در دوران خشک‌سالی؛

نقش مدیریت شهری در اصلاح الگوی مصرف آب

کاهش نزولات آسمانی و در پی آن تشدید خشک‌سالی طی سال‌های اخیر، باعث شده است تا توسعه و نگهداری فضاهای سبز محصور در بخش‌های خصوصی و حتی دولتی، دیگر به‌صرفه نباشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، کاهش نزولات آسمانی و در پی آن تشدید خشک‌سالی طی سال‌های اخیر، زنگ خطر را برای تمامی استان‌های کشور به صدا درآورده است و در صورت ادامه روند مصرف، این چالش به‌زودی بخش‌های خانگی را نیز درمی‌نوردند.
اولین بازخورد مشهود این خشک‌سالی، خارج شدن نیروگاه‌های برق‌آبی کشور از مدار تولید و به وجود آمدن تنش در بخش صنعت برق بود. افزون بر این، کمبود آب باعث شده است تا توسعه و نگهداری فضاهای سبز محصور در بخش‌های خصوصی و حتی دولتی، دیگر به‌صرفه نباشد.
در قم به‌عنوان شهری با آب‌وهوای خشک و کویری، اگرچه اقدامات مؤثری برای صرفه‌جویی در مصارف آبی صورت گرفته است؛ بااین‌حال 17 درصد فضاهای سبز در اختیار مجموعه شهرداری همچنان از آب شرب، آبیاری می‌شود که این موضوع در ماه‌ها و سال‌های آتی می‌تواند چالش‌برانگیز شود.
در کنار این، تأکید بر توسعه شبکه آبیاری قطره‌ای و تحت‌فشار، تغییر الگوی کاشت و استفاده از گونه‌های متناسب با شرایط زیست‌محیطی ازجمله اقداماتی است که می‌بایست در مدیریت منابع آب اعمال شود.
دراین‌بین همچنین گاهی براثر بی‌مبالاتی، شاهد روان شدن آب در اختیار حوزه مدیریت شهری در معابر هستیم که این موضوع نیز باید موردتوجه واقع‌شده و تمام ظرفیت شهرداری برای از بین بردن این معضل به کار گرفته شود.
علاوه بر این، لازم است تا تبلیغات محیطی مرتبط با صرفه‌جویی در مصرف آب برای هفته‌های پیش‌ رو، در دستور کار مجموعه مدیریتی شهر قرار گیرد تا به این واسطه مخاطرات پیرامون معضل خشک‌سالی به حداقل کاهش یابد.



انتهای پیام/


منبع:قم نا
http://qomefarda.ir/42128
اخبار مرتبط

نظرات شما