خانه‌های ویلایی به جای آپارتمان در طرح نهضت ملی مسکن

وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه پنجم آبان ماه از تصمیم دولت برای واگذاری زمین‌های ویلایی در شهرهایی که زمین برای ساخت خانه‌های تک واحدی وجود دارد، خبر داد. وی مشخصا از شهر قم به عنوان یکی از ۹۰۰ شهر کشور نام برد که ظرفیت و زمین لازم را برای ساخت مسکن‌های تک واحدی دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، وزیر راه و شهرسازی روز پنجشنبه پنجم آبان ماه از تصمیم دولت برای واگذاری زمین‌های ویلایی در شهرهایی که زمین برای ساخت خانه‌های تک واحدی وجود دارد، خبر داد.

رستم قاسمی مساحت این زمین‌ها ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر عنوان کرد و در این باره افزود: این زمین‌ها به همراه وام و دیگر خدمات برای ساخت منزل به مردم ارائه شود و اگر کسی پول برای ساخت مسکن ندارد تدریجی آن را بسازد.

وزیر راه وشهرسازی مشخصا از شهر قم به عنوان یکی از ۹۰۰ شهر کشور نام برد که ظرفیت و زمین لازم را برای ساخت مسکن‌های تک واحدی دارد.

حافظه ایرانی از خانه‌های ویلایی، زندگی در باغ ایرانی و تفریح و شادی کودکان دور یک حوض آبی رنگ را به خاطر دارد. خانه یا به اصطلاح کوشکی که در میانه باغی از درختان میوه و جویبارهایی با آب روان چشمه که به حوض سبز میان باغ می‌رسیدند. این تصویر حالا دیگر قاب شده از ایران قدیم است و در زندگی امروز شهرنشینی به ندرت می‌توان اثری از آن را یافت؛ مگر در خانه‌های قدیمی برجا مانده از گذشته که حالا به عنوان اثر فرهنگی هنری محافظت می‌شوند. اما زندگی در خانه ویلایی تا حدودی می‌تواند آن حس و حال را به افراد منتقل کند.

این روزها اما کمتر در فضای شهری شاهد خانه‌های حیاط‌ دار هستیم و ماشین عظیم آپارتمان‌سازی بی‌وقفه در حال تخریب خانه‌های ویلایی و حیاط‌دار و ساخت مجتمع‌ها و آپارتمان‌های بلندبالاست. درهر حال همچنان خانه ویلایی یا حیاط‌ دار، یکی از گزینه‌های موجود اما کمیاب و بعضا گران‌قیمت برای سکونت است.

مهم‌ترین ویژگی یا مزیت خانه‌های ویلایی، قرارگرفتن خانه در میان فضایی باز و اختصاصی است که معمولا به فضای سبز اختصاص پیدا می‌کند. این ویژگی به عنوان نقطه‌قوت خانه ویلایی قابلیت‌های متنوعی برای صاحبخانه به وجود می‌آورد. چنان که مالک خانه، براساس سلیقه و تمایل خود کاربری فضای باز خود را به درختکاری، باغچه‌سازی، گل‌کاری، ساخت استخر روباز، زمین بازی، ساخت آلاچیق و باربکیو و یا هرآنچه در ذهن داشته باشند اختصاص می‌دهد.

زندگی در خانه ویلایی برای کسانی که به گیاهان و درختان علاقه دارند، زندگی رویایی و مطلوبی است. در حیاط و فضای باز افراد می‌توانند درختان دلخواه و یا باغچه سبزیجات و صیفی‌جات موردعلاقه خود را داشته باشند و از همراهی با طبیعت لذت ببرند. صاحب خانه ویلایی براساس سلیقه خود می‌تواند در حیاط درختکاری، باغچه‌سازی و گل کاری کند.

زندگی در خانه ویلایی به معنی بهره بردن از استقلال تمام و کمال، در مقایسه با قوانین سفت و سخت آپارتمان‌نشینی است. شما در خانه ویلایی‌تان دیگر نگران سر و صدای راه رفتن یا جابه‌جایی وسایل و از بین بردن آرامش ساکنین طبقه پائین نخواهید بود. ویلانشین‌ها لزومی برای کم کردن صدای موسیقی و مهمانی‌شان ندارند و لازم نیست طبق قانون آپارتمان‌نشینی راس ساعت دوازده به سرو صدای مهمانی خود پایان بدهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های زندگی در خانه ویلایی در کنار مستقل بودن، نداشتن همسایه زیاد است. ویلانشین‌ها خیلی درگیر قوانین و مسئولیت‌های همسایگی نیستند و برخلاف آپارتمان‌نشینی با همسایگان زیادی روبرو نمی‌شوند.

وسیع بودن متراژ، یک ویژگی دیگر خانه ویلایی است که باعث می‌شود که دست مالک در اجرای ایده‌هایش باز باشد. شما وقتی صاحب زمین خانه خود باشید، این اختیار عمل را دارید که براساس نیاز و سلیقه شخصی‌تان فضایی را برای ایده‌ای خاص در نظر بگیرید. از داشتن یک اتاق کار بزرگ گرفته تا یک فضای روباز ناهارخوری وسیع و یا اتاقی آفتاب‌گیر برای کودکتان.

ضمن اینکه در طراحی معماری فضای داخلی خانه هم اختیار عمل کامل را دارید و می‌توانید بعد از ساخت، هر زمان که مایل بودید نسبت به تغییر و نوسازی فضا اقدام کنید؛ بدون اینکه لازم باشد قواعد یکسان‌سازی آپارتمان‌نشینی را رعایت کنید و یا سروصدای ساخت‌و‌ساز، همسایه دیوار به دیوارتان را آزار دهد. زندگی در خانه ویلایی دیگر محدودیت آپارتمان در داشتن پنجره رو به آفتاب را ندارد. شما در یک خانه ویلایی از جهات مختلف می‌توانید پنجره‌هایی به سمت آفتاب داشته باشید.



انتهای پیام/


منبع:قم نا
http://qomefarda.ir/37585
اخبار مرتبط

نظرات شما