۳۷۸ تُن عسل در قم تولید شد

مدیر امور طیور و زنبور عسل سازمان جهاد کشاورزی قم با اشاره به این که سال گذشته ۳۵۷ زنبورستان در مناطق مختلف استان دایر بوده‌است، گفت: در سال ۱۴۰۱، ۳۷۸ تُن عسل در ۳۹ هزار و ۵۳۴ کلنی زنبور عسل قم تولید شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، بابک رهبرنیا بیان داشت: در همین رابطه زنبورداران استان پارسال تولیدات فرعی دیگری نیز داشتند که از جمله آن تولید ۱۰ هزار و ۴۱۵ کیلوگرم موم، ۴۲۰ کیلوگرم بره موم، ۴۸۲ کیلوگرم ژل رویال، بیش از سه تُن گرده گل و ۲۵ گرم زهر زنبور عسل بوده‌است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۶۴۰ نفر به صورت مستقیم در صنعت زنبورداری استان مشغول به کار هستند، افزود: با تمرکز بر روی افزایش سطح تولید محصولات جانبی مرتبط با زنبور عسل، به دنبال ایجاد ارزش افزوده بیشتر در صنعت زنبورداری استان و ارتقا درآمد بهره‌برداران این بخش هستیم.

وی ادامه داد: درهمین رابطه توجه به مباحث آموزشی و ترویجی برای ارتقا مهارت بهره‌برداران صنعت زنبورداری استان همواره در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم است و ما تلاش می‌کنیم سطح تولید محصولاتی مانند ژل رویال و زهر زنبور عسل که خواص درمانی و ارزش افزوده بالایی دارد در قم افزایش یابد.

رهبرنیا با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت‌های موجود از صنعت زنبورداری استان حمایت خواهیم کرد، گفت: در همین خصوص می‌توان به اقدام‌های صورت گرفته برای تامین و تدارک شکر مورد نیاز زنبورداران استان و همچنین سایر خدمات جانبی مانند پرداخت تسهیلات سرمایه ثابت و سرمایه در گردش به آنان اشاره کرد.

وی با اشاره به این که اکثر کلنی‌های به‌کارگیری شده توسط زنبورداران استان از نوع مدرن وکلنی‌های سنتی درقم بسیار محدود است، بیان داشت: زنبورداران استان با توجه به شرایط آب‌وهوایی متنوع در فصل‌های متفاوت سال در مناطق مختلف استان به فعالیت می‌پردازند.

به طور کلی بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی را روستاییان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف قم را به خود اختصاص داده‌است.



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/41294
اخبار مرتبط

نظرات شما