روز قم؛ نیازمند همدلی و همگرایی مسئولان

نام‌گذاری روزی به نام قم زمانی اهمیت و اثرگذاری خودش را دارد که بتوان از آن استفاده‌ای کامل را برد، روزی که یک فرصت را در برابر مسئولان شهر قم قرار داده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  23 آبان ماه سال گذشته در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان قم روز 23 ربیع‌الاول به نام روز قم نام‌گذاری شد، اقدامی که با توجه به جایگاه شهر قم در کشور و جهان اسلام و همچنین پذیرایی از میلیون‌ها زائر و گردشگر داخلی و خارجی در سال اقدامی به‌جا و درست بود.

درواقع به علت این‌که روز ۲۳ ربیع‌الاول سالروز ورود حضرت فاطمه معصومه (س) به قم بوده و بارگاه نورانی ایشان نیز در قم است، این نام‌گذاری صورت گرفت.

در این میان‌سال گذشته به علت فاصله کم نام‌گذاری (17 روز) و همچنین عدم برنامه‌ریزی قبلی امکان برگزاری برنامه‌های خاص این روز در استان محقق نشد اما امسال برنامه‌هایی به مناسبت این روز برگزار خواهد شد.

آن طوری که حسن مالکی نژاد رئیس کمیسیون فرهنگی اعلام کرده، برگزاری تئاترهای خیابانی، اجرای تورهای قم گردی، زدن زنگ قم در مدارس شهر، برگزاری جشنواره پرچم، نصب چندین المان شهری و برگزاری برنامه معرفی قبرستان شیخان ازجمله برنامه‌هایی است که از سوی مدیریت شهری در این روز برگزار خواهد شد.

هرچند که این اقدامات و برنامه‌ها آن‌هم در سال اول قابل‌توجه و خوب است اما قطعاً این برنامه‌ها نمی‌تواند به‌خوبی چهره‌ای واقعی شهر قم را به نمایش بگذارد آن‌هم در دوره‌ای که دشمنان نظام از هر روزنه‌ای برای خدشه‌دار کردن ساحت مقدس شهر قم بهره می‌گیرند.

در این میان به نظر می‌آید رعایت برخی موارد می‌تواند در معرفی شهر قم در این روز مثمر ثمر باشد

1-ایجاد همگرایی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های فرهنگی استان برای برگزاری هر چه‌بهتر برنامه‌های روز قم

2-حمایت و مشارکت معاونت زائرین استانداری قم در اجرای این برنامه‌ها، چراکه استان قم به همراه استان‌های خراسان رضوی و فارس تنها استان‌هایی هستند که معاونت زائرین در آن‌ها برای رفاه حال زائران و گردشگران ایجادشده و باید این معاونت در راستای معرفی و بهتر شناخته شدن قم گام‌های خوبی بردارد.

3-توجه به علایق، سلیقه‌ها و دیدگاه‌های مردم قم در تولید برنامه‌ها نیز یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در برنامه‌های روز قم به آن توجه شود، به‌هرحال مردم قم از همان روزهای آغازین مبارزه امام خمینی (ره) علیه رژیم شاهنشاهی درصحنه حاضر بودند و تاکنون انقلابی گری خودشان را به نمایش گذاشتند به همین علت نیاز است که در برنامه‌های این روزبه این موضوعات نیز اشاره شود.


4-موضوع بعدی معرفی مکان‌های تفریحی و سیاحتی قم به مردم سایر استان‌ها و حتی مردم کشورهای خارجی مانند عراق است، صرف این‌که در این روزبه معرفی حرم حضرت معصومه (س) و مسجد جمکران و یا برگزاری برنامه در این مکان‌های مقدس اکتفا کنیم درواقع به بیراهه رفته‌ایم چراکه مسلمانان در داخل و خارج از کشور به‌خوبی این مکان‌ها را می‌شناسند و به همین علت به قم سفر می‌کنند بلکه باید با بهره‌مندی از این موقعیت به دنبال معرفی اماکن تاریخی و تفریحی قم در شهر قم و اطراف آن به زائران باشیم تا مدت‌زمان ماندگاری آن‌ها در شهر قم افزایش یابد.

5-موضوع دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد برگزاری نمایشگاه‌های صنایع‌دستی و سوغاتی قم به بهانه روز قم در سایر استان‌ها به‌خصوص استان تهران است که می‌تواند بستر مناسبی را برای عرضه و فروش بهتر صنایع‌دستی بومی در پایتخت را فراهم کرده و زمینه را اشتغال‌زایی بیشتر در این زمینه فراهم کند.
6- رایزنی با وزارت امور خارجه برای معرفی شهر قم در این روزبه مردم کشورهای مختلف دنیا از طریق بخش فرهنگی در سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران
به‌هرحال باید نام‌گذاری روزی را به نام روز قم را به فال نیک گرفت و علاوه بر ملی کردن این روز، بهترین بهره را از آن برای معرفی بهتر شهر قم به جهانیان استفاده کرد.


انتهای پیام/110
http://qomefarda.ir/13369
اخبار مرتبط

نظرات شما