کارشناس مرکز بهداشت قم:

استفاده از برخی دمنوش ها در پیشگیری از حساسیت‌های بهاری موثر است

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت قم گفت: مهم‌ترین راه پیشگیری و رفع حساسیت‌های بهاری، از بین بردن یا رفع عامل ایجادکننده حساسیت است که می‌توان به آش‌های کم‌چرب و کم رشته و برخی دمنوش ها اشاره کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ابوالفضل محمدکریمی افزود: هر ساله با فرارسیدن فصل بهار عده‌ای از افراد به انواع حساسیت‌ها مبتلا می‌شوند که با علایمی مانند آبریزش بینی، قرمزی چشم‌ها، عطسه‌های مکرر، خارش چشم، بینی و پوست، جوش‌های پوستی، سرفه‌های خشک و گرفتگی بینی همراه است.

وی اضافه کرد: علائمی مانند خارش بینی، چشم‌ها و پوست بدن از علایم مشخصه حساسیت است، در صورتی که در سرماخوردگی معمولا فرد با چنین علائمی روبه رو نمی‌شود.

وی ادامه داد: حساسیت‌ها معمولا زمینه ژنتیکی دارند اما عوامل محیطی و غذایی هم می‌تواند آن‌ها را ایجاد یا تشدید کند از جمله می‌توان به گرده گل‌ها، گردوغبار، برخی از انواع آجیل‌ها مانند بادام‌زمینی و ادویه‌ها اشاره کرد.

به گفته محمدکریمی، مهم‌ترین راه برای رفع حساسیت‌های فصلی از بین بردن یا دوری از عامل ایجادکننده حساسیت است، همچنین توصیه می‌شود تدابیر غذایی به سمتی پیش رود که مانع از ایجاد یبوست در افراد شود.

وی گفت: از جمله نکات مهم که می‌تواند در کنترل علایم حساسیت‌های بهاری موثر شود، می‌توان به مصرف بیشتر غذاهای ملین مانند سوپ‌ها و آش‌های کم رشته و کم‌چرب، استفاده از حبوبات مانند ماش، کاهش مصرف انواع آجیل‌ها به‌ویژه بادام‌زمینی و آجیل‌های شور و جایگزینی آن‌ها با سبزی‌ها و میوه‌های خشک مانند کاهو، برگه زردآلو و آلبالو خشک اشاره کرد.

وی خاطرنشان کرد: آش‌ها و سوپ‌های کم‌چرب بدون رشته و ملین مانند سوپ جو با هویج، سوپ سبزی‌ها، آش های محلی مثل اوماج، آش ماش، آش آلو، آش زرشک و آش غوره باید حداقل سه تا چهار بار در هفته استفاده شود.

کارشناس مرکز بهداشت قم ادامه داد: همچنین در کنار استفاده از انواع سبزی‌ها در تهیه سوپ‌ها و آش‌ها می‌توان از چاشنی‌های ترش مزه طبیعی مانند آلو، رب انار، زرشک و برگه زردآلو نیز بهره‌مند شد.

وی گفت: استفاده از عناب به‌صورت دمنوش همراه کمی عسل یا حتی به‌صورت فالوده همراه سیب از دیگر راه‌های کاهش حساسیت است به این صورت است که ۷ تا ۱۰ عدد عناب را همراه با سیب خرد شده با شعله ملایم می‌پزیم، سپس عصاره عناب‌ها را با پشت قاشق خارج می‌کنیم، تفاله را دور می‌ریزیم و استفاده می‌کنیم.

وی به شهروندان توصیه کرد: مصرف ادویه‌های تند مانند فلفل و زنجبیل کاهش یابد، در میان وعده‌ها از سیب، خیار، کاهو و سبزی‌های بخارپز استفاده شود و مصرف هندوانه، کیوی، انگور، خربزه، گوجه‌سبز، توت‌فرنگی، بادمجان و گوجه‌فرنگی که ممکن است علایم را در برخی افراد تشدید کند موقتا تا رفع علایم محدود شود.


منبع:ایرنا

انتهای پیام/



http://qomefarda.ir/41657
اخبار مرتبط

نظرات شما