روز جنجالی شورای اسلامی شهر؛

تحقیق و تفحص از متروی قم رأی نیاورد

طرح تحقیق و تفحص از قطار شهری قم روز دوشنبه پس از یک بررسی همراه با چالش و جنجال در نهایت با ۶ رأی ممتنع، یک مخالف و ۶ رأی موافق به تصویب نرسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ،به نقل از خبرگزاری ایرنا طرح تحقیق و تفحص از سازمان قطار شهری شهرداری قم به‌عنوان مهم‌ترین طرح یک‌صد و هشتمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم درنهایت با یک رأی شکننده تصویب نشد.
منابع مصرفی متروی قم مبهم است
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در خلال بررسی طرح تحقیق و تفحص از سازمان قطار شهری شهرداری قم، گفت: این پروژه باید طی ۶ سال به بهره‌برداری می‌رسید که هنوز درگیر و دار مباحث مختلف فنی و اجرایی است.
سید محمدحسین دهناد تصریح کرد: میزان پیشرفت فیزیکی قطار شهری قم به‌خاطر عوامل متعددی که نیازمند بررسی‌های ویژه است، بسیار عقب‌تر از پیش‌بینی‌های اولیه است.
به گفته وی، در خصوص منابع اختصاصی و به‌کاررفته در قطار شهری مباحثی وجود دارد که باید با جدیت نسبت به آن ورود و آن را بررسی کرد.
دهناد یادآور شد: درحالی‌که قطار شهری قم در زمانی که اعتبار لازم را برای خرید واگن داشته، تعلل به خرج داده که هم‌اکنون برای خریداری این تجهیزات باید هزینه‌های هنگفتی را صرف کند.
وی با بیان اینکه از حدود ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت اختصاص‌داده‌شده به شهرداری قم حدود یک‌سوم آن مصرف نشده درحالی‌که ارزش ریالی آن به‌شدت کاهش‌یافته است.
وی گفت: با این اوراق مشارکت مصرف نشده که حدود ۲۷۴ میلیارد تومان است، امکان حفاری دست‌کم ۱۰ کیلومتر از قطار شهری قم وجود داشت.
سرنوشت دستگاه حفاری متروی مشخص نیست
دیگر عضو شورای اسلامی شهر قم نیز در ادامه بیان داشت: در خصوص مباحث مالی سازمان قطار شهری قم مسائلی وجود دارد که در بهترین حالت تخلف است.
حسین صابری با بیان اینکه احتمال می‌رود دستگاه حفاری متروی قم بدون طی‌کردن تشریفات قانونی به شهر اصفهان منتقل‌شده است، اظهار داشت: درحالی‌که تا چند سال پیش امکان خرید هر واگن قطار شهری با قیمت ۶ میلیاردتومانی ممکن بود که هم‌اکنون باید بیش از ۵۱ میلیارد تومان برای هر واگن هزینه شود.
وی خاطرنشان کرد: شهرداری و شورای اسلامی شهر قم برای خرید دستگاه حفاری تونل متروی قم هزینه‌های مالی زیادی کرده و مالکیت آن در اختیار قم بوده؛ اما هم‌اکنون مشخص نیست چرا این سیستم از قم خارج‌شده است.
عضو شورای اسلامی شهر قم، یادآور شد: در حالی متروی قم باید در طول ۶ سال به بهره‌برداری می‌رسید که به‌خاطر عدم وجود این دستگاه حفاری و همچنین سه بار بازنگری در قرارداد این طرح به سرانجام نرسیده است.
متروی قم آماده تست گرم
رئیس شورای اسلامی شهر قم در ادامه بیان داشت: همه شرایط فنی و مدیریتی مترو قم جهت بهره‌برداری آماده است و این طرح با تأمین واگن وارد مدار تست گرم خواهد شد.
محسن محرری ادامه داد: تمام مشخصات و مختصات فنی مترو قم به تأیید مسئولان ملی رسیده و این طرح همچنان معطل تأمین واگن جهت بهره‌برداری است.
رئیس شورای اسلامی شهر قم گفت: برای تأمین واگن مترو دولت سیزدهم پای‌کار آمده و هفته آینده جلسه‌ای با حضور مسئولان کشوری و شهرداری قم جهت تأمین واگن‌های قطار شهری برگزار خواهد شد.
خط یک متروی قم به طول ۱۴.۸ کیلومتر و ۱۴ ایستگاه عبوری در حال احداث است. فاز نخست خط یک مترو قم در قالب ۶ ایستگاه حدفاصل قلعه کامکار تا میدان مطهری ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
همچنین خط دو مترو نیز به طول ۱۵.۵ کیلومتر از شهرک پردیسان آغاز و در محدوده چهارراه بازار قم خاتمه می‌یابد.
متروی قم در صورت تأمین واگن فروردین سال آینده راه‌اندازی می‌شود.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/45733
اخبار مرتبط

نظرات شما