مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم:

تمام ساختمان‌های مسکونی در قم تحت پوشش بیمه پایه حوادث طبیعی قرار گرفتند

در نشست بیمه حوادث طبیعی ساختمان‌های مسکونی در قم که روز سه‌شنبه در اداره کل امور اقتصاد و دارایی این استان برگزار شد، مسئولان امر اعلام کردند: تمام ساختمان‌های مسکونی قم تحت پوشش بیمه پایه شامل هشت حادثه سیل، زلزله، ‌ سنگینی برف، رانش زمین، صاعقه، ریزش کوه، طوفان و سونامی قرار گرفتند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  مدیرکل مدیریت بحران استانداری قم در حاشیه این جلسه گفت: ‌ طبق ماده ۱۹ قانون مدیریت بحران بیمه اماکن مسکونی و تجاری بر عهده صندوق بیمه حوادث طبیعی است که بر اساس مصوبه مجلس تشکیل شده است که در این قانون تمامی اماکن مسکونی که دارای انشعاب برق باشند، متناسب با حوادثی احتمالی که در هر استان اتفاق می‌افتد بیمه پایه می‌شود و جبران خسارت توسط این صندوق انجام خواهد شد.
محسن اوروجی افزود: پرداخت این بیمه که ۷۰ درصد آن توسط دولت و ۳۰ درصد توسط مردم پرداخت می‌شود، از طریق قبوض برق مشترکان اعمال می‌گردد.
وی اظهار داشت: باتوجه‌به اینکه این بیمه پایه است و جبران خسارت آن کم، ‌ به همشهریان توصیه می‌شود با مراجعه به یکی از مراکز بیمه‌ای استان نسبت به بیمه تکمیلی ساختمان خود برای جبران خسارات احتمالی ناشی از حوادث طبیعی نیز اقدام کنند.
طبق سرشماری سال ۱۳۹۵، ۱۵۴ هزار و ۵۶۸ خانوار در این استان زندگی می‌کنند.
اوروجی اظهار داشت: ‌ بیمه در واقع مکمل و کمک‌کننده مدیریت بحران در بازسازی و جبران خسارت به مردم است.
وی گفت: همچنین بر اساس ماده ۱۹ مدیریت بحران مربوط به سال ۱۳۹۸ دستگاه‌های اجرایی و نهادها نیز موظف هستند که اموال منقول و غیرمنقول خود را تحت پوشش بیمه قرار دهند.
وی در ادامه غیر از دو بیمه مطرح شده، ‌بیمه کشاورزی و دامداری را نیز مورد اشاره قرارداد و گفت: با تشکیل صندوق بیمه کشاورزی، دامداران و کشاورزان با مراجعه نمایندگی‌های صندوق کشاورزی، ‌ دام‌ها و محصولات کشاورزی خود را در مقابل حوادث طبیعی بیمه می‌کنند که سه‌چهارم هزینه آن توسط دولت پرداخت می‌شود.
اوروجی در بخش دیگری از این مصاحبه با اشاره به برگزاری نشست بیمه حوادث طبیعی ساختمان‌های مسکونی در قم ، تشکیل این برنامه را باهدف هماهنگی‌های لازم میان متولیان امر و مسئولان تمام بیمه‌ها که زیر مجموعه بیمه مرکزی هستند با مسئولیت اداره کل اقتصاد و دارایی ذکر کرد.
در این نشست که با حضور مدیران کشوری صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، مسئولانی از وزارت اقتصاد و جمعی از مدیران استان ترتیب یافت، ‌مطرح شد: بخشی از حق بیمه مشترکین از طریق قبوض برق توسط شرکت توانیر دریافت می‌شود و مالکانی که تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی هستند از پرداخت حق بیمه معاف و حق بیمه آنها به طور کامل توسط، دولت پرداخت می‌گردد.
مسئولان امر در این نشست تأکید کردند: ‌حداکثر تعهد صندوق به‌ازای هر واحد مسکونی در هر سال، به تصویب هیئت دولت می‌رسد و بعد از وقوع حادثه و تأیید و ثبت آن از سوی استانداری‌ها، بعد از بررسی‌های فنی از سوی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، خسارت بر مبنای ارزیابی‌های انجام شده و احراز مدارک، مستقیماً به صاحب‌ملک پرداخت می‌شود. در سال ۱۴۰۲ سهم سالیانه مردم در بیمه حوادث ساختمان ۲۴ هزار تومان تعیین شده است که به‌صورت ماهانه ۲ هزار تومان از طریق قبوض برق پرداخت می‌شود.
در جلسه مذکور آیین‌نامه و دستورالعمل بیمه حوادث طبیعی ساختمان‌های مسکونی و فرایند ثبت خسارت تبیین شد. همچنین بر اساس تکلیف قانونی صندوق بیمه حوادث طبیعی ساختمان، در سال اول تصویب قانون، ۹۰ درصد حق بیمه توسط دولت و ۱۰ درصد توسط مالکین واحدهای مسکونی پرداخت می‌شود. بر اساس آیین‌نامه بیمه حوادث طبیعی ساختمان، به طور سالیانه سهم دولت ۱۰ درصد کاهش‌یافته و ۱۰ درصد به سهم مالکین افزوده می‌شود به‌طوری‌که در سال نهم سهم دولت ۱۰ درصد و سهم مالکین از حق بیمه ۹۰ درصد خواهد بود.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/43368
اخبار مرتبط

نظرات شما