مدیرعامل شرکت گاز استان قم خبر داد:

قبض گاز ۵۰ میلیونی مشترک پرمصرف گاز قم

مدیرعامل شرکت گاز استان قم، گفت: یک مشترک با قبض ۵۰ میلیونی در استان قم وجود داشت که در منزل استخر داشت که در روزهای که از استخر  استفاده نداشت هم گاز استخر را قطع نمی‌کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» مرتضی خوش‌لهجه در نشست خبری که پیش از ظهر امروز در سالن شهید سلیمانی شرکت گاز استان قم برگزار شد اظهار دارد: استان قم جز اولین استان‌های کم حادثه در بخش گاز است و سال‌ها است که در این بخش حادثه‌ای نداشتیم. 

مدیرعامل شرکت گاز استان قم بیان داشت: استان قم صرفه‌جویی ۵ درصدی بخش خانگی را داشته و رتبه اول را در صرفه‌جویی خانگی در کشور را کسب کرده است.

وی افزود: کشور ما رتبه اول گاز و نفت را دارد؛ اما در چند سال اخیر در فصل سرد با ناترازی گاز مواجه شدیم اگر صرفه‌جویی و قوانین مربوط به انرژی جدی گرفته شود کشور از این وضعیت در حوزه انرژی رهایی پیدا می‌کند.

خوش‌لهجه عنوان داشت: جز کشورهای پرمصرف هستیم و از این نعمت الهی خوب استفاده نکردیم طبق استانداردهای بین‌المللی ۵ برابر میانگین جهانی گاز مصرف می‌کنیم.

وی تصریح کرد: قبل از انقلاب یک پالایشگاه و یک پتروشیمی داشتیم؛ اما امروز  ۱۰۰ پالایشگاهی گاز و پتروشیمی در کشور داریم،  قبل از انقلاب فقط ۱۰۰ مشترک گاز در استان قم وجود داشت؛ اما امروز ۴۰۰ هزار مشترک گاز در قم داریم. 

مدیرعامل شرکت گاز استان قم اضافه کرد: خدمات گازرسانی هرگز قطع نمی‌شود بیش از ۹۸ درصد جمعیت شهری کشور و ۸۵ درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز لوله‌کشی بهره‌مند هستند این بهره‌مندی برای قم ۹۹/۵ درصد جمعیت شهری و ۹۹/۳ جمعیت روستایی است.

خوش‌لهجه خاطرنشان کرد: ۴ هزار ۵۸۰ کیلومتر شبکه لوله‌کشی گاز در استان قم وجود دارد و سالی دو بار این خطوط رصد می‌شود در یک سال گذشته هزار نشتی زمینی و هزار نشتی هوایی توسط تیم رصد شناسایی شده که قبل از حادثه تعمیر و برطرف شده است.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم گفت: رکورد حضور تیم‌های امدادی شرکت گاز قم از ۸ دقیقه به ۷ دقیقه رسیده است که اتفاق مثبتی است.

وی بیان داشت: ۱۰۰ میلیون دلار گاز طبیعی در کوره‌های قم سوزانده می‌شود که عدد بسیار بالایی است که باید توسط ارگان‌ها مدیریت و بهینه‌سازی شود.

خوش‌لهجه افزود: در نیروگاه‌های کشور وضعیت مناسبی نداریم و راندمان کمی وجود دارد که در آینده این راندمان کمتر هم می‌شود هرچه صرفه‌جویی بیشتر شود ارزش‌آفرینی بیشتری برای کشور دارد، هرچه گاز تولید کنیم مصرف می‌شود و خدمات ما متوقف نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم اضافه کرد: ۷۵ درصد گاز کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود که یک‌سوم در نیروگاه‌ها و یک‌سوم در بخش خانگی مصرف می‌شود، در استان قم نیز ۷۰ درصد گاز در بخش خانگی مصرف می‌شود مصرف خانگی خط‌قرمز ما است و تلاش می‌کنیم گاز در بخش خانگی قطع نشود برخی از صنایع گاز قطع می‌شود تا نقاط مرزی در بخش خانگی گاز قطع نشود.

وی با بیان اینکه استان قم داری مشترک زیاد پرمصرف در بخش خانگی نیست، گفت: یک مشترک با قبض ۵۰ میلیونی در استان قم وجود داشت که در منزل استخر داشت که در روزهای که از استخر هم استفاده نداشت گاز استخر را قطع نمی‌کرد.

خوش‌لهجه در پاسخ به این سؤال که چرا برخی از مناطق قم گازرسانی ندارد؟ گفت: از طرف قانون و استانداری بدون پایان کار به هیچ‌کسی نمی‌توان اشتراک گاز داد؛ اما علی‌رغم این مکاتبات چون خودمان را یک دستگاه خدمات‌رسان می‌دانیم برای جلوگیری از حوادث جیران ناپذیر و انشعاب غیرمجاز با مردم تعامل داریم.

وی با بیان اینکه لوله‌کشی گاز باید از شارع عمومی عبور کند و اگر شارع عمومی نباشد شهرداری اجازه فعالیت نمی‌دهند، گفت: برای اعضای کمیته امداد و بهزیستی ۱۸ میلیون کمک‌هزینه لوله‌کشی داخل منزل پرداخت می‌شود و تعرفه گاز برای ۳ پلکان اول رایگان ارائه می‌شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان قم  در پاسخ به این سؤال که علت عدم ناترازی گاز چیست؟ تأکید کرد: در سال‌های گذشته به بهانه نبود ارز تمام برنامه‌های توسعه‌ای گاز متوقف شد این یکی از علت‌های ناترازی گاز است، ۶۵۰ میلیون مترمکعب رکورد مصرف در بخش خانگی زده شده که معادل مصرف کل اروپا است که باید فرهنگ صرفه‌جویی بیش از این بیان شود.

وی در خصوص برنامه‌های شرکت گاز برای مدیریت بحران در فصل زمستان بیان داشت: برنامه مدیریت استان در سطح کشور یکسان ابلاغ می‌شود که دیسپاچینگ ملی برای استان‌ها بنا بر موقعیت هر استان برنامه متفاوت ابلاغ می‌شود.

انتهای پیام/170


http://qomefarda.ir/46431
اخبار مرتبط

نظرات شما