معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد:

بررسی مجدد دهک‌بندی یارانه بگیران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در مرحله جدید کالابرگ شاهد افزایش مشارکت ۲.۵ برابری نسبت به مرحله اول هستیم.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، سید صولت مرتضوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در برنامه صف اول در خصوص آخرین وضعیت اجرای طرح کالا برگ گفت: در ابتدای کار بستر برای انجام طرح کالابرگ الکترونیکی فراهم نبود، اما خوشبختانه با مرور زمان از آبان ماه سال قبل طرح کالابرگ در چند استان به صورت نمونه آغاز شد و تعداد قابل توجهی از فروشگاه‌ها به شبکه ملی اعتبار متصل شدند.

وی با بیان اینکه طرح کالا برگ در ابتدا با اقبال عمومی مردم مواجه نشد گفت: ابلاغ قانونی بود و موظف بودیم قانون را اجرا کنیم.

مرتضوی اظهار کرد: در گام بعدی دولت سیاست تشویقی را اجرا کرد به صورتی که اگر کسی ۷۰ درصد اعتبار کالابرگ خود را استفاده کند دولت ۲۰ درصد به آن اضافه می‌کند که این موضوع باعث استقبال بیشتر مردم شد.

وی با بیان اینکه تاکنون بالغ بر یک میلیون نفر از کالابرگ الکترونیکی استفاده کردند گفت: افزایش مشارکت ۲.۵ برابری نسبت به مرحله اول شاهد هستیم.

وی گفت: امیدواریم طرح با سیاست‌های تشویقی که در نظر گرفته شدخ با استقبال بیشتر مردم مواجه شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: خوشبختانه حسب گزارشی که مرکز آمار ایران ارائه کرده است اول سال ۱۴۰۱ نسبت به سه ماهه اول سال ۱۴۰۰ یک درصد نرخ بیکاری کاهش پیدا کرده و از ۹.۲ درصد به ۸.۲ درصد رسیده است.

وی افزود: بر اساس برآورد مرکز آمار ایران دولت توانسته یک درصد نرخ بیکاری را کاهش دهد و نرخ بیکاری زنان و فارغ التحصیلان هم نسبت به بهار ۱۴۰۰ کاهش و اشتغال پایدار افزایش داشته است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: یکی از افتخارات دولت سیزدهم این است که وعده‌ای که در خصوص ایجاد یک میلیون شغل و فرصت شغلی به مردم داده بود نتیجه بخش بوده و به ثمر رسیده است. اینکه ادعا کنیم وزارت کار اشتغالزایی کرده اینطور نیست بلکه ما نخ تسبیح هستیم و وزارتخانه‌های متعدد از صمت، وزارت بهداشت و درمان، جهاد کشاورزی، سازمان بهزیستی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و سازمان امور استخدامی موثر بودند.

مرتضوی با اشاره به راه اندازی سامانه ملی رصد اشتغال گفت: گزارش‌های رسمی از سامانه رصد موید ایجاد یک میلیون فرصت شغلی است و در آستانه سومین سال آغاز به کار دولت سیزدهم اعلام می‌کنیم که یک میلیون فرصت شغلی به نحو احسن محقق شده و پیش بینی ما این است که این روند حتماً ادامه پیدا می‌کند.

وی فرایند نظارت بر اشتغال ایجادی را به سه شکل پیامکی، تلفنی و حضوری عنوان کرد و گفت: هر اشتغالی که در سامانه ملی رصد اشتغال ثبت می‌شود ابتدا به صورت پیامکی به مخاطب گزارش می‌شود که مشمول شده و تسهیلات اشتغال دریافت کرده است. به صورت نمونه با بخش قابل توجهی از این موارد تلفنی از سامانه رصد تماس گرفته می‌شود و مرحله سوم به صورت حضوریست که در استان‌ها و شهرستان‌ها به کارگاه‌ها و افراد مراجعه حضوری و صحت سنجی می‌کنند.

مرتضوی گفت:طبق قانون هر ۶ ماه یکبار دهک بندی‌ها بررسی می‌شود و از طریق پایگاه رفاه ایرانیان موضوع دهک بندی یارانه آحاد مختلف را بررسی و به آن‌ها اعلام می‌شود.

وی افزود: شاخص‌های مختلف از جمله تراکنش‌های بانکی، مالکیت مسکن و خودرو، درآمد‌های خانوار و سایر موارد در دهک بندی‌ها تاثیرگذار است که گاهی صدک‌ها میلی متری تغییر می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پاسخگوی دهک بندی یارانه‌ها هستیم، گفت: اگر کسی نسبت به دهک بندی اعتراض دارد می‌تواند از طریق مراجعه به ستاد وزارت کار و یا از طریق سامانه حمایت، اعتراض خود را ثبت کند ماهانه اعتارض‌ها بررسی و به سازمان هدفمندی یارانه‌ها اعلام می‌شود.

وی ادامه داد: امکان ضریب خطا در دهک بندی یارانه‌ها پنج درصد است، اکنون مراجعه‌ها به ستاد وزارتخانه و سامانه محدود شده، ضمن اینکه همکاران ما در وزارت کار مکلف به پاسخگویی هستند.

مرتضوی با بیان اینکه در دهک بندی یارانه‌ها شاخص‌های مختلف اقتصادی در نظر گرفته می‌شود، گفت: تنها درآمد سرپرست خانوار محاسبه نمی‌شود بلکه درآمد اعضای خانواده مورد بررسی قرار می‌گیرد، بر این اساس اشخاصی مراجعه و اعلام می‌کنند که درآمدی ندارند، اما با پیگیری مشخص می‌شود که درآمد اعضای خانوار نیز بررسی می‌شود از این رو نیاز است تا نسبت به جداسازی اعضای خانواده اقدام کنند.

وی گفت: گاهی اشخاصی نسبت به دهک بندی‌ها اعتراض دارند که از حساب شخصی به عنوان کارپرداز یک اداره و یا موسسه خیریه استفاده می‌کنند این افراد باید حساب‌های شخصی را از تجاری و خیریه‌ای جدا کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: بر اساس دستور رییس جمهور در خصوص رسیدگی به اعتراض دهک بندی ها، در گام اول یک میلیون خانوار بودند که به طرح یارانه بگیران در دولت سیزدهم اضافه شدند و دولت حمایت‌های لازم را از یارانه بگیران بخصوص در دهک‌های اول تا سوم انجام می‌دهد.

وی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص آموزش‌های فنی و حرفه‌ای اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که با کمبود نیروی کار ماهر مواجه هستیم. در سنوات گذشته سامانه‌ای در کشور با عنوان جست و جوی شغل راه اندازی شده است که این سامانه را در دولت سیزدهم ارتقا داده ایم، در این سامانه کارفرما نیاز به نیروی کار را اعلام می‌کند و کارجو نیز می‌تواند شغل مورد نیاز را جست و جو کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سنوات قبل اعلام شد که ۳۰۰ هزار کارفرما متقاضی کارجو هستند، وقتی آسیب شناسی شد، مهمترین عامل نبود مهارت و آمایش سرزمینی است در همین راستا در حوزه مهارت، سازمان فنی و حرفه ای، وزارت آموزش پرورش و سایر نهاد‌های مربوطه ریل گذاری جدیدی را انجام دادند.

وی بیان داشت: در حوزه آموزش و پروش، دانش آموزان به هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای هدایت تحصیلی شدند و در وزارت علوم نیز مراکز دانشگاهی فنی و حرفه‌ای توسعه پیدا کرد و در وزات کار نیز سازمان فنی و حرفه‌ای با رویکرد جدید وارد کارزار شد.

مرتضوی با اشاره به توسعه کمی و کیفی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای در کشور گفت: سالانه ۲ میلیون نفر به مراکز دولتی و آزاد فنی و حرفه‌ای کشور مراجعه می‌کنند، طرح آموزش مهارت تابستانه با نهاد‌های مختلف از تابستان امسال شروع شد و آموزش‌ها به صورت ۴۵ روزه و سه ماه است، اکنون مراجعه‌های خوبی صورت گرفته و این طرح تداوم دارد.

وی اضافه کرد: مبنای طرح ارائه آموزش‌ها به مستمری بگیران کمیته امداد امام خمینی (ره)، سازمان بهزیستی و بازماندگان از تحصیل که می‌خواهند مهارت بیاموزند به مراکز فنی و حرفه‌ای هدایت می‌شوند و مهارت مورد نیاز و بازار کار را سپری می‌کنند.

مرتضوی با اشاره به اجرای طرح آموزش‌های مهارتی در مراکز جوار کارگاهی است، گفت: با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای به بسیاری از کارخانه‌ها و کارگاه‌ها مجوز داده شد تا مهارت‌ها را به کارجویان ارائه کنند. اکنون اقدامات خوبی در حوزه استاد - شاگردی شروع شده که امید داریم در حوزه فارغ التحصیلان دانشگاهی، حرفه مورد علاقه و بازار کار ارائه شود.

وی گفت: اکنون به هر مرکز فنی و حرفه‌ای که مراجعه کنید به صورت چندین شیفت در رشته‌های مختلف مهارت‌ها به کارآموزان ارائه می‌شود، ضمن اینکه تناسب آموزش با بازار کار نیز صورت گرفته است.

مرتضوی با اشاره به آخرین گزارش مرکز ایران از روند کاهشی بودن نرخ بیکاری در ۱۸ استان گفت: تنها چندین استان نرخ بیکاری بالایی دارند که با سیاست‌های آمایشی با تعادل در حوزه سرمایه گذاری بخش خصوصی صورت می‌گیرد نرخ بیکاری را در این استان‌ها متعادل خواهیم کرد.

وی افزود: بعضی از استان‌های غربی مانند ایلام، لرستان، کرمانشاه و چهارمحال بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد بیشترین نرخ بیکاری را دارند ضمن اینکه بیشترین فرصت شغلی ایجاد شده در کرمانشاه بود که کاهش نرخ بیکاری داشتیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی از وضعیت نرخ بیکاری در استان سیستان و بلوچستان ارائه کرد و گفت: این استان، یک استان پرافتخاری است، متاسفانه به دلایل مختلف یک عقب ماندگی‌های تاریخی داشته است که بخاطر گستردگی استان، تراکم کم جمعیت و خشکسالی سبب محرومیت شده است.

وی افزود: دولت توجه ویژه‌ای به این استان دارد و طرح‌های مختلفی از جمله تامین آب مورد نیاز را از دریای عمان پیگیری می‌کند و خطوط انتقال طراحی شده است در سفر‌های استانی پیگیر مشکلات بودیم همچنین در حوزه نیروگاهی و تامین آب ۲ طرح زود بازده وجود دارد که امیدواریم مثمر ثمر باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: در حوزه زیرساخت‌ها نیز دولت توجه ویژه‌ای را به این منطقه داشته است که در حوزه راه آهن، جاده‌ای و طرح‌های عمرانی کار‌های خوبی صورت گرفته، ضمن اینکه این استان یکی از استان‌هایی است که مشکل بیکاری دارد در این استان طرح جامع توسعه اشتغال را داریم که همکاران فعال هستند که هرچه سریعتر به این موضوع رسیدگی کنیم. بر این اساس در هفته‌های آینده جلسه شورای اشتغال را در استان سیستان و بلوچستان برگزار خواهیم کرد.

وی افزود: کار‌های بلندی در حوزه مسکن روستانی و توسعه زیرساخت‌ها صورت گرفته و در برنامه ریزی‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت شاخص‌های استان را در حوزه اشتغال به متوسط شاخص‌ها برسانیم که با اجرای طرح‌های متعدد دولت، چهره فقر و محرومیت از سطح این استان زدوده شود.



انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/44703
اخبار مرتبط

نظرات شما