مدیرکل راه و شهرسازی قم:

مقدمات اجرایی ۲ سایت جدید نهضت ملی مسکن در قم آغاز شد

مدیرکل راه و شهرسازی قم گفت: مقدمات عملیات اجرایی و آماده‌سازی طرح ملی مسکن در شهرهای قنوات و جعفریه این استان آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «قم فردا» به نقل از خبرگزاری ایرنا، حسین زنجیرانی فراهانی افزود: مساحت سایت مسکن شهر قنوات ۵۴۵ هکتار و سایت نهضت ملی مسکن جعفریه ۸۴ هکتار است که واحدپذیری آنها به‌زودی آغاز می‌شود.
وی ادامه داد: واحدهای نهضت ملی مسکن در شهرهای قنوات و جعفریه به‌صورت ویلایی و حیاط‌دار احداث خواهد شد.
زنجیرانی فراهانی عنوان کرد: در سایت ۵۴۵ هکتاری قنوات احداث هفت هزار واحد و در شهر جعفریه نیز حدود یک هزار مسکن پیش‌بینی‌ شده است.
شهر قنوات در بخش مرکزی استان قم قرار گرفته و فاصله آن با قم حدود ۱۰ کیلومتر است، این شهر در سال ۷۹ با ادغام روستاهای حاجی‌آباد لک‌ها، مراد آباد، والیجرد و حسن‌آباد ایجاد شد و از سابقه تاریخی قابل‌توجهی برخوردار است.
این شهر در مناطق خشک و کویری قم قرار گرفته و درگذشته از طریق حفر قنات، آب موردنیاز مردم منطقه تأمین می‌شد و به دلیل همین پیشینه تاریخی به نام شهر قنوات شناخته می‌شود.
همچنین جعفرآباد با وسعتی حدود ۶۵۰ کیلومترمربع در ۳۵ کیلومتری شمال غربی شهر قم قرار دارد.
طبق مصوبه اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ هیأت دولت وقت، بخش جعفرآباد به شهرستان ارتقا پیدا کرد، این شهرستان جدیدالتأسیس از ۲ بخش مرکزی و دهستان قاهان تشکیل شده است که جمعیت رسمی شهرستان ۲۷ هزار نفر و جمعیت غیررسمی آن ۴۰ هزار نفر است.
علاوه بر سایت‌های ۵۶۰ هکتاری، ۲۲.۲۷ و ۱۷ هکتاری در پردیسان که به‌صورت آپارتمانی در طرح نهضت ملی مسکن در حال احداث است، خانه‌های مسکونی در سایت‌های طایقان و پرنیان، قنوات و برخی از شهرهای اقماری به‌صورت یک‌طبقه آماده‌سازی خواهد شد.
بر اساس گزارش سامانه نهضت ملی مسکن در استان قم بیش از ۱۴۷ هزار نفر در سامانه مربوطه ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد حدود ۸۵ هزار نفر حائز شرایط شناخته شدند.
شهرک پرنیان به مساحت ۹۵۰ هکتار در فاصله ۲۱ کیلومتری پردیسان قم در محدوده روستای قلعه چم قرار دارد و به‌عنوان سایت جدید نهضت ملی مسکن ساخت خانه‌های ویلایی در آن آغاز شده است.
در این سایت، ساخت خانه‌های یک‌طبقه حیاط‌دار ۳۰۰ مترمربعی در طرح نهضت ملی و ۲۰۰ مترمربعی برای طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت پیش‌بینی شده است در فاز نخست این شهرک هفت هزار و ۵۰۰ واحد ویلایی احداث می‌شود.
شهرک پرنیان ظرفیت ۴۰ هزار واحد مسکونی را در خود دارد که در گام نخست در سه‌فاز ۱۷۰.۳۶۰ و ۴۱۵ هکتاری اجرایی خواهد شد که در فاز اول آن به مساحت حدود ۱۷۰ هکتار طراحی و اجرا می‌شود.
همچنین سایت طایقان در فاصله هفت‌کیلومتری شهر پردیسان قم و نزدیکی روستای طایقان قرار دارد.
روستای طایقان در بخش سلفچگان قرار دارد؛ ۱۸ کیلومتر با قم فاصله دارد و در جنوب غربی استان می‌باشد.
متراژ زمین هر واحد در سایت طایقان ۱۶۰ تا ۱۸۰ متر و زیربنای هر واحد نیز بین ۹۰ تا ۱۱۰ مترمربع در نظر گرفته شده است.
همچنین بر اساس آخرین گزارش‌گیری از سامانه نهضت ملی مسکن، در شهر سلفچگان حدود سه هزار و ۸۰۰ متقاضی اقدام به نام‌نویسی کرده‌اند که از این تعداد، بالغ بر یک هزار و ۸۰۰ متقاضی حائز شرایط شناخته شده‌اند. متراژ واحدهای مسکونی ۲۰۰ متر که ۸۰ تا ۱۰۰ متر آن را بنای ساختمان تشکیل می‌دهد.
سلفچگان به مرکزیت شهر سلفچگان یکی از بخش‌های قم است و دارای یک نقطه شهری و ۴۰ روستا می‌باشد. این بخش بالغ بر ۱۵ هزار نفر جمعیت دارد که سه هزار نفر آن در شهر زندگی می‌کنند. سلفچگان در ۴۰ کیلومتری جنوب غربی قم قرار دارد.




انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/47236
اخبار مرتبط

نظرات شما