مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم:

۵۰ واحد صنعتی در قم مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شدند

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم گفت: در جریان اجرای طرح پایش واحدهای صنعتی و تولیدی استان از نظر انجام تکالیف محیط زیستی، ۵۰ واحد به دلیل استمرار آلایندگی و عدم توجه به اخطارهای قبلی‌، بر اساس قانون مشمول پرداخت عوارض آلایندگی شدند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، محمدحسین بازگیر دراین‌خصوص بیان داشت: در طرح فراگیر پایش واحدهای صنعتی، معدنی، تولیدی و خدماتی استان از نظر رعایت تکالیف قانونی در حوزه محیط‌زیست، برای ۳۰۰ واحد گزارش کارشناسی تهیه و برای ۱۰۰ واحد نیز به دلیل مشکلات محیط زیستی اخطاریه صادر شد، همچنین از این میان، ۵۰ واحد که تکالیف محیط زیستی خود را انجام ندادند، به‌عنوان صنایع آلاینده در لیست صنایع مشمول پرداخت عوارض آلایندگی قرار گرفتند و تعدادی از واحدهایی که آلایندگی آن‌ها از گذشته ادامه یافته است به مراجع قضایی معرفی شدند.
وی با اشاره به این طرح پایش واحدهای صنعتی و تولیدی استان همچنان ادامه دارد، افزود: تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست تا در جریان اجرای این طرح، واحدهای فعال صنعتی، معدنی و تولیدی استان را نسبت به اجرای تکالیف قانونی خود در حوزه حفاظت از محیط‌زیست، ملزم کنیم.
وی ادامه داد: ‌ مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی استان بر اساس قانون موظف هستند خروجی هوا و پسماند تولید شده در مجموعه خود را کنترل کنند، همچنین به‌منظور حفاظت از محیط‌زیست منطقه استقرار واحدها باید فاضلاب و پسماند خارج شده از آن‌ها بر اساس استانداردهای تعیین شده تصفیه شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست قم با اشاره به اینکه واحدهای صنعتی و تولیدی فعال در استان مکلف هستند ۱۰ درصد از فضای در اختیار خود به کاشت درختان بومی منطقه اختصاص دهند، گفت: تمام این کارها برای کاهش آلودگی هوا، آلودگی خاک و سایر عرصه‌های زیست‌محیطی است و ما می‌خواهیم مدیران واحدهای صنعتی و تولیدی نسبت به اجرای تکالیف خود در حوزه حفظ محیط‌زیست تعهد لازم را داشته باشند.
گفتنی است ایجاد فضای سبز با استفاده از گیاهان متناسب با اقلیم قم و کاشت درختان در واحدهای صنعتی از جمله راهکارهای مهم برای کاهش آلایندگی صنایع فعال در استان است و اداره کل محیط‌زیست بر نحوه انجام این کار در مجموعه‌های موردنظر نظارت خواهد کرد.
ایجاد و گسترش هرچه بیشتر فضای سبز در تمامی شهرک‌ها و نواحی صنعتی قم توسط متولیان و بهره‌برداران این بخش علاوه بر کمک به حفظ و حراست از محیط‌زیست در مناطق یاد شده، موجب کاهش آثار آلایندگی فعالیت‌های صنعتی در استان خواهد شد.
در همین راستا، در جریان اجرای طرح پایش فراگیر واحدهای صنعتی و تولیدی استان که در حال پیگیری است، کارشناسان سازمان حفاظت محیط‌زیست قم نسبت به موضوع وجود فضای سبز در واحدهای تولیدی و صنعتی مستقر در این استان، توجه ویژه‌ای دارند.
لازم به توضیح است در اجرای طرح پایش واحدهای صنعتی و تولیدی قم، واحدهای یاد شده در مناطق مختلف استان، با اولویت سنجش میزان آلودگی هوا، آلودگی خاک و مدیریت پسماند، آلودگی آب و مدیریت فاضلاب و نیز ایجاد فضای سبز مورد کنترل و پایش قرار می‌گیرند.
به گفته مسئولان اداره کل حفاظت محیط‌زیست قم در زمان اجرای این طرح، در صورت مشاهده تخلف‌های زیست‌محیطی از سوی واحدهای صنعتی و خدماتی استان، علاوه بر صدور اخطاریه‌های لازم، موضوع در مراحل بعدی برای رفع مشکل توسط گروه‌های پشتیبانی، حقوقی و دیگر بخش‌های اجرایی دنبال می‌شود.
در بخش صنعت، قم دارای هفت شهرک صنعتی شکوهیه، الغدیر، چاپ و نشر، سلفچگان، محمودآباد، درودگران، فناوری اطلاعات و ارتباطات (I.C.T) و چهار ناحیه صنعتی خورآباد، دستجرد، سیرو و طغرود است که هر کدام از آن‌ها موقعیت ممتازی برای توسعه سرمایه‌گذاری، تولید و اشتغال دارند.




انتهای پیام/


منبع:خبرگزاری ایرنا
http://qomefarda.ir/45980
اخبار مرتبط

نظرات شما