معاون سازمان جهاد کشاورزی قم:

گیاهان "تریتیکاله"، "گلرنگ" و "کاملینا" در قم کشت می‌شود

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی قم گفت: پاییز امسال در مزارع استان علاوه بر موارد رایج همچون گندم و جو، گیاهان "تریتیکاله"، "گلرنگ" و "کاملینا" نیز توسط کشاورزان کشت می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدعلی سلامی بیان داشت: در جریان برنامه‌ریزی صورت‌گرفته برای کاشت این گیاهان در مزارع استان بذرهای اصلاح شده آن‌ها با ژنتیک خالص به‌اندازه کافی و لازم تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است تا در نهایت شاهد تولید محصولاتی باکیفیت باشیم.
وی افزود: در همین رابطه امسال یک هزار هکتار از مزارع استان به زیر کشت تریتیکاله می‌رود، همچنین ۳۰۰ هکتار کاملینا در اراضی کشاورزی قم به‌صورت دیم کشت خواهد شد، در خصوص گلرنگ نیز ۲۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی استان به کشت این گیاه اختصاص خواهد یافت و ما در مورد این گیاه بیشتر به دنبال آشنا ساختن کشاورزان قمی با مزایای کشت آن به‌خصوص در زمین‌های زراعی کوچک هستیم.
وی ادامه داد: ما بر اساس راهبرد تغییر الگوی کشت استان، استفاده از گیاهان جدید را که با آب‌وهوای قم سازگاری بیشتری داشته و عملکرد مطلوبی دارند با جدیت دنبال می‌کنیم و ادامه این روند به طور حتم موجب تحول کشاورزی استان و ارتقا سطح کمی و کیفی تولید محصولات در سال‌های آینده خواهد شد.
کاملینا یا (کتان کش) گیاهی است که طی چند سال اخیر، کشت آن به‌عنوان یک‌دانه روغنی در سطح کشور آغاز شده و مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در دانه‌های روغنی مانند سوسک گرده خوار دارد و این گیاه به‌عنوان مهم‌ترین منبع تأمین‌کننده روغن با تأمین اسیدهای چرب غیراشباع شناخته شده است.
گیاه گلرنگ بومی ایران بوده و از قدیم‌الایام جهت رنگرزی و تزیین فطیر و به‌عنوان گیاه دارویی مورداستفاده قرار می‌گرفته است؛ اما امروزه از دانه گلرنگ که شبیه گندم و به رنگ سفید است، روغن استخراج می‌شود که بسیار باارزش است؛ روغن گلرنگ یکی از سالم‌ترین روغن‌های نباتی به شمار می‌رود.
تریتیکاله غله‌ای جدید است که در نتیجه تلاقی ژنوم‌های گندم جنس Triticum و چاودار جنس Secale به وجود آمده‌ و در این مورد گندم به‌جای گیاه مادر به کار گرفته شده و دانه‌های گرده از چاودار می‌باشد. گیاه "تریتیکاله" به دلیل مقاومت بیشتر در برابر آفات، بیماری‌ها و سرما جایگزینی مناسبی برای جو است.
۱۰۴ هزار هکتار زمین کشاورزی در استان قم وجود دارد، از این میزان به طور میانگین ۶۴ هزار هکتار به زیر کشت می‌رود که ۴۲ هزار هکتار آن مزرعه و ۲۲ هزار هکتار آن باغ است.
بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی، ‌ باغی، ‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده است.




انتهای پیام/


منبع:خبرگزاری ایرنا
http://qomefarda.ir/45654
اخبار مرتبط

نظرات شما