قم فردا گزارش می‌دهد؛

آموزش ارتکاب جرم به کودکان توسط والدین!

با شروع فصل تابستان رانندگی زیر سن قانونی با موتورسیکلت و خودرو افزایش پیدا کرده است و برخی از والدین فصل تابستان را به‌جای آموزش‌های اصولی تبدیل به دوران خطر برای فرزندان خود می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بارها در سطح شهر قم موتورسیکلت و خودروهایی را مشاهده کردیم که راننده‌های آن‌ها نوجوانان و حتی کودکان زیر سن قانونی بودند که در اکثر موارد والدین آنها را همراهی می‌کنند و به بهانه یادگیری رانندگی شهر را ناامن کرده و جان فرزند خود را نیز به خطر می‌اندازند.
متأسفانه، با شروع فصل تابستان رانندگی زیر سن قانونی با موتورسیکلت و خودرو افزایش پیدا کرده است و برخی از والدین فصل تابستان را به‌جای آموزش‌های اصولی تبدیل به دوران خطر برای فرزندان خود می‌کنند.
بر اساس ماده ۷۲۴ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات هر شخصی بدون داشتن گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی با خودرو یا وسایل موتوری که مستلزم به داشتن گواهینامه مخصوص است نماید، برای بار اول به حبس تعزیری تا دو ماه و یا جزای نقدی و یا هر دو مجازات محکوم می‌شود و در صورت ارتکاب مجدد به دو تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.
طبق همین قانون افرادی هم که خودرو را در اختیار فرد فاقد گواهینامه قرار می‌دهند نیز به‌عنوان معاون در جرم رانندگی بدون پروانه در محاکم قضایی تعقیب و مجازات می‌شوند.
همچنین باتوجه‌به ماده ۷  قانون مسئولیت مدنی که اشاره به افراد صغیر  دارد اگر در تصادفات تقصیر متوجه کودکان شود سرپرست آنها و مسئول سرپرستی آنها که مشخصاً والدین هستند پاسخگوی مستقیم خواهند بود.
رانندگی زیر سن قانونی جرم است و والدین با در اختیار قراردادن خودرو و موتورسیکلت به فرزندان زیر سن قانونی به آنها آموزش ارتکاب جرم می‌دهند و در این زمان اگر حادثه‌ای رخ دهد آینده کودک و نوجوان به‌خاطر عدم توجه والدین با چالش روبرو خواهد شد.
اگر فرد زیر ۱۸ سال در صورت رانندگی و بروز حوادث جرحی و فوتی مقصر شناخته شود به دادسرای اطفال معرفی می‌شوند و در آنجا به پرونده رسیدگی می‌شود حتی مواردی وجود داشته که افراد مذکور، بعضاً به نگهداری در مراکز مخصوص افراد زیر ۱۸ سال محکوم شدند؛ این مراکز شمایل زندان را ندارد؛ اما به‌نوعی زندان برای آن‌ها محسوب می‌شود.
بنا بر آمار اعلام شده تقریباً در سال‌های اخیر رانندگی بدون گواهینامه در صدر تخلفات نوجوانان قرار دارد.
در این زمینه رئیس پلیس راهور استان قم در پاسخ به این سؤال که جرم در اختیار قراردادن وسیله نقلیه به کودکان و نوجوانان و افراد فاقد گواهینامه چیست؟ گفت: به استناد ماده ۱۹۹ آیین‌نامه راهنمایی‌ورانندگی هیچ شخصی حق ندارد به اشخاصی که فاقد گواهینامه رانندگی هستند اجازه رانندگی با وسیله نقلیه را بدهند؛ زیرا در این صورت با متخلف برابر مقررات کیفری برخورد خواهد شد.
صدفی خاطرنشان کرد: همچنین به‌موجب ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی درصورتی‌که شخص بدون داشتن گواهینامه رانندگی مبادرت به رانندگی کند، خودرو توقیف و راننده به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.
وی در پاسخ به این سؤال که آمار تخلفات رانندگی بدون گواهینامه در قم به چه صورت است، تصریح کرد: تنها در اسفند سال گذشته ۲۳۱ دستگاه خودرو مرتبط با این تخلف متوقف و به پارکینگ منتقل شدند و راننده نیز به مراجع قضایی معرفی شدند.
بیش از ۶۰ درصد از جان‌باختگان تصادفات موتورسیکلت به علت ضربه وارده به سر فوت می‌نمایند، در  سال گذشته متأسفانه بیش از  ۱۰۰ نفر از همشهریان  در اثر تصادف جان خود را از دست دادند که از این تعداد بیش از ۵۰ نفر راننده یا ترک‌نشین موتورسیکلت بوده‌اند.
نشاندن کودکان در صندلی جلوی خودرو نیز ممنوع و خطرآفرین است کودکان به‌خاطر ویژگی‌های خاصی که دارند و به‌درستی قدرت تصمیم‌گیری نداشته و نمی‌‌توانند در شرایط خاص واکنش مناسب با آن لحظه را داشته باشند جزء آسیب‌پذیرترین اقشار در تصادفات هستند چه برسد به اینکه آنها به‌عنوان راننده کنترل خودرو را به دست بگیرند.
سن قانونی برای رانندگی‌کردن ۱۸ سال است و قبل از این سن به‌صورت قانونی همچون امکانی مهیا نشده است، والدین اگر می‌خواهید فرزندان خود را در کودکی و نوجوانی در خصوص رانندگی آشنا کنند بهتر است در ابتدا قوانین راهنمایی‌ورانندگی را به آنها بیاموزند.

مرضیه مهدیلو 
انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/44380
اخبار مرتبط

نظرات شما