مسیر دسترسی به مسجد جامع قم بهسازی می‌شود

مدیرعامل سازمان بهسازی اطراف حرم مطهر از اجرای طرح بهسازی محله سلطان محمدشریف و محور مسجد جامع تا میدان کهنه خبر داد و گفت: به دلیل چالش‌های اجرایی و در پیش بودن عید نوروز، بهسازی محور مسجد جامع دو مرحله‌ای خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، علیرضا خاکی با اشاره به کلنگ زنی دو پروژه بهسازی محورهای تاریخی شهر قم اظهار داشت: این دو پروژه در مسیر بازآفرینی شهری و ایجاد محرک توسعه در محلات تاریخی شهر قم پیگیری می‌شود.

وی افزود: هدف ما در تکمیل محور تاریخی فرهنگی شهر قم، استفاده از ظرفیت زائران و گردشگران برای احیای بافت فرسوده و تاریخی شهر قم است.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر با اشاره به کلنگ‌زنی بهسازی مسیر تاریخی امامزاده سلطان محمد شریف ابراز داشت: این محدوده به طول ۱۲۰ متر و مساحت ۹۰۰ متر مربع در دستور کار قرار گرفته است.

وی گفت: با توجه به اینکه بهسازی مسیر گذر قلعه در سال‌های قبل اتفاق افتاده است، مسیر فرعی دسترسی به امامزاده سلطان محمد شریف می‌تواند دسترسی بلوار پیامبر اعظم(ص) به این امامزاده را تکمیل کند.

وی با اشاره به اینکه بهسازی محور بازار کهنه در گذشته توسط این سازمان رقم خورده و بازخوردهای خوبی داشته اضافه کرد: برای تکمیل این کار مسیر میدان کهنه تا مسجد جامع که یک محور تاریخی مذهبی محسوب می‌شود، بهسازی خواهد شد.

به گفته خاکی این مسیر طول ۵۰۰ متری داشته و ۳۶۰۰ متر مربع کف‌سازی را شامل می‌شود و با توجه به قدمت چند صد ساله مسجد جامع و اهمیت دانه‌های تاریخی قرار گرفته در این محدوده، بهسازی این مسیر موجب جذب گردشگران خواهد شد.

وی با اشاره به کلنگ‌زنی این دو پروژه مهم در مرحله چهارم طرح قم در مسیر تحول در سال ۱۴۰۱ همزمان با دهه فجر افزود: برای این دو پروژه ۵۶ میلیارد ریال هزینه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر گفت: در این دو محور بهسازی کف صورت خواهد گرفت و آسیب‌های جدی در جداره‌ها نیز برطرف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پیش از اجرای این پروژه‌های کف‌سازی، مکاتبات با شرکت‌های زیرساختی برای اصلاح شبکه‌ها صورت می‌گیرد ادامه داد: در این پروژه‌ها معمولا شبکه آب و فاضلاب نوسازی شده و اصلاحات لازم در شبکه گاز نیز صورت می‌گیرد. متاسفانه در این دو پروژه نتوانستیم برق را دفنی کنیم و بهسازی شبکه برق در آینده مد نظر قرار خواهد گرفت.

خاکی گفت: همچنین ایجاد شیرهای آتش‌نشانی در مسیرهای تاریخی که بهسازی می‌شوند، در دستور کار قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر اصلاح شیب‌ معابر برای پیشگیری از آبگرفتگی را از جمله دغدغه‌های بهسازی مسیرهای تاریخی دانست و افزود: چاه‌های جذبی در این مسیرها حفظ و بهسازی می‌شوند؛ در عین حال هر جا امکان داشته باشیم، شیب معابر را اصلاح خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه سنگ مصنوعی و موزائیک بتنی از جمله مصالح استفاده شده در این پروژه‌ها است اضافه کرد: تلاش داریم یکپارچگی بهسازی محورهای فرهنگی تاریخی در انتخاب مصالح درست حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه در محور دسترسی امامزاده سلطان محمدشریف چند خانه تاریخی در حال بازسازی توسط ساکنان هستند افزود: همچنین مسجد فعالی در این محور وجود دارد که ارزش فرهنگی آن را ارتقا بخشیده است.

خاکی گفت: با توجه به وجود کارگاه‌های معرق و ظرفیت خوب تجاری در این محدوده در آینده بهسازی مرکز محله‌ای در آن در دستور کار خواهد بود.

وی زمان اجرای طرح بهسازی محله سلطان محمدشریف را دو ماهه دانست اما بهسازی محور مسجد جامع تا میدان کهنه به دلیل چالش‌های اجرایی و در پیش بودن عید نوروز، دو مرحله‌ای خواهد بود.


انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/39962
اخبار مرتبط

نظرات شما