معاون دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق قم مطرح کرد:

برق‌های غیرمجاز عامل نوسانات برق در برخی مناطق قم

معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم گفت: برق‌های غیرمجاز عامل نوسانات برق در برخی مناطق قم است، مردم برق‌های غیرمجاز را به شرکت برق اطلاع دهند.

بسیاری از شهروندان از نوسانات برق و آسیب به وسایل برقی گلایه داشتند در این زمینه سید محمد ارجمندزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، اظهار داشت: نوسانات برق دلایل مختلفی دارد از جمله وضعیت شبکه است که در زمان پیک‌بار و رشد مصرف سبب افت ولتاژ می‌شود تا قبل از راه‌اندازی پست ۴۰۰ کیلوولت استان قم نوسانات ناشی از پیک‌بار به طور واضح در استان وجود داشت؛ اما بعد از راه‌اندازی پست ۴۰۰ کیلوولت عمده مشکلات نوسان برق در قم حل شد.
معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم ادامه داد: با وجود حل‌شدن مشکل نوسان برق در قم اما اگر مصرف مدیریت نشود و در سنوات آینده شاهد افزایش مصرف برق در زمان پیک باشیم ممکن است مجدداً شاهد نوسان برق باشیم؛ زیرا نوسان برق عمدتاً در پیک‌بار تابستان رخ می‌دهد.
وی افزود: علت بعدی نوسان برق ممکن است به علت شبکه توزیع برق باشد که برای این موضوع طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را به‌صورت مستمر قبل از پیک‌بار انجام دادیم تا مصرف برق بهینه‌سازی شود.
ارجمندزاده خاطرنشان کرد: بیشتر نوسانات برق به علت مشکلات داخلی ساختمان‌ها است که هنگام ساخت اصول مهندسی موردتوجه قرار نگرفته است، همچنین علت اصلی نوسانات برق در قم به علت برق‌های غیرمجاز است به همین علت مناطقی که بیشترین برق غیرمجاز را دارند بیشترین نوسان برق را هم دارند، اگر مردم مشاهده کردند که ساختمانی برق غیرمجاز استفاده می‌کند حتماً موضوع را اطلاع دهند؛ زیرا وسایل برقی منزل خودشان آسیب  خواهد دید، همچنین سرقت کابل‌های برق یکی دیگر از علت نوسانات برق است.
معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم در پاسخ به این سؤال که برای در امان ماندن وسایل برقی به علت نوسانات برق شهروندان چه‌کارهایی انجام دهند؟ تصریح کرد: احداث چاه اِرت کمک زیادی به جلوگیری از واردآمدن خسارت به وسایل برقی در زمان نوسان برق می‌شود ساختمان‌های جدید تأسیس برای گرفتن پایان کار از نظام‌مهندسی حتماً باید چاه اِرت را داشته باشند و ساخت چاه اِرت الزامی است و این موضوع از سال ۹۱ در قم الزامی شده است؛ اما ساختمان‌های قدیمی‌ساز هم با هزینه کم می‌توانند چاه اِرت را احداث کنند، چاه اِرت علاوه بر محافظت از وسایل برقی از برق‌گرفتگی هم جلوگیری می‌کند.
وی ادامه داد: استفاده از محافظ‌های وسایل برقی نیز کمک شایانی به عدم خسارت به وسایل برقی منزل می‌کند البته باید از محافظ‌های متناسب استفاده کرد و بر اساس نوع وسایل برقی از انواع محافظ‌های موجود در بازار استفاده کرد.
ارجمندزاده گفت: در دو حالت به وسایل برقی خسارت وارد می‌شود یک حالت در زمانی که اضافه ولتاژ وجود دارد و این محافظ زمانی که اضافه ولتاژ را دریافت می‌کند دستگاه را قطع کرده و اجازه نمی‌دهد این اضافه ولتاژ به دستگاه وارد شده و آن را خراب کند حالت دوم زمانی است که کمبود ولتاژ وجود دارد محافظ برق با قطع جریان برق اجازه تداوم مصرف را نمی‌دهد و از وسایل برقی در برابر خسارات محافظت می‌کند.
معاون بهره‌برداری و دیسپاچینگ شرکت توزیع نیروی برق استان قم عنوان داشت: برق‌های غیرمجاز که در مجاورت منازل شهروندان قرار دارد باعث خسارات به تجهیزات برقی می‌شود؛ زیرا برق غیرمجاز به‌صورت اصولی و استاندارد نیست و با یک سیم ساده‌روی شبکه انجام می‌شود که احتمال اتصال و قطع برق وجود دارد.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/44606
اخبار مرتبط

نظرات شما