کارآفرین معلول قمی:

معلولان برای جامعه هزینه نیستند

کارآفرین معلول قمی با اشاره به اینکه مسئولان محدودیت‌های افراد معلول در اجتماع را رفع کنند، گفت: معلولیت محدودیت نیست و می‌تواند پله ترقی باشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  روح‌الله ذوق احسان در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه در یک سالی در پی تزریق اشتباه آمپول دچار معلولیت شدم، اظهار داشت: از همان سال‌های ابتدایی زندگی سعی کردم باهمت و پشتکار و لطف خداوند متعال بر معلولیت خود غلبه کنم.
وی ادامه داد: در سن یازده‌سالگی اولین ویلچر خود را تهیه کردم و شروع به تحصیل در نهضت سوادآموزی کردم. بیشتر مقاطع درسی را شبانه خواندم و دیپلم را در رشته ریاضی فیزیک اخذ کردم.
این کارآفرین معلول افزود:  به دلیل اینکه در آن سال‌ها دانشگاه فنی در قم وجود نداشت بالاجبار در رشته علوم سیاسی شرکت کردم و موفق به مدرک کارشناسی شدم  و در حال حاضر هم دانشجو فوق‌لیسانس علوم سیاسی هستم.

هیئت معلولان متوسلین به ائمه اطهار در سال ۹۰ تأسیس شد
مدیر مجمع بزرگ هیئت معلولین استان قم  با اشاره به هیئت معلولان قمی، گفت: از ۱۲ سال قبل هیئت معلولان متوسلین به ائمه اطهار را تشکیل دادیم و هدف عمده ما این بوده که بتوانیم به طیفی از افراد فراموش شده خدمتی ارائه دهیم.
ذوق احسان ابراز داشت: از همان روزهای ابتدایی فعالیت‌های مختلف را در زمینه‌های اجتماعی، اشتغال‌زایی معلولان، مناسب‌سازی محیط و برخی مسائل دیگر را شروع کردیم.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه ارائه خدمات مددکاری به معلولان یک مؤسسه را تأسیس کردیم همچنین در زمینه خدمات معلولان یک کاریابی ویژه معلولین را تأسیس کردیم. در زمینه فعالیت‌های اقتصادی هم سه شرکت را تأسیس کردیم که در زمینه‌های مختلف به‌ویژه فضای سبز فعال است که در این شرکت حدود ۱۰۰ نفر در حال فعالیت هستند.

ساخت مخزن‌های پیش‌ساخته برای اولین‌بار در قم
مدیر مجمع بزرگ هیئت معلولان گفت: برای اولین‌بار در استان قم مخزن‌های پیش‌ساخته را طراحی و اجرا نمودیم و در این زمینه در حال فعالیت هستیم.
وی ادامه داد: بیشترین فعالیت‌های ما در حوزه اجتماعی و افزایش مشارکت‌های اجتماعی و افزایش نشاط بین مردم قم به‌ویژه معلولین بوده است.
ذوق احسان عنوان کرد: در قم متأسفانه ۳۰ هزار معلول طبق آمار رسمی داریم که در آمار غیررسمی حدود ۵۰ هزار نفر است. ۵ هزار و پانصد نفر زیر مجموعه ما هستند و مستقیماً به آنها خدمات ارائه می‌دهیم.

معلولیت محدودیت نیست و می‌تواند پله ترقی باشد
وی تصریح کرد: ما به‌صورت کلان دو هدف را دنبال می‌کنیم. ابتدا اینکه معلولیت محدودیت نیست  و معلولیت می‌تواند پله ترقی باشد. ما می‌خواهیم فاصله بین افراد سالم و معلول را بشکنیم و به جامعه بگوییم اگر فرصت‌ها مناسب باشد افراد معلول می‌توانند حتی از افراد سالم هم بیشتر فعالیت کنند.
این معلول کارآفرین افزود: برنامه دیگر ما هم در حوزه جهادی است و در حال پیگیری هستیم در آینده گروه‌های جهادی را تشکیل دهیم تا در زمینه خدمت‌رسانی به گروه‌های هدف فعالیت کنند.
وی اضافه کرد: آرزوی بنده این است که بتوانیم به جایی برسیم که همه آدم‌های جامعه بتوانند زیر پرچم جمهوری اسلامی فعالیت کنند و محدودیتی برای هیچ‌کسی وجود نداشته باشد و بتوانیم این محدودیت‌ها را با کمک مسئولین بشکنیم.

مسئولین محدودیت‌های افراد معلول در اجتماع را رفع کنند
ذوق احسان با اشاره به محدودیت افراد معلول، گفت: یکی از این محدودیت‌ها عدم مناسب‌سازی شهر است.
وی تأکید کرد: در زمینه مسائل بهداشتی افراد معلول باید بستری مناسب ایجاد شود. امام خمینی (ره) فرمودند کسی که بیمار می‌شود نباید دغدغه درمان داشته باشد؛ یکی از دغدغه‌های طیف معلول دغدغه درمان و تهیه نیازهای اولیه است که امیدواریم بتوانیم این موارد را برطرف کنیم.
مدیر مجمع بزرگ هیئت معلولین بیان کرد: از دغدغه‌های دیگر بنده حضور همه افراد معلول در اجتماع است تا بتوانند از خدمات مختلف جامعه مانند گردشگری، مذهبی، تفریحی، رفاهی و.. بهرمند شوند.

معلولان برای جامعه هزینه نیستند
وی ادامه داد: از مسئولین هم درخواست داریم تا افراد معلول را فراموش نکنند. معلولین یا طیف‌های آسیب‌پذیر، برای جامعه هزینه نیستند. متأسفانه برخی مسئولین معلولین را برای جامعه هزینه می‌بینند.
ذوق احسان با اشاره به اینکه انتظار ما این است که مسئولین این طیف را در اولویت کار قرار دهند، گفت:  افراد موفق معلول در جامعه بسیار هستند که می‌توانند حتی از لحاظ فکری و اقتصادی به جامعه کمک کنند فقط باید بخواهیم که این افراد در بین ما و جلسات مسئولان حضور داشته باشند.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/45666
اخبار مرتبط

نظرات شما