رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم:

وضعیت ایمنی شهرک‌های صنعتی قم به‌صورت مستمر رصد می‌شود

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی قم از نظر وضعیت ایمنی موردتوجه جدی و رصد کارشناسان تخصصی این حوزه قرار دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اکبر ابدالی پیرامون این موضوع بیان داشت: ‌ دراین‌رابطه وضعیت ایمنی واحدهای مستقر در شهرک صنعتی شکوهیه قم به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شهرک‌های صنعتی این استان به‌صورت مستمر رصد می‌شود و هر هفته شاهد برگزاری مانور ایمنی در آن هستیم.
شکوهیه بزرگ‌ترین شهرک صنعتی استان قم و یکی از بزرگ‌ترین شهرک‌های صنعتی کشور به شمار می‌آید، مساحت شهرک از نظر اراضی در اختیار یک هزار و ۶۹۱ هکتار است که از این میان یک هزار و ۲۶۵ هکتار فاز عملیاتی است؛ یعنی بسترهای لازم برای استقرار واحدهای صنعتی در آن وجود دارد و همچنین این روند ادامه می‌یابد.
مساحت زمین واحدهای صنعتی ایجاد شده در فاز عملیاتی شهرک، ‌ ۷۹۵ هکتار است، عمده این اراضی صنعتی واگذار شده‌ است.
هم‌اکنون ۳ ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک صنعتی شکوهیه قم فعال است.
ابدالی گفت: ‌با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط همچون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و شرکت شهرک‌های صنعتی، وضعیت واحدهای تولیدی مستقر در شهرک صنعتی شکوهیه را به‌صورت مستمر رصد می‌کنیم که نتیجه این اقدام کاهش چشمگیر حوادث در این شهرک در ماه‌های اخیر بوده است.
وی افزود: در کنار تمام تلاش‌هایی که برای تقویت عرصه تولید و صادرات در بخش صنعت استان انجام می‌گیرد، توجه به موضوع ایمنی را به جد در دستور کار داریم و اکنون تمام طرح‌های صنعتی که در قم برای اجرا آماده می‌شود از قبل از نظر ایمنی و مسائل مرتبط با آن رصد می‌شود.
وی ادامه داد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده با برگزاری دوره‌های آموزشی در حوزه‌های ایمنی و اطفا حریق برای بهره‌برداران واحدهای صنعتی مستقر در شهرک صنعتی شکوهیه، مهارت آن‌ها را برای مقابله با حوادث احتمالی و مواجهه صحیح با خطر ایجاد شده در زمان وقوع آن، ارتقا می‌دهیم.
ابدالی تأکید کرد: البته تأکید سازمان صنعت، معدن و تجارت قم بر تقویت مباحث ایمنی در فعالیت‌های صنعتی استان، تنها مربوط به شهرک صنعتی شکوهیه نیست و سایر شهرک‌ها و ناحیه‌های صنعتی استان نیز از این نظر موردتوجه جدی و رصد کارشناسان تخصصی این حوزه قرار دارند.
در جریان پایش صورت‌گرفته تا ابتدای سال جاری برای ۳۹ هزار و ۷۹ نفر در شهرک‌های صنعتی استان قم فرصت اشتغال ایجاد شده است؛ بررسی‌ها نشان می‌دهد در مجموع طی سال‌های گذشته، یک هزار و ۷۰۰ واحد تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان قم به بهره‌برداری رسیده است.
همچنین یک هزار و ۳۸۶ طرح تولیدی در شهرک‌های صنعتی استان روند ساخت‌وساز خود را دنبال می‌کنند که هر کدام درصد پیشرفت فیزیکی متفاوتی دارند که با تکمیل طرح‌ها و آغاز فعالیت آن‌ها در قالب واحدهای صنعتی، تحول چشمگیری در عرصه تولید و اشتغال استان ایجاد خواهد شد.
گفتنی است بر اساس راهبردهای تعیین شده، اجازه استقرار صنایع با آلایندگی بالا و همچنین آب‌بر در شهرک‌های صنعتی استان داده نشده و به‌جای آن در کنار توجه به صنایع فرهنگی، پوشاک ایرانی - اسلامی و سوغات زائر، از ایجاد واحدهای تولیدی متناسب با قابلیت‌های اقتصادی استان استقبال می‌شود.
شهرک‌های صنعتی قم به دلایل مختلف همچون داشتن امکانات مناسب برای ایجاد واحد تولیدی، ‌ نزدیکی به پایتخت و بازارهای بزرگ ایران و نیز دسترسی به شاهراه‌های ارتباطی کشور همواره موردتوجه سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی برای فعالیت‌های اقتصادی است و به همین دلیل توسعه زیرساخت‌ها در این شهرک‌ها از اهمیت فراوانی برخوردار است.
در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آنها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارد.




انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/44713
اخبار مرتبط

نظرات شما