استاد حوزه علمیه عنوان کرد:

اهمیت هم‌کفو بودن زن و مرد در فرایند ازدواج

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت بر اهمیت هم‌کفو بودن زن و مرد در فرایند انتخاب همسر و ازدواج تاکید کرد و گفت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله فرمودند؛ خداوند متعال، به زندگی زن و مردی که در عین تفاوت‌ها و حتی خصلت‌های گاه متضاد، نسبت به هم صبور هستند، برکت می‌دهد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین برمایی در محفل معارفی حرم مطهر بانوی کرامت در شبستان امام خمینی(ره)، با تأکید بر این‌که اسلام بر محبت نسبت به همسر تصریح نموده و همواره بر قدردانی مردان از بانوان تأکید دارد، اظهار کرد: توقعات بی‌جا نه‌تنها مانعی بزرگ پیش روی تشکیل خانواده، بلکه از برجسته‌ترین موانع استحکام بنیان خانواده است.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر با بیان آن‌که در عین ارزشمندی والای غیرت، غیرت بی‌جا مورد نکوهش اسلام قرارگرفته است، عنوان کرد: سخاوت از جمله ویژگی‌های مردان مؤمن است؛ در نگاه اسلامی سخاوتمندی را در هر شرایطی حتی در نداری هم می‌توان رقم زد.

وی در ادامه بر اهمیت تقویت هوش اخلاقی تأکید نمود و با بیان این‌که اگر زن و شوهر هوش اخلاقی خود را ارتقاء دهند، هیچگاه گرفتار وادی توقعات بی‌جا نخواهند شد، یادآور شد: هوش اخلاقی از فضیلت‌های انسانی است که در رفت و آمد، تعاملات اجتماعی و تقویت بنیه‌های ارتباطی درون خانوادگی بسیار مؤثر و کمک‌رسان است.

برمایی بر اهمیت هم‌کفو بودن زن و مرد در فرایند انتخاب همسر و ازدواج اشاره کرد و گفت: پیامبر اعظم صلی‌الله علیه و آله فرمودند؛ خداوند متعال، به زندگی زن و مردی که در عین تفاوت‌ها و حتی خصلت‌های گاه متضاد، نسبت به هم صبور هستند، برکت می‌دهد؛ همواره باید توجه داشته باشیم که زندگی سرشار از بسترها و فضاهای مشترکی است که با تمرکز بر آن‌ها می‌توان تأثیرات مخرب تفاوت‌ها را کاهش داد.

سخنران حرم مطهر بانوی کرامت ضمن اشاره به روایاتی در رابطه با سبک و سیره زندگی مؤمنانه، بابیان این‌که انسان در مواجهه با آنچه را که خواست نشد، آن چراکه شد را بخواهد، اظهار کرد: هوش اخلاقی نه‌تنها آرامش‌بخش است، بلکه انسان‌ها را به تلاش برای حل درست مسائل و مشکلات وامی‌دارد.

وی در تبیین مسائل مبتلابه جوامع در حوزه‌های مختلف خانوادگی، با تأکید بر این‌که متأسفانه هراندازه باسوادتر می‌شویم سخت‌تر زندگی نموده و آرامش در زندگی را تحت‌الشعاع خواست‌های غیرمعقول خود می‌سازیم، تصریح کرد: هوش اخلاقی مبتنی بر فضیلت‌هایی همچون هم‌دلی، تغییر نوع نگاهمان به هم‌زیستی و تنظیم‌کننده خواسته‌های زن و شوهر نسبت به یکدیگر است؛ در این میان باید توجه داشت که همسر به معنی هم سر بودن است؛ این نگاه به توقعات و انتظاراتمان نسبت به یکدیگر جهتی درست می‌دهد.

برمایی با تأکید بر این‌که هم‌دلی به انسان کمک می‌کند تا ضمن تمرکز بر فضیلت‌های اخلاقی همسر، همواره نیمه‌پر لیوان را ببینیم، افزود یک فرد زمانی می‌تواند از خصوصیات منفی‌اش دوری کند که اطرافیان در ترک خصلت‌های منفی با او همدلی و همراهی کنند.

سخنران محفل معارفی حرم مطهر تصریح کرد: انسان همدل انسانی نیست که صد درصد تو بخواهی و کاملاً با تو همراه باشد، بلکه همدل فردی است که در عین تفاوت‌ها، دلت می‌خواهد با او زندگی کنی.

وی با اشاره به این‌که انسانی که همدلی بلد نیست، عیب و ایراد خود را بر گردن دیگران می‌اندازد، تصریح کرد: انسان بافضیلت و باهوش اخلاقی بالا؛ بارزترین مصداق کلام آنچه را برای خود می‌پسندی برای دیگران بپسند، امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است.

برمایی در بخش پایانی سخنان خود به آثار خیرخواهی نسبت به دیگران و این‌که آثار فضیلت‌هایمان به خودمان برمی‌گردد، اشاره نمود و یادآور شد: زمانی که انسان خیر و خیراتی می‌کند، در مهم‌ترین و اساسی‌ترین گام، در اصل به خودش محبت و خدمت نموده است؛ هر چه کنی به خود کنی گر همه نیک و بد کنی.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/43298
اخبار مرتبط

نظرات شما