معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم مطرح کرد:

فعالیت گسترده سازمان بهزیستی قم برای ترک اعتیاد

معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم به تشریح فعالیت گسترده سازمان بهزیستی قم برای ترک اعتیاد پرداخت.

حجت‌الله محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: ۴ دفتر تخصصی در معاونت توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی فعالیت می‌کنند و ۵۵ عنوان کار انجام می‌شود از جمله دفتر پیشگیری، درمان و کاهش آسیب اعتیاد که ۴ طرح را اجرا می‌کند.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی استان‌قم ادامه‌داد: یکی از این ۴ طرح پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان است که سال گذشته در ۵ محله انجام شده و امسال در ۱۵ محله انجام خواهد شد، طرح پیشگیری از اعتیاد کیان در محیط کارمندی مربوط به کارهای غیرصنعتی دولتی و غیردولتی و طرح انجام شده همچنین والد آگاه  که شامل افرادی است که فرزند دارند و در مقابل مصرف مواد مخدر آگاه‌سازی انجام می‌شود.
وی ادامه داد: در این راستا خط ملی اعتیاد راه‌اندازی شده که مقر آن در تهران است و همه استان‌ها را پوشش می‌دهد ۰۹۶۲۸ شماره این خط ملی است که سال گذشته رشد خوبی در تماس با این شماره داشتیم، والدین می‌توانند جهت مشاوره و آگاهی با این شماره تماس بگیرند.
محمدزاده ادامه داد: درمان اعتیاد طبق ماده  ۱۵ و ۱۶  انجام می‌شود که ماده ۱۵ ترک اعتیاد خود اختیاری است که به ۱۷ مرکز موجود مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفته و دارو دریافت می‌کنند همچنین در بخش ماده ۱۵ که مربوط به اقامت شبانه‌روزی تیپ ب برای ترک اعتیاد است ۱۴ کمپ فعال داریم در مجموع این مراکز و کمپ‌ها در سال ۴ هزار نفر را تحت پوشش قرار می‌دهند.
معاون توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی استان قم اضافه کرد: ۱۶ مراکز درمان اجباری مربوط به معتادان متجاهر یکی برای زنان با ظرفیت ۶۰ نفر که تا ۸۰ نفر هم پذیرش دارد و یکی برای مردان با ظرفیت ۳۰۰  نفر است همچنین کمپ کرامت سپاه نیز در درمان معتادان  متجاهر فعالیت انجام می‌دهد که اکنون ظرفیت آن ۴۰۰  نفر است؛ اما در حال افزایش و توسعه است. 
وی عنوان داشت: تبصره ۲ ماده ۱۶ در خصوص معتادانی است که به درمان علاقه ندارند؛ اما حامی مانند خانواده دارند که با حکم دادستانی به کمپ‌ها رفته و ترک می‌کنند.
محمدزاده تصریح کرد: ۴ مرکز برای کاهش آسیب‌های اعتیاد دایر است که یک مددکار به پاتوق‌های معتادان مراجعه کرده و خدمات و مشاوره ارائه می‌دهد خدمات دی آی سی روزانه و اقامت شبانه دارد؛ زیرا برخی‌ها از مصرف‌کننده‌ها کارتن‌خواب نیز هستند، برخی از معتادان که اچ‌آی‌وی مثبت هستند در مجموعه یاران مثبت با خانواده‌ها تحت پوشش هستند و ۲۲ میلیارد تومان برای مراکز درمانی هزینه شده است.
وی با بیان اینکه دفتر مشاوره و خدمات آموزش در سه قالب به مشاوره می‌پردازد گفت: دفتر کاهش طلاق که با همکاری دادگاه خانواده انجام می‌شود و ۷۰۰ میلیون تومان در این مرکز برای خدمات به ۸۸۳ زوج متقاضی طلاق هزینه شده است.
محمدزاده اضافه کرد: دفتر پیشگیری از معلولیت‌ها با ۶ مرکز مشاوره ژنتیک به‌صورت خصوصی کار می‌کنند که متأسفانه زوجین از این مشاوره استقبال نمی‌کنند این مشاوره‌ها از احتمال تولد فرزند معلول پیشگیری می‌کنند در سال گذشته تنها ۵۰۰ زوج به این مراکز مراجعه کردند.

انتهای پیام/۱۷۰


http://qomefarda.ir/44431
اخبار مرتبط

نظرات شما