مدیرکل هواشناسی قم:

میانگین بارش باران در قم ۵۰ درصد کاهش‌یافته است

مدیرکل هواشناسی استان قم گفت: میانگین بارش باران در این استان از فروردین تا پایان آبان‌ماه امسال نسبت به دوره بلندمدت سال گذشته، ۵۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، مهران حیدری بنی بیان کرد: از طرفی مطابق محاسبات مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور میانگین بارش باران در این استان از فروردین تا پایان آبان ۱۴۰۲ حدود ۱۰۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ افزایش داشته است که این امر تا حدی امیدوارکننده است.
وی بیان کرد: ‌ مطابق گزارش‌های مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی سازمان هواشناسی کشور، میانگین بارش سال زراعی جاری ۱۴۰۲-۱۴۰۱ تا پایان آبان‌ماه در استان قم ۱۱ میلیمتر بود.
وی افزود: این آمار نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۰.۴ میلیمتر بوده، ۴۶ درصد کمتر و نسبت به سال زراعی قبل که ۵.۴ میلیمتر بوده، حدود ۱۰۴ درصد افزایش داشته است.
وی افزود: ‌ همچنین جمع بارش باران در ۲ ماه گذشته سال زراعی جاری در ایستگاه شکوهیه قم ۵.۶ میلیمتر بوده است.
به گفته حیدری بنی این آمار نسبت به مدت مشابه دوره آماری بلندمدت که ۲۰.۵ میلیمتر بوده، حدود ۷۳ درصد کاهش و نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۲.۵ میلیمتر بوده، حدود ۱۲۴ درصد بیشتر شده است.
وی ادامه داد: شاخص‌های خشکسالی (از جمله SPEI ۱۲ماهه) استان قم نشان می‌دهد که در شرایط حاضر تقریباً تمامی مناطق استان با خشکسالی شدید تا بسیار شدید مواجه است.
مدیرکل هواشناسی استان قم اضافه کرد: این شرایط باید مورد دقت و توجه مسئولان و کشاورزان استان قرار گیرد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/46374
اخبار مرتبط

نظرات شما