قرآن یک اثر هنری بی‌نظیر است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حضرت آیت الله خامنه‌ای در محفل انس با قرآن کریم و در دیدار با قاریان قرآن و مادحین اهل بیت با اشاره به این محفل قرانی فرمودند: خدا را شاکریم که در طی سال‌های اخیر ملت ما و جوانان ما در فهم و تلاوت قرآن رشد می‌کنند و این مایه سپاس دائمی ما باید باشد.

رهبر انقلاب با بیان اینکه قران یک اثر هنری بی‌نظیر است، تاکید کردند: یک جنبه عظمت قرآن جنبه زیبایی آن است. اتفاقا چیزی که مثل مغناطیس اعراب زمان پیامبر را به قرآن جذب کرد، همین جنبه هنری آن بود. آن چیزی که در درجه اول دلها را مثل مغناطیس جمع کرد به سمت اسلام همین جنبه هنری قرآن بود.

 ایشان با بیان اینکه این اثر هنری را باید هنری اجرا کرد؛ گفتند:  وقتی مخاطبی دارید و قرآن را به شکل مجلسی میخوانید مخاطب را باید تحت تاثیر قرار بدهید. اینجا هنر بایستی بیاید وسط میدان نقش ایفا کند. این مخاطب را با هنر میشود تحت تاثیر قرار داد. این تلاوتهایی که ما میشنویم و تشویق میکنیم و تایید میکنیم، معنایش این است. البته به شرط این که این جنبه تلاوت هنری درست انجام بگیرد.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با بیان اینکه  بارها به دوستان سفارش میکنم قرآن را جوری بخوانید که میخواهید معانی را تفهیم کنید؛ فرمودند: بعضی میفهمند چه دارند میکنند. جوری میخوانند که گویا شما مخاطب کلام خدا قرار میگیرید. مثل شیخ عبدالفتاح شعشاعی و مصطفی اسماعیل که روی جملات و کلمات تکیه مناسب میکنند. بعضی میفهمند چه دارند میکنند. جوری میخوانند که گویا شما مخاطب کلام خدا قرار میگیرید.

ایشان  برگزاری جلسات قران را بسیار مهم ارزیابی کرده و فرمودند: یکی از کارهایی که بسیار  مهم است این است که جلسات قرآن را زیاد کنیم. در گذشته، آن زمانی که ما بودیم در عرصه و می‌دیدیم، توجه قرآنی یک هزارم الان هم نبود، اما بعضی از عادتهای خوب وجود داشت که یکی از آنها، همین دوره‌های خانگی قرآن بود.

 رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه مساجد را  پایگاه قرآن قرار بدهید. فرمودند: دو جور میشود [این کار را کرد]؛ یکی این که دور هم جمع بشوند و اساتید تذکرات را بگویند؛ یکی هم این که جمع بشوند و یک نفر برود بالای منبر و بخواند.  این کار البته کم‌کم معمول شده؛ من واقعاً کاری که در ماه رمضانها در مشهد و قم و ... راه افتاده که یک جزء را همه میخوانند، واقعا لذت میبرم. این حرکت که از قم هم شروع شد خیلی کار خوبی است. این بایستی در مساجد مختلف در طول سال تکرار بشود. مساجد گوناگون پایگاه های قرآن باشند. یک نفر قرآن بخواند، و به ترجمه هم نگاه کنید.

رهبر انقلاب با اشاره به نحوه تشویق کردن قاریان در جلسات قرآنی خاطر نشان کردند:  در مورد جلسات قرآنی هم که تشویق میکنید و «الله الله» می کنید؛ بعضی ها هم از روی این نوارهای عرب‌ها هیاهوهایی انجام میدهند. بعضی سعی میکنند همانها را تقلید کنند.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: تشویق خوب است، منتها می‌بینم گاهی وقتی بعضی خواننده‌های خارجی اینجا می‌خوانند، حضاری که در جلسه نشستند انگار موظفند بعد از هر آیه‌ای با صدای بلند تشویق کنند.این باعث می‌شود که او میفهمد که شما تلاوت را درست نمیفهمید! چون او بد میخواند و شما ملتفت نیستید. البته بچه‌های خودمان را هرچی تشویق کنید، اشکال ندارد با اینها مخالف نیستم؛ اما وقتی آن قاری بیرونی می آید، بدانیم این جور نباشد که موظف باشید که با هر آهنگی که او بخواند «الله الله» کنیم.

ایشان با بیان اینکه قرآن است که با ظلم و ستم مبارزه می کند، فرمودند:  قرآن است که با ظلم، با کفر بالله سریعا مخالفت و مقابله می‌کند. قرآن است که با طغیان و طاغوت با قدرت مقابله می‌کند. اینها که می بینید علیه ملت‌ها عربده می کشند اینها همان کسانی هستند که قرآن علیه آنها داد کشیده است.

رهبر انقلاب افزودند: این‌ها همین گرفتاری امروز بشر است. این‌هایی که می‌بینید عربده می‌کشند در موضع ریاست جمهوری یا پادشاهی فلان کشور علیه ثبات و آرامش کشور‌ها این‌ها همان‌هایی هستند که قرآن بر سر آن‌ها داد کشیده است. این که قرآن می گوید به ظالمان اعتماد نکنید همین موضوع است. این گرفتاری ملت های مسلمان به همین خاطر است.

حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به جریان بیداری اسلامی در کشورهای مسلمان خاطر نشان کردند: جریان انقلابی که در کشورهای مسلمان ایجاد شد چرا خاموش شد؟ چرا که به آمریکا و رژیم صهیونیستی اعتماد کردند.

رهبر معظم انقلاب افزودند: اگر خدا به ملتی کمک کرد اما ملت قدر ندانستند سیلی آن را می‌خورند . ملت ما قدر دانست. ایستادگی ملت، این پیشرفت کشور،  به این خاطر است که ملت به آیات قرآن عمل کرد؛ امروز هم راه همین است.



انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/7830
اخبار مرتبط

نظرات شما