رئیس هیأت معلولین متوسل به ائمه اطهار:

معلول سربار نیست، یک توانمند است

رئیس هیأت معلولین متوسل به ائمه اطهار گفت: معلول سربار جامعه نیست؛ اما مسئولان این نگاه را دارند و تصور می‌کنند معلول سربار است، قوانین خوبی در زمینه معلولان وجود دارد که اگر اجرا شود توانمندی معلولان به خوبی شکوفا می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» همه افراد جامعه از حقوق اجتماعی برابری برخوردار هستند و شرایط باید طوری رقم بخورد که هیچ مانعی برای حضور هیچ شهروندی در جامعه نباشد از جمله افراد جامعه معلولان جسمی و حرکتی هستند که باید برای انجام کارهای روزانه خود بتوانند به‌راحتی در شهر تردد کنند.

شاید هیچ‌گاه یک شخص سالم شرایط سخت تردد و آمدوشد یک معلول در جامعه را درک نکند، در کنار سختی‌های معلولیت سختی تردد می‌تواند به‌عنوان بزرگ‌ترین مشکل مانع شکوفا شدند استعداد و توانمندی‌های یک معلول باشد.

از همین رو روح‌الله ذوقی کارآفرین و رئیس هیأت معلولین متوسل به ائمه اطهار  در میزگرد بررسی مشکلات و کمبودها معلولان که به همت پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد به سؤالات خبرنگار ما پاسخ داد که در ادامه می‌آید.


وضعیت شهر قم برای تردد معلولان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ذوقی: قم ۱۰ درصد هم مناسب تردد معلولان نیست و بدون همراه امکان تردد برای معلولان وجود ندارد متولیان مناسب‌سازی شرایط یک معلول را درک نکردند وگرنه شرایط شهر این‌گونه نبود.

شهرداری نگاه کند که یک فرد معلول با ویلچر آیا می‌تواند برای خرید به پاساژهای شهر برود؟ یا می‌تواند برای انجام امور اداری به ادارات قم رفت‌وآمد کند پایان کار همه این ساختمان‌ها را شهرداری می‌دهد اگر قانون به‌درستی اجرا شود نباید ساختمان‌های که مناسب‌سازی نشدند پایان کار بگیرند.



نگاه شما به معلولیت چگونه است؟

ذوقی: معلول سربار جامعه نیست؛ اما مسئولان این نگاه را دارند و تصور می‌کنند معلول سربار است، قوانین خوبی در زمینه معلولان وجود دارد؛ اما اجرا نمی‌شود، مسئولان حاضر نیستند از توانمندی معلولان استفاده کنند و فکر می‌کنند با دادن مستمری کار بزرگی می‌کنند.

در این زمینه بیشتر توضیح می دهید؟

ذوقی: مجموعه سیستم دولت سعی می‌کند  معلول را از سوی خود دور کند کمیته امداد به شخص سالم وام می‌دهد و بیمه هم در کنار آن وجود دارد، اما بهزیستی که متولی معلولان است اگر شخص معلولی بخواهد وام دریافت کند و با آن توانمندی خود را ارائه دهد بیمه او قطع می‌شود این مسئله منصفانه نیست.

جامعه معلولان قم چه تعداد است؟

ذوقی: به‌صورت رسمی و ثبت شده ۳۰ هزار معلول در قم وجود دارد، اما نگاه کنید ببینید چند معلول در خیابان می‌بیند! خیلی کمتر از این تعداد؛ زیرا همه در خانه هستند و  شاید تنها برای درمان به بیرون می‌آید؛ زیرا شرایط شهر مناسب حضور معلولان نیست.

حتی درمانگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و مطلب هم مناسب حضور معلولان نیستند.



از دیگر مشکلات معلولان چه چیزی پررنگ است؟

ذوقی: هزینه‌های درمان و بهداشت به شدن بالا است اکنون قیمت یک ویلچر ۴۰ میلیون تومان است باید بیمه تکمیلی معلولان اجرا شود، هزینه درمان معلولان بسیار بالا است باید وسایل بهداشتی رایگان در اختیار معلولین قرار بگیرد.

نگاه جامعه به معلولان چگونه باید باشد؟

ذوقی: جامعه معلول و توانمندی  او رو باور کند با اجرای قوانینی که در زمینه معلولان وجود دارد توانمندی معلولان پرورش می‌یابد، معلول دنبال پول بدون کار نیست؛ بلکه دنبال خدمات است تا به‌وسیله آن خودش روزی خودش را به دست آورد.

نقش مسئولان در پرورش توانمندی معلولان چیست؟

ذوقی مسئولان معلولان را درک نمی‌کنند؛ چون جای آن‌ها نیستند، حتی بسیاری از  تاکسی‌ها هم حاضر نیستند فرد ویلچری را جابه‌جا کنند حمل‌ونقل ویژه معلولین یابد گسترش یابد.

۹۰ درصد مشکلات توانمندی معلولان توسط مسئولان حل می‌شود اگر معلول وام بگیرد مستمری او قطع می‌شود به همین دلیل معلول دنبال وام و راه‌اندازی کار و توانمندی خود نیست.

قوانین این مسیر چه کمکی می‌کند؟

ذوقی: مشوق باید در مسیر درست باشد، برخی از قوانین حتی مانع فعالیت و اشتغال معلولان است، سه درصد استخدام‌ها باید از جامعه معلولان باشد از طرفی باید سه درصد مجوزهای کار هم برای  معلول باشد؛ اما این‌گونه نیست.
 
شخصی که فرزند معلول دارد از مالیات معاف می‌شود؛ اما خود معلول که دنبال راه‌اندازی کسب‌وکار است معاف نمی‌شود البته با همه این مشکلات معلولان موفق زیادی وجود دارد از طرفی شرکت‌های که از افراد معلول استفاده می‌کنند باید تشویق شوند.



 رسانه در این مسیر چه تأثیری دارد؟

رسانه در حوزه معلولیت کوتاهی کرده است و فرد معلول را نیازمند نشان داده و توانمندی‌های آن را به حاشیه برده است برخی از معلولان در مراکز نگهداری هستند که توانایی کار ندارند و رسانه بیشتر این موضوع نشان می‌دهد و مردم فکر می‌کنند معلول نیازمند است، باید رسانه موفقیت معلول را هم به‌خوبی به تصویر بکشد.

صحبت پایانی خود را بفرمایید.

حضور معلولان در جامعه باید گسترش پیدا کند در برخی از شهرها تاکسی ویژه معلولان راه‌اندازی شده است که رفت‌وآمد معلول را آسان می‌کند‌.
همچنین استخدام معلولان باید تسریع کندو به خانواده معلولان ارائه شود و همه اینها با اجرایی قوانین میسر می‌شود.

​​​​​​از اینکه وقت خود را در اختیار ما گذاشتید سپاسگزارم.

ذوقی: من هم از شما سپاسگزارم.

انتهای پیام/۱۷۰



http://qomefarda.ir/48164
اخبار مرتبط

نظرات شما