رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم بیان کرد:

آمار بالای قم در دیابت و فشارخون

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: آمار قم در دیابت و فشارخون بالاتر از میانگین کشوری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: آمار قم در دیابت و فشارخون بالاتر از میانگین کشوری است و این دو بیماری به ژنتیک هم ارتباط دارند، اما سبک زندگی و شرایط اکتسابی نیز مهم است.
دکتر مهدی مصری افزود: پویش ملی سلامت در قالب غربالگری دیابت و فشارخون بالا ویژه کلیه افراد بالای ۱۸ سال هم‌زمان با سراسر کشور در استان قم در حال اجرا است و تا ۱۵ دی‌ماه ادامه خواهد داشت.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: افراد در سنین ۱۸ تا ۳۵ سال ممکن است بیماری‌هایی داشته که از آن بی‌اطلاع باشند؛ به همین دلیل مراقبت‌های پزشکی و غربالگری در این سنین مهم است تا بیماری‌ها شناسایی و درمان به موقعی برای آن پیش‌بینی شود.
وی افزود: در راستای اجرای این طرح، ۷۰ درصد از جامعه هدف مورد غربالگری قرار می‌گیرند که تاکنون ۱۸۰ هزار نفر از جامعه هدف در استان قم در این طرح مورد غربالگری قرار گرفتند.
دکتر مصری گفت: افرادی که بیماری آنان شناسایی می‌شود، در پایگاه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت استان، مورد درمان قرار می‌گیرند که با اصلاح نوع تغذیه آنان و در صورت نیاز با تجویز دارو، بیماری آن‌ها کنترل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه این طرح تا ۱۵ دی‌ماه ادامه دارد افزود: اطلاعات بیماران شناسایی شده، در سامانه سیب بهداشت وارد می‌شود و مراقبین سلامت مرتب آنان را تحت‌نظر دارند و آموزش‌های لازم را به آنان می‌دهند و در صورت نیاز به متخصصان ارجاع می‌شوند تا درمان موردنیاز آنان صورت گیرد.
دکتر مصری گفت: در راستای اجرای این طرح که وزارت بهداشت ابلاغ کرده، هلال‌احمر، بسیج جامعه پزشکی و سازمان بسیج نیز در حال همکاری هستند و بیمارستان‌های خصوصی و خیریه نیز می‌توانند دانشگاه علوم پزشکی قم را در این زمینه کمک کنند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم با اظهار اینکه هر چقدر بیماری‌ها زودتر شناسایی شوند، در این صورت کنترل بیماری بهتر صورت می‌گیرد، افزود: شهروندانی که در طول سال به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، غربالگری دیابت و پرفشاری خون نیز برای آنان انجام می‌شود.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46617
اخبار مرتبط

نظرات شما