
بخشی نیا ادامه داد: در این عملیات که وسعت جغرافیایی ۵ هزار کیلومترمربع از ۱۰ کیلومتری اهواز تا خود خرمشهر که طولش ۱۲۰ کیلومتر و عرض جغرافیایی این منطقه از رودخانه کارون تا مرز است در این عملیات علاوه بر خود شهر خرمشهر مناطق اطراف هم آزادسازی شد.
رزمنده دفاع مقدس تصریح کرد: در عملیات الی بیت‌المقدس رزمندگان قم در دو گردان مالک به فرماندهی شهید بابایی در تیپ ۲۷ حضرت رسول حضور داشتند و یک گردان از رزمندگان قم در تیپ ۷ ولیعصر شرکت داشتند و این سهم رزمندگان قم  در عملیات الی بیت‌المقدس بود.
وی بیان داشت: مخاطبین جوان ما باید بدانند که شروع جنگ تحمیلی توسط ارتش بعث انجام گرفت و سپاه و بسیج یگان‌های رزم ایران سازمانی کامل نداشتند؛ ولی به‌مرور بعد از شروع جنگ تحمیلی تا عملیات الی بیت‌المقدس باتجربه‌ای که به دست آوردند و  با جذب نیرو و آموزش و سازماندهی که انجام شد و با تجهیزاتی که از ارتش بعث عراق در چند عملیات به غنیمت گرفته شد بود یگان‌های رزم سپاه در قالب گردان‌ها و چهار تیپ تا سال ۶۱ شکل گرفت که رزمندگان قم در قالب دو گردان حضور داشتند.
بخشی نیا بیان داشت: مردم قم در عملیات الی بیت‌المقدس بیش از ۱۶۰ شهید تقدیم کردند که ۶۰ شهید در پیاده‌راه ارم مدفون هستند و تعدادی در گلزار شهدای شیخان و گلزار شهدای علی بن جعفر علیه‌السلام به خاک سپرده شدند.
وی گفت: تعدادی از رزمندگان قمی حاضر در عملیات آزادی خرمشهر جانباز شدند که برخی‌ها هنوز در قید حیات هستند.
وی در پاسخ به این سؤال که ولایت‌مداری چه نقش در این عملیات داشت؟ بیان داشت: رزمندگان در اطاعت از امام خمینی (ره) در دوران دفاع مقدس مخصوصاً عملیات الی بیت‌المقدس کم نگذاشتند؛ بلکه قبل از شروع دفاع مقدس بسیجیان و رزمندگان ما با حضور در مراکز پایگاه‌ها و مراکز بسیج با آموزش‌هایی که دریافت می‌کردند با حضوری که داشتند و حتی هزینه‌های این حضور را از اموال خودشان و جیب خودشان پرداخت می‌کردند که این جز تکلیف‌گرایی و اطاعت از امام برای ایجاد آمادگی‌های لازم، نبود.
راوی دفاع مقدس تأکید کرد: امام فرمودند اگر کشور ۲۰ میلیون جوان دارد باید ۲۰ میلیون تفنگ‌دار داشته باشد، رزمندگان و بسیجیان قم حتی قبل از شروع دفاع مقدس آمادگی‌هایی را کسب کرده بودند و با شروع جنگ تحمیلی در گروه‌های ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ نفره در مناطق مختلف غرب و جنوب حضور پیدا می‌کردند و با مشارکت رزمندگان استان‌های دیگر از پیشروی دشمن جلوگیری می‌کردند.
وی عنوان داشت: رزمندگان قم علاوه بر اینکه در عملیات الی بیت‌المقدس مشارکت داشتند ایثارگری و حماسه‌سازی هم خلق کردند که در  این حماسه‌های عظیم در یک هفته تا ۱۰ روز مقاومت رزمندگان به جاده اهواز خرمشهر رسیدند، این حماسه در منطقه شلمچه و ورود به شهر خرمشهر به‌یادماندنی‌ترین حماسه‌سازی‌های رزمندگان قم در مقطع آزادسازی خرمشهر از اشغال دشمن بعثی محسوب می‌شود.
رزمنده دفاع مقدس اضافه کرد: خرمشهر برای همه مردم ایران بود و در دفاع مقدس موضوع قومیت‌گرایی و تعصب‌های قومی مطرح نبود همه رزمندگان ما در همه عملیات ها متشکل بودند از همه رزمندگان از سراسر کشور از دوره‌ای که هنوز گردانی نداشتیم تا موقعی که لشکرها تأسیس شدند بسیجی‌های ما و مردم ما به‌دوراز تعصبات قومی در همه عملیات‌ ها شرکت می‌کردند و تحت امر فرماندهی حضرت امام و فرماندهان ارشد ارتش و سپاه به انجام مأموریت می‌پرداختند، قلب قومیت‌های مختلف برای خرمشهر می‌تپید.
راوی دفاع مقدس اظهار داشت: شاخص و نماد این وحدت اقوام ایران بعد از اینکه خرمشهر آزاد شد تابلویی در معبر ورودی خرمشهر از طریق جاده اهواز به خرمشهر نصب شد بر روی این تابلو نوشته شده که به خرمشهر خوش آمدید، جمعیت ۳۶ میلیون نفر به این معنی که همه مردم ایران متفق‌القول و متحد چه کسانی که پشت‌جبهه بودند و چه رزمندگانی که در خطوط مقدم می‌جنگیدند در آزادسازی خرمشهر نقش ویژه داشتند به همین دلیل به‌هیچ‌عنوان بحث تعصبات قومی مطرح نبود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/42400
اخبار مرتبط

نظرات شما