اضطراب همان نگرانی است؛

اختلال اضطراب؛ احساس ناخوشایندی که شاید همراه همیشگی باشد

اضطراب عادی یک احساس زودگذر است که پس از مدتی برطرف می‌شود، اما اختلال اضطراب احساس ترسی است که ممکن است همیشه با شما همراه باشد؛ استرس نیز می‌تواند در نتیجهٔ یک واقعه یا فعالیتی رخ دهد که شما را مضطرب و نگران می‌کند، اضطراب همان نگرانی، ترس یا احساس ناراحتی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، احساس اضطراب دربارهٔ نقل‌مکان به خانهٔ جدید، امتحان‌دادن یا شروع کار جدید طبیعی است. این نوع اضطراب ناخوشایند است، اما ممکن است شما را برای اینکه بیشتر تلاش کنید و عملکرد بهتری داشته باشید، تحریک کند. اضطراب عادی یک احساس زودگذر است که پس از مدتی برطرف می‌شود و ممکن است هرازگاهی دچار آن شوید. این نوع اضطراب زندگی عادی شما را مختل نمی‌کند.
انواع اختلال اضطراب
اما اختلال اضطراب احساس ترسی است که ممکن است همیشه با شما همراه باشد. این احساس، شدید و گاهی اوقات ناتوان‌کننده است. این نوع اضطراب ممکن است مانع از انجام کارهایی شود که از آن‌ها لذت می‌برید. در موارد شدید، این اختلال ممکن است منجر به عدم توانایی در انجام کارهایی مانند سوار آسانسور شدن، ردشدن از خیابان یا حتی بیرون رفتن از خانه شود.
اگر اضطراب‌ درمان نشود، حتی امکان افزایش بیشتر اختلال را دارد. اختلالات اضطراب رایج‌ترین شکل اختلالات احساسی هستند و می‌توانند زندگی شما را تحت‌تأثیر قرار دهند. بر اساس تحقیقات، خانم‌ها بیشتر از آقایان در معرض این اختلالات قرار دارند.
حملهٔ هراس، اختلال وحشت‌زدگی یا پنیک (panic disorder): این نوع اختلال باعث می‌شود حملات تکرارشوندهٔ پنیک را در زمان‌های غیرقابل‌پیش‌بینی تجربه کنید. فرد مبتلا به این اختلال ممکن است مدام ترس حملهٔ پنیک بعدی را داشته باشد.
 فوبیا (phobia): ترس شدید از بعضی از وسایل، موقعیت‌ها یا فعالیت‌ها را فوبیا می‌نامند.
اختلال اضطراب اجتماعی (social anxiety disorder): این اختلال شامل ترس شدید از قضاوت‌شدن توسط دیگران در موقعیت‌های اجتماعی می‌شود.
اختلال اضطراب جدایی (seperation anxiety disorder): این اختلال شامل ترس جداشدن از خانه یا افراد موردعلاقه را در بر می‌گیرد.
اختلال اضطراب بیماری (illness anxiety disorder): شامل اضطراب دربارهٔ سلامتی می‌شود.
اختلال اضطراب پس از سانحه (post_traumatic stress disorder): این اختلال بعد از یک سانحهٔ دلخراش رخ می‌دهد.
اختلال وسواس فکری و عملی (obsessive_compulsive disorder): افکار غیرقابل‌کنترل و غیرعقلانی که منجر به تکرار بعضی از رفتارها می‌شوند.

علائم و علت اضطراب
علائم اضطراب در افراد مختلف، متفاوت است. بعضی از افراد دل‌شوره و بعضی دیگر افزایش ضربان قلب را تجربه می‌کنند. ممکن است کنترل از دستتان خارج شود و احساس کنید بین ذهن و بدنتان ارتباطی وجود ندارد. علائم اضطراب عمومی شامل افزایش ضربان قلب، تنفس سریع، احساس بی‌قراری، دشواری در تمرکز، دشواری در به خواب‌رفتن است. محققان مطمئن نیستند که دقیقاً چه عاملی منجر به اضطراب می‌شود، اما احتمالاً گروهی از عوامل ژنتیکی و محیطی منجر به بروز آن می‌شوند. علاوه بر این، محققان باور دارند که اضطراب احتمالاً به‌این‌علت رخ می‌دهد که بعضی از بخش‌های مغز که مسئول کنترل ترس هستند، مختل می‌شوند.
حملات اضطراب چیست؟
حملات اضطراب شامل احساس ترس، نگرانی و پریشانی می‌شود. این علائم زمانی که افراد در موقعیت استرس‌زا قرار بگیرند، بدتر هم می‌شوند. حملات و علائم اضطراب می‌توانند در افراد بسیار متفاوت باشند. این موضوع به‌این‌علت است که بسیاری از علائم اضطراب برای همه اتفاق نمی‌افتند و علائم به‌مرورزمان متفاوت می‌شوند. بعضی از حملات پنیک یا حملات اضطراب علائم مشترک (و نه یکسان) دارند. علائم رایج حملات اضطراب شامل احساس غش یا گیجی، تنگی نفس، خشکی دهان، تعریق، لرز، بی‌قراری، پریشانی، ترس، بی‌حسی یا گزگز دست‌وپا می‌باشد.

ارتباط استرس و اضطراب با یکدیگر
استرس و اضطراب در یک راستا جلو می‌روند. استرس می‌تواند در نتیجهٔ یک واقعه یا فعالیتی رخ دهد که شما را مضطرب و نگران می‌کند. اضطراب همان نگرانی، ترس یا احساس ناراحتی است. اضطراب می‌تواند واکنشی به استرس باشد، اما می‌تواند در افرادی که در معرض هیچ محرک استرس‌زای مشخصی نیستند هم رخ دهد. استرس و اضطراب هر دو منجر به بروز علائم جسمانی و روانی مانند سردرد، دل‌درد، ضربان قلب سریع، تعریق، احساس گیجی، بی‌قراری، تنش عضلانی، تنفس سریع، پنیک، دشواری در تمرکز، عصبانیت یا حساسیت غیرعقلانی و بی‌خوابی می‌شوند.
استرس و اضطراب همیشه بد نیستند و در واقع می‌توانند به‌عنوان محرکی برای بهتر عمل‌کردن تلقی شوند. هرچند اگر به طور مدام تکرار شوند، می‌توانند زندگی روزمرهٔ شما را مختل کنند.

رژیم غذایی مناسب برای اضطراب
معمولاً از دارو و صحبت درمانی برای درمان اضطراب استفاده می‌شود. تغییرات سبک زندگی مانند خوابیدن به اندازهٔ کافی و ورزش منظم هم می‌توانند در درمان اضطراب مفید باشند. علاوه بر این، محققان ادعا می‌کنند که در صورت تجربهٔ اضطراب به طور مرتب، مصرف بعضی از مواد غذایی مانند ماهی سالمون، بابونه، زردچوبه، شکلات تلخ، ماست و چای سبز؛ ممکن است تأثیر مثبتی روی مغز و کاهش اضطراب بگذارد.

درمان اضطراب
اگر پزشک تشخیص داد که دچار اضطراب هستید، باید فوراً به دنبال راه‌های درمان باشید. برای بعضی از افراد، درمان پزشکی ضروری نیست و تغییر سبک زندگی برای مدیریت علائم کافی است. در موارد متوسط تا شدید، استفاده از درمان‌های پزشکی می‌تواند به شما کمک کند بر علائم غلبه کنید و زندگی‌تان را بهتر کنترل کنید.
درمان اضطراب به دو بخش روان‌درمانی و مصرف دارو تقسیم می‌شود؛ مراجعه به تراپیست یا روان‌شناس می‌تواند به یادگیری ابزارها و استراتژی‌های مفید برای مدیریت اضطراب کمک کند.
داروهایی که معمولاً برای اضطراب تجویز می‌شوند شامل قرص‌های ضدافسردگی و آرام‌بخش می‌شوند. این قرص‌ها مواد شیمیایی موجود در مغز را متعادل کرده و از اضطراب جلوگیری می‌کنند. همچنین از شدیدترین علائم این اختلال جلوگیری می‌کنند.
تغییر سبک زندگی می‌تواند یک روش مؤثر برای تسکین استرس و اضطراب باشد. بیشتر درمان‌های طبیعی شامل توجه به بدن، انجام فعالیت‌های سالم و اجتناب از فعالیت‌های ناسالم و مضر می‌شود. طور مثال می‌توان گفت خوابیدن به اندازهٔ کافی، مدیتیشن کردن، فعالیت داشتن و ورزش‌کردن، خوردن غذاهای سالم و مقوی و اجتناب از استعمال دخانیات از روش‌های خانگی درمان اضطراب هستند.


خبرنگار: محمدعلی رجبی
انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/43592
اخبار مرتبط

نظرات شما