رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خبر داد:

استخراج ۲۰ میلیون مترمکعب آب قم توسط چاه‌های غیرمجاز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم یک هزار و ۱۵۰ حلقه آب چاه مجاز در استان قم وجود دارد، گفت: ۲۰ میلیون مترمکعب آب قم توسط چاه‌های غیرمجاز استخراج می‌شود.

محمدرضا حاجی رضا در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» اظهار داشت: از دیرباز از جمله در دهه‌ ۵۰ و ۶۰ منبع تأمین آب کشاورزی استان قم دو رودخانه قمرود و قره‌چای بود؛ یعنی همان آب‌های سطحی اما در ۴۰ سال اخیر شاهد تغییر اقلیم هستیم؛ زیرا بارندگی‌ها کم شده است و اقلیم کشور و اقلیم استان قم دستخوش تغییراتی شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ادامه داد: همچنین احداث سد در بالادست استان قم مانند سد ۱۵ خرداد و سد الغدیر در کنار برخی از سیاست‌ها و برنامه‌هایی که در استان‌های بالادست آبخیز استان قم انجام شد باعث شد به سمتی حرکت کنیم که منابع آبی جدید به دست بیاوریم سالانه ۵۰۰ میلیون مترمکعب ورودی آب از این دو رودخانه به استان قم بود که با این سیاست‌ها محدود شد و بخش کشاورزی استان قم دچار دگرگونی در حوزه تأمین آب  شد.

وی اضافه کرد:  در ۴۰ سال اخیر برای تأمین آب، بخش کشاورز  به سمت تأمین آب از چاه‌ها و آب‌های زیرزمینی حرکت کرد امروز یک هزار و ۱۵۰ حلقه چاه کشاورزی و ۹۵۰ رشته قنات در استان قم وجود دارد که منابع اصلی تأمین‌کننده آب بخش کشاورزی قم هستند که این منابع به شکل مستقیم و غیرمستقیم به وضعیت بارندگی بستگی دارند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم خاطرنشان کرد: از یک هزار و ۱۵۰ حلقه چاه چیزی حدود یک هزار حلقه چاه به‌صورت مداوم فعالیت می‌کند، حدود ۵۰۰ میلیون مترمکعب منابع آبی استان قم است که بخش عمده آن در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود.

حاجی رضا با بیان اینکه بخشی از مسائل و مشکلات آب استان قم وجود چاه‌های غیرمجاز است، گفت: حدود ۲۰ میلیون مترمکعب آب توسط چاه‌های غیرمجاز استخراج می‌شود مسئولیت شناسایی و برخورد قانونی در حوزه چاه‌های غیرمجاز با شرکت آب منطقه‌ای است.

وی اضافه کرد: رعایت الگوی سرانه مصرف آب در بخش کشاورزی برای جهاد کشاورزی بسیار مهم است به همین خاطر برنامه سازگاری با کم آبیاری توسط سازمان جهاد کشاورزی استان با همکاری شرکت آب منطقه‌ای به‌صورت مشترک در حال انجام است این برنامه ۶ساله است که از سال ۱۴۰۰ شروع شد است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: بر اساس این برنامه متعهد شدیم طی ۶ سال و با اجرای فعالیت‌های زیربنایی ۱۵۰ میلیون مترمکعب منابع آبی را حفاظت و ذخیره کنیم طی دو سال گذشته در راستای اجرای برنامه سازگاری با کم آبیاری باهدف افزایش بهره‌وری از منابع آبی یک هزار پروژه زیربنایی در استان قم اجرایی شده است.

حاجی رضا تصریح کرد: از جمله تجهیز ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری، احیا و مرمت ۱۲۰ قنات که هنوز هم ادامه دارد، احداث ۱۰ کیلومتر کانال عمومی، ۲۰ کیلومتر لوله‌گذاری و  پوشش نهرها و کانال‌های خاکی به طول ۱۲ کیلومتر بوده است که با اجرای این برنامه‌ها حدود ۲۰ میلیون مترمکعب از آن عدد ۱۵۰ میلیون مترمکعب ذخیره آب که تعهد داریم راه تحقق بخشیدیم.

وی ادامه داد: حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی رسالت جهاد کشاورزی است؛ زیرا درهرصورت مباحث آب ارتباط مستقیم با زندگی و سفره مردم دارد، شرایط بارندگی مناسب نیست در اینجا نقش رسانه در تبیین وضعیت موجود بسیار مؤثر خواهد بود.

انتهای پیام/۱۷۰


گالری عکس
http://qomefarda.ir/47857
اخبار مرتبط

نظرات شما