واکسن موثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا در دوران بارداری است

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم گفت: با توجه به خطراتی که بیماری آنفلوانزا برای مادر و جنین دارد، تزریق واکسن به‌عنوان موثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا در دوران بارداری توصیه می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بهاره زارع افزود: بیماری آنفلوانزا معمولا از فصل پاییز تا اوایل بهار مشاهده می‌شود؛ شدت این بیماری در میان افراد مختلف متفاوت است، اما به علت پاندمی کووید -۱۹ باید در این ماه‌ها بیش‌تر مراقب بود.

وی اضافه کرد: در دوران بارداری، طی یک روند طبیعی دستگاه ایمنی بدن سرکوب شده و این تغییر، مادران باردار را در معرض ابتلا به آنفلوانزا  قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: ابتلا به آنفلوانزا در دوران بارداری مشکل جدی محسوب شده و می‌تواند منجر به پنومونی (ذات‌الریه) و حتی بستری شدن در بیمارستان شود؛ ابتلا به آنفلوانزا جنین را نیز در معرض خطر قرار می‌دهد.

به گفته زارع، مطالعات نشان داده ابتلا به آنفلوانزا در دوران بارداری، احتمال سقط، ناهنجاری‌های جنینی، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد را افزایش می‌دهد.

وی بیان کرد: البته بسیاری از مادران مبتلا به آنفلوانزا هیچ‌یک از این عوارض را تجربه نمی‌کنند، اما از لحاظ آماری، در هنگام بارداری احتمال بیشتری برای آنفلوانزای شدید و عارضه‌دار وجود دارد؛ بنابراین پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزا در حین بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی با اشاره به راه‌های پیشگیری از آنفلوانزا در بارداری، بیان کرد: شست‌وشوی مرتب دست‌ها به‌خصوص پس از دست دادن و تماس با اشیایی که احتمال آلودگی آن با ویروس وجود دارد؛ عدم رفت‌وآمد در مکان‌های عمومی که احتمال حضور افراد بیمار یا ناقل وجود دارد و عدم تماس با افراد بیمار، استفاده از ماسک مناسب در هنگام حضور در بیرون منزل، استراحت و خواب کافی و مصرف مایعات فراوان و پرهیز از استرس از مواردی است که باید با جدیت رعایت شود.

رییس مرکز بهداشت شهرستان قم اضافه کرد: تغذیه مناسب که حاوی مواد مغذی باشد و ایمنی بدن را تقویت کند، مانند انواع گوشت‌ها، میوه و سبزی‌ها دارای ویتامین A و C مانند مرکبات، کدوحلوایی، هویج و سبزی‌ها پیشنهاد می‌شود.

وی ادامه داد: علاوه بر رعایت این موارد، واکسن آنفلوانزا به‌عنوان موثرترین راه برای جلوگیری از ابتلا به آنفلوانزا در دوران بارداری توصیه می‌شود؛ واکسن آنفلوانزا می‌تواند از بسیاری از بیماری‌ها و مرگ‌های ایجاد شده توسط آنفلوانزای فصلی جلوگیری کند. 

وی با تاکید بر این‌که تزریق واکسن آنفلوانزا همیشه مهم بوده است، گفت: اهمیت این واکسن امسال برای حفاظت از افراد مختلف، به خصوص گروه‌های آسیب‌پذیر مانند مادران باردار و تازه زایمان کرده بیشتر شده است، چراکه ابتلا به بیماری کووید-۱۹ هنوز هم تهدیدکننده است.

زارع با بیان این‌که آنفلوانزا مسری است و علائم آنفلوانزا می‌تواند ۷ تا ۱۴ روز باقی بماند، افزود: تحقیقات ثابت کرده واکسیناسیون آنفلوانزا برای مادر باردار و نوزاد متولد نشده ایمن و بی‌خطر است؛ اگرچه توصیه می‌شود واکسیناسیون علیه آنفلوانزا در اوایل شیوع آنفلوانزا(مهرماه) انجام شود، اما مادران باردار می‌توانند هر زمان در طول دوران بارداری واکسیناسیون را انجام دهند.

وی تصریح کرد: علاوه ‌بر مزایای جلوگیری از ابتلای مادر به آنفلوانزا در دوران بارداری، واکسن آنفلوانزا برای جنین نیز سودمند است؛ زیرا هنگامی‌که یک مادر در حین بارداری واکسینه می‌شود، جنین را تا ۶ ماه پس از تولد در برابر آنفلوانزا محافظت می‌کند.

وی با اشاره به این‌که ایمنی واکسن آنفلوانزا برای مادرانی که شیرده هستند نیز ثابت شده است، اضافه کرد: واکسن آنفلوانزا به‌طور رایگان در پایگاه‌های بهداشتی ارایه می‌گردد؛ ولی به‌علت محدودیت در توزیع، شهروندان می‌توانند برای خرید واکسن به داروخانه مراجعه نمایند.

زارع ادامه داد: اگر مادران باردار هر یک از علائم آنفلوانزا مانندتب یا لرز، بدن‌درد، خستگی و ضعف، سرفه، گلودرد و علایم مشابه سرماخوردگی را تجربه کردند، بلافاصله مساله را به شماره ۴۰۳۰ کد ۴ اطلاع داده و سریعا به پزشک مراجعه کنند.

وی با تاکید بر این‌که مادران باردار در صورت مراجعه فوری، می‌توانند این بیماری را با کمترین عارضه پشت سر بگذارند، تصریح کرد: در دوره درمان در صورت بروز هر کدام از علائم تنفس دشوار یا تنگی نفس، احساس درد یا فشار در قفسه‌ سینه یا شکم، سرگیجه یا گیجی ناگهانی، استفراغ شدید یا مداوم، کاهش حرکات جنین یا حرکت نکردن آن و تب بالا یا تبی که در عرض ۲۴ ساعت با وجود مصرف استامینوفن پایین نیامده باشد؛ به اقدامات اورژانسی نیاز دارید و باید بلافاصله به بیمارستان مراجعه نمایید.


انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/37339
اخبار مرتبط

نظرات شما