معاون فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور:‌

چهارهزار مبلغ دینی سازمان اوقاف درمناطق مختلف کشور فعالیت دارند

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به لزوم جهاد تبیین گفت: چهارهزار مبلغ دینی مربوط به سازمان اوقاف در مناطق مختلف کشور فعالیت دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام و المسلمین غلامرضا عادل درنخستین نشست هم اندیشی "تبلیغ، چالش‌ها و راهکارها" در قم افزود:‌ سازمان اوقاف و امور خیریه در عرصه اعزام مبلغ، محور کار را بقاع متبرکه امامزادگان در سراسر کشور قرار داده‌است.

وی گفت:‌مبلغان اعزامی و بومی در این امکان مقدسه حضور دارند که شامل ائمه جماعت ثابت هم می‌شوند که تعداد آنها در کشور به ۷۰۰ نفر می‌رسد

وی با اشاره به مشکلات گوناگونی که پیش پای مبلغان دینی قرار دارد اظهار داشت: حضور در این عرصه یک نوع مجاهدت است زیرا در نظامی اسلامی زندگی می‌کنیم و دفاع از کیان اسلام، وظیفه ماست.

عادل با بیان اینکه مبلغانی از قم هم در مناسبت‌های مختلف به شهرهای مختلف اعزام می‌شوند گفت: بیش از چهار هزار نفر مبلغ دارای پرونده فعال در سازمان اوقاف هستند البته از دهه ۶۰ تاکنون، ۱۲ هزار پرونده تبلیغی در این سازمان تشکیل شده‌است.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه مراکز استانی هم مبلغان روحانی را تربیت می‌کنند که در این عرصه فعال هستند و به صورت میدانی اقدام به تبلیغ دین می‌نمایند که توسط همکاران اوقاف، سازمان‌دهی شده‌اند و دوره‌های آموزشی برای آنها برگزار شده‌است.

عادل با بیان اینکه تعداد این دسته از مبلغان به دو هزار و ۵۰۰ نفر می‌رسد که کار سامان‌دهی آنها به اتمام رسیده است گفت: شرایط خاصی در جامعه حاکم است که لازم است در این زمینه به مباحث کلی و محتوای تبلیغی توجه خاصی شود زیرا امروزه ذائقه‌ها تغییر کرده و گروه‌های سنی مختلفی هم پای منابر می‌آیند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر تامین زیرساخت‌های تبلیغ برای مبلغان عنوان کرد: باید در تعامل با سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات و حوزه علمیه، به هماهنگی کافی در زمینه حق التبلیغ و زمان‌بندی اعزام‌ها برسیم و به عبارتی ید واحده برای ثمربخشی بیشتر تبلیغ ایجاد شود.

وی با اشاره به مشکلات گوناگونی که پیش پای مبلغان دینی قرار دارد گفت: حضور در این عرصه یک نوع مجاهدت است زیرا در نظامی اسلامی زندگی می‌کنیم و دفاع از کیان اسلام، وظیفه ماست و در این شرایط، این کار با دشواری‌های بسیاری همراه است.

حضور مبلغان اوقاف در ۴ هزار کلاس درس

مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه نیز دراین هم اندیشی گفت: سال گذشته مبلغان روحانی اوقاف در حدود ۴ هزار کلاس درس حضور یافتند که با استقبال دانش‌آموزان نیز همراه بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی شفیع‌زاده اظهار کرد: سال گذشته اتفاقات گوناگونی در کشور رخ داد که در کنار هجمه‌های خارجی، آنچه برای نهادهای دینی و تبلیغی ملموس بود، غفلت در عرصه تبیین و تبلیغ است.

وی با اشاره به پتانسیل بالای مدارس برای تبلیغ عنوان کرد: دانش‌آموزان هم از این مسئله استقبال گسترده‌ای داشتند به طوری که سال گذشته و تنها در ایام فاطمیه، مبلغان دینی به ۳۹۴ مدرسه اعزام شدند.

وی از حضور روحانیون اعزامی اوقاف در دو هزار و ۵۶۴ کلاس در مقطع ابتدایی خبر داد و گفت: همچنین این مبلغان در ۹۸۰ کلاس مقطع متوسطه اول و ۴۵۰ کلاس مقطع متوسطه دوم حضور پیدا کردند.

شفیع‌زاده خاطرنشان کرد: لازم است جلساتی با حضور بزرگان اثرگذار در حوزه تبلیغ تشکیل شود تا ظرفیت‌ها و شرایط خاص کشور را مورد بررسی قرار دهند و به این ترتیب، تامل بیشتری در حوزه تبلیغ صورت بگیرد.

مردم نگاه یکسانی به مبلغان دینی فارغ از مرکز اعزام آنها دارند

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه نیز دراین هم اندیشی گفت: آنچه در جامعه وجود دارد اینکه مردم به مرکز اعزام مبلغان توجهی ندارند و مبلغان دینی را، روحانی و برآمده از حوزه علمیه می‌دانند.

حجت‌الاسلام و المسلمین حسین ملانوری اظهار کرد: دبیرخانه شورای هماهنگی تبلیغ با جدیت به کار خود مشغول است و نمایندگانی از همه نهادهای فرهنگی و تبلیغی در آن عضو هستند.

وی افزود: البته هماهنگی کامل همه مجموعه‌های تبلیغی دشوار است ولی در بخشی از کارها هماهنگی خوبی شکل گرفته است.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه به شورای «همت» اشاره و گفت: در حال حاضر سه نماینده از حوزه علمیه، دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات در این شورا حضور دارند که بیش از دو سال از شکل‌گیری آن می‌گذرد و ۳۰۰ جلسه هم برگزار کرده که شامل جلسات اصلی شورا و نیز کمیته‌های جنبی است.

وی ادامه داد: شورای همت در دو بخش همکاری‌ها را سامان‌دهی می‌کند که بخش نخست، به آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها مربوط است تا تداخلی به وجود نیاید.

ملانوری تصریح کرد: بعد از جلسات گوناگون، آیین‌نامه مشترکی برای صدور مجوز و فعالیت‌های تبلیغی تدوین شد تا همه نهادها و گروه‌های جهادی بر اساس یک قاعده مجوز بگیرند و به نقطه‌ای خاص اعزام شوند.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه با بیان اینکه بر این اساس گروه‌های تبلیغی محدوده جغرافیایی خاصی را در شهر، استان یا کل کشور زیر پوشش می‌گیرند گفت: در بخش‌های اعزام، نظارت و تبلیغ مجازی و آموزش مهارت‌های کاربردی هم کمیته‌های مختلفی شکل گرفته است.

وی به بخش دوم که شامل هماهنگی‌های موردی است اشاره و ابراز کرد: در واقع این بخش مربوط به مناسبت‌های تبلیغی است و سه مجموعه حاضر در شورا را هماهنگ با هم پیش برده است.

ملانوری با بیان اینکه مقرر شده‌است از این پس از شهر قم، فقط اعزام به صورت تخصصی باشد تصریح کرد: در مجموع بیش از ۲۵ هزار اعزام مبلغ طی ماه رمضان امسال صورت گرفته که اگر مبلغان امین و مستقر را هم در نظر بگیریم، حمایت از ۶۰ هزار نفر مبلغ صورت گرفته است.

معاون تبلیغ حوزه‌های علمیه افزود: به این ترتیب حوزه‌های علمیه، سازمان اوقاف و دفتر تبلیغات در حقیقت یک مجموعه تبلیغی به شمار می‌روند و تفاوتی بین مبلغان آنها نیست ضمن اینکه مردم هم تفاوتی قائل نمی‌شوند و مبلغ دینی را به همین عنوان می‌شناسند نه اینکه از کدام مرکز اعزام شده باشد و اگر کار خوبی صورت بگیرد، می‌گویند حوزه علمیه عملکرد موفقی داشته و اگر هم نتیجه خوبی حاصل نشود، همین حرف زده می‌شود.

با ساختارهای موجود، هماهنگی میان نهادهای تبلیغی دشوار است

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم نیز دراین هم اندیشی گفت: ساختار اداری و رسمی نهادهای تبلیغی به گونه‌ای است که نمی‌توان هماهنگی کافی بین آنها ایجاد کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سعید روستا آزاد اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب خواستار تقسیم کار میان دفتر تبلیغات و سازمان تبلیغات شده‌اند که این مسئله به اطلاع روسای سازمان‌ها هم رسیده ولی هنوز جلسه مشترکی در این زمینه تشکیل نشده است.

وی افزود: مجموعه اوقاف هم در زمینه تبلیغ اقدامات گسترده‌ای دارد که البته ساختار مربوط به خودش را دارد ولی می‌توان بین این سازمان و دیگر نهادهای تبلیغی هم هماهنگی ایجاد کرد.

معاون فرهنگی تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه گفت: گاهی مبلغانی که دوره‌های مختلفی را در این دفتر دیده‌اند، برای اینکه بتوانند در سازمان اوقاف پرونده داشته باشند، باید مجددا همین دوره‌ها را در اوقاف بگذرانند.

وی ادامه داد: گاهی ساختارهای اداری و رسمی، اجازه هماهنگی لازم را نمی‌دهد و خروجی جلسات، به هماهنگی قابل قبولی نمی‌انجامد.

روستا آزاد با طرح این سوال که چرا یک مجموعه تبلیغی باید از دو نهاد مجوز فعالیت اخذ کند گفت: اکنون بر سر یک دو راهی هستیم، نخست اینکه بر اساس ساختارهای رسمی خودمان عمل کنیم که البته این مسیر به هماهنگی نمی‌انجامد و دوم اینکه همین جلسات را برگزار کنیم که این هم خروجی حداقلی دارد.

نقشه تقسیم کار نهادهای تبلیغی تدوین شود

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این هم اندیشی گفت: لازم است برای هماهنگی در امر تبلیغ و اعزام مبلغ، نقشه تقسیم کار میان نهادهای تبلیغی در گستره ملی تدوین شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین رضا عزت زمانی افزود:‌ در نظام‌های دستگاهی، این یک حالت طبیعی است که باید تقسیم کار صورت بگیرد و رهبر معظم انقلاب هم بر آن تاکید کرده‌اند.

وی افزود: البته با توجه به ساختارهای متفاوت، به هماهنگی در مراحل و مراتب پایین‌تر امیدوارتر هستیم.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه هماهنگی کامل، امری ایده‌آل برای نهادهای تبلیغی است گفت: البته مدیرانی در حال حاضر بر سر کار هستند که به دنبال این هماهنگی بوده و هر یک، به نحوی کار را شروع کرده‌اند.

وی ادامه داد: لازم است دستگاه‌های تبلیغی این اراده را داشته باشند که یک نقشه مشترک برای تقسیم کار تدوین کنند و به نظرم اگر حتی نیمی از آن اجرایی شود، عملکرد موفقی خواهیم داشت.

عزت زمانی با بیان اینکه نقش هر یک از دستگاه‌های تبلیغی در این نقشه باید مشخص باشد گفت: هر نهاد هم ظرفیت‌هایی دارد که می‌تواند با خودش به میدان بیاورد و اگر تقسیم کاری صورت گرفت، نهاد دیگر ورود مدیریتی نداشته باشد.

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خاطرنشان کرد: می‌توان این تقسیم‌بندی را بر مبنای جغرافیایی، کارکردی یا دیگر موضوعات انجام داد و البته اراده برای اجرای آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

در هم اندیشی "تبلیغ، چالش‌ها و راهکارها"‌ در قم مباحثی را پیرامون تبلیغ دینی و چالش‌های پیش روی آن مطرح و راهکارهایی را نیز برای برون رفت از آنها ارائه شد.

این هم اندیشی در اداره کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه واقع در شهر مقدس قم برگزار شد.

 



انتهای پیام/


منبع:ایرنا
http://qomefarda.ir/42987
اخبار مرتبط

نظرات شما