منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم:

پروژه شهرک سلامت قم جهشی در نظام درمان کشور ایجاد می‌کند+ فیلم

منتخب مردم قم در مجلس دوازدهم گفت: پروژه شهرک سلامت قم جهشی در نظام بهداشت و درمان کشور ایجاد می‌کند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» بیمارستان هزارتختخوابی قم روزبه‌روز تکمیل‌تر و به بهره‌برداری نزدیک‌تر می‌شود، بسیاری از مسئولان استان از این پروژه بازدید کرده‌اند و در آخرین بازدید نیز حجت‌الاسلام روانبخش و محمد منان رئیسی منتخبان مجلس دوازدهم استان قم به همراه حجت‌الاسلام سید محمود نبویان نماینده فعلی و منتخب مجلس دوازدهم از آخرین وضعیت پروژه دیدن کردند.

محمد منان رئیسی منتخب مجلس دوازدهم پس از بازدید از بخش‌هایی از بیمارستان در گفتگو با خبرنگاران اظهار کرد: این پروژه جزء پروژه‌های ویژه نه فقط استان قم بلکه کل کشور محسوب می‌شود. انشا الله وقتی پروژه به بهره‌برداری برسد بزرگ‌ترین مجموعه بیمارستانی کشور خواهد بود. بیمارستان هزارتختخوابی در ایران بی‌سابقه است و امکانات و مقیاس پروژه آن را بسیار خاص و ویژه می‌کند.

پروژه قم فراملی است

رئیسی در ادامه با اشاره به اینکه این پروژه ظرفیت فراملی دارد، ادامه داد: در واقع این پروژه با مقیاس و متراژی که دارد فرااستانی محسوب می‌شود و حتی می‌تواند فراملی باشد. به این معنا که داوطلبانی از دیگر کشورها داشته باشد و به شکل توریستی نیز عمل کند. تمهیداتی هم برای این منظور در پروژه پیش‌بینی شده است.

وی افزود: این پروژه صرفاً بیمارستان نیست، بلکه یک شهرک است و هتل، مرکز خرید، دانشگاه و دیگر امکانات برای این پیش‌بینی شده است.

رئیسی تأکید کرد: ان شاءالله اگر موانع کوچکی که وجود دارد رفع شود، جهش قابل‌توجهی در مجموعه بهداشت و درمان کل کشور اتفاق می‌افتد.

وظیفه ما حمایت از این پروژه‌ها است

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه می‌توان از چنین پروژه‌هایی حمایت کرد ادامه داد: چنین پروژه‌ای حتماً به‌نظام سلامت کشور کمک می‌کند. البته من نگاه تمدنی دارم و بیشتر مشتاق هستم تا در کنار چنین پروژه‌هایی که تمرکز آن درمان است، مسائل مرتبط با پیشگیری و اصلاح سبک زندگی مردم را نیز دنبال کنیم، یکی از کارهای اصلی مجلس ریل‌گذاری برای اصلاح سبک زندگی مردم است. گرچه به‌خاطر طب مدرن توفیقات زیادی داشتیم؛ اما این سبک زندگی کلان شهرنشینی معضلاتی هم به وجود آورده است. آمار بالای بیماری‌های قلبی، فشارخون، دیابت و... نتیجه این نوع سبک زندگی است و به همین دلیل باید تلاش‌های مبنی اصلاح سبک زندگی هم صورت بگیرد تا ان‌شاءالله این بیمارستان‌ها ورودی نداشته باشد؛ اما درهرصورت باتوجه‌به وضعیت فعلی کشور چنین پروژه‌هایی لازم است و وظیفه ما هم این است که از آن‌ها حمایت کنیم.

اقشار کم‌درآمد چگونه از خدمات بیمارستان خصوصی بهره‌مند می‌شوند؟

اما نکته دیگری که در پروژه بیمارستان هزارتختخوابی وجود دارد چگونگی دسترسی اقشار مختلف به خدمات آن است، رئیسی در پاسخ به این سؤال که برای استفاده اقشار کم‌درآمد از امکانات مجموعه چه برنامه‌ای دارید، گفت: در صحبتی که با سرمایه‌گذار داشتم این‌طور برنامه‌ریزی شده که ۶۰ درصد خدمات مجموعه برای اقشار ضعیف‌تر باشد و ۴۰ درصد آن برای دهک‌های ثروتمندتر جامعه است، باید راه‌هایی پیش‌بینی شود که تفاوت‌هایی در تعرفه‌های خدمات برای ۶۰ درصد ضعیف‌تر وجود داشته باشد، دولت نیز می‌تواند با دادن سوبسید (یارانه) مشارکت کند تا مردم بتوانند با هزینه کمتری از خدمات درمانی بهره‌مند شوند.

ضرورت تجدیدنظر در بودجه‌ریزی و حمایت از حوزه بهداشت و درمان

با وجود اینکه پروژه بیمارستان قم روی ریل پیشرفت قرار دارد؛ اما پروژه‌های نیمه‌تمامی نیز در حوزه بهداشت و درمان کشور وجود دارند. رئیسی درباره برنامه‌های برای حمایت از این پروژه‌های نیمه‌تمام ادامه داد: باید توجه کرد که سهم نظام سلامت ما از تولید ناخالص ملی نسبت به استاندارد بین‌المللی پایین‌تر است. این سهم در دوره‌ای به ۱۲ درصد رسید؛ اما طبق آخرین آمار حدود ۷ تا ۸ درصد از تولید ناخالص ملی به حوزه بهداشت و درمان اختصاص می‌یابد. این موضوع باید در نظام بودجه‌ریزی کشور برای سال بعد اصلاح شود.

رئیسی افزود: به‌طورکلی دو حوزه در کشور مغفول واقع شده که یکی حوزه بهداشت و درمان و دیگری آموزش‌وپرورش است. البته حوزه بهداشت و درمان باید از منظر پیشگیری و اصلاح سبک زندگی مدنظر قرار گیرد و بخش قابل‌توجه بودجه صرف این حوزه شود؛ چراکه اگر از مبدأ جلوی مشکلات گرفته نشود، هرقدر هم پزشک، تخت و بیمارستان اضافه کنیم باز هم تقاضا وجود دارد.

منتخب مردم قم در دوازدهمین دوره مجلس دوازدهم ادامه داد: از سوی دیگر حوزه آموزش‌وپرورش نیز مشکلاتی دارد و بودجه‌ای که صرف آن می‌شود باید مثل حوزه بهداشت و درمان روی آن تجدیدنظر و اصلاحاتی صورت گیرد ما هم به‌اندازه سهم خود یعنی یک - دویست‌ونودم در مجلس، تلاش می‌کنیم که اصلاح در این حوزه‌ها انجام شود.




انتهای پیام/



منبع:خبرگزاری حوزه
http://qomefarda.ir/48312
اخبار مرتبط

نظرات شما