ساخت ۲۰ هزار منزل مسکونی سیل‌زدگان توسط مساجد

مسئول بسیج مساجد و محلات گفت: پیش‌بینی می‌شود در قالب طرح «جهاد همبستگی ملی» ۲۰ هزار منزل مسکونی سیل‌زدگان توسط مساجد کشور بازسازی و احداث شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، حجت‌الاسلام احسان رضایی مسئول بسیج مساجد و محلات در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس با اشاره به اجرای طرح «جهاد همبستگی ملی» اظهارداشت: این طرح به پیشنهاد سازمان بسیج مستضعفین در کشور در حال اجراست که دارای دو بخش است، در بخش اول کمک‌های نقدی برای ساخت منازل انجام می‌شود و در بخش دوم نیز تأمین اقلام موردنیاز منازل در دستور کار است که این بخش توسط بسیج اصناف کشور اجرایی می‌شود.

اجرای طرح «هر مسجد یک‌خانه»

وی با اشاره به اینکه در بخش ساخت خانه، تصمیم بر آن است تا در قالب طرح «هر مسجد یک‌خانه» اجرایی شود، تصریح کرد: در این طرح محوریت امر مساجد به‌عنوان پایگاه‌های اجتماعی کشور محور اصلی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی هستند و بناست این طرح با هماهنگی مجموعه دولت در کنار فعالیت‌های آنان عملیاتی شود.

رضایی با اشاره به اینکه ساخت این منازل با هماهنگی بنیاد مسکن عملیاتی می‌شود، تصریح کرد: هم‌اکنون تمرکز اصلی در این طرح بر روی جمع‌آوری کمک‌های مردمی است و تلاش داریم تا مساجد پای‌کار بیایند تا منابع را جمع‌آوری کنند.

احداث۲۰ هزار منزل مسکونی سیل‌زدگان با کمک مساجد

مسئول بسیج مساجد و محلات با اشاره به اینکه طرح «هر خانه یک مسجد» از سوی سردار غیب پرور رئیس سازمان بسیج مستضعفان اعلام شده است، گفت: در این طرح بناست ۲۰ هزار منزل مسکونی آسیب‌دیده از مجموعه منازل این مناطق انتخاب و هدف‌گذاری شود که در قالب یک نرم‌افزار به‌زودی اطلاع‌رسانی خواهند شد تا در کنار منابعی که دولت به‌صورت وام در اختیار قرار می‌دهد، امر بازسازی آنان انجام شود.

ساخت هر منزل نیازمند ۳۰ میلیون تومان کمک مردمی است

وی اضافه کرد: دولت بناست ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومان به‌صورت وام یا کمک بلاعوض در اختیار خانواده‌های این مناطق قرار دهد که برای ساخت یک‌منزل حدوداً ۷۰ متری، حدود ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان دیگر نیاز است که تلاش داریم در قالب این طرح این مبلغ را تأمین و منازل را احداث کنیم.

رضایی افزود: هر مسجد می‌تواند با ثبت‌نام در سامانه طراحی‌شده این طرح، منزلی را انتخاب نماید و با تأمین منابع لازم، بازسازی و ساخت آن را عملیاتی کند.

مسئول بسیج مساجد و محلات با بیان اینکه در این طرح بنا نیست تنها مساجد برخوردار فعال باشند، گفت: در قالب این طرح اگر مسجدی به‌تنهایی قابلیت تأمین منابع لازم برای ساخت یک‌خانه را نداشته باشد می‌تواند با مشارکت با دیگر مساجد این کار را عملیاتی کند البته مساجدی نیز در سطح کشور وجود دارد که به دلیل برخورداری بالا، قابلیت احداث چندین باب خانه را دارا هستند.

یک‌صدایی مسئولان مساجد در اجرای «طرح هر مسجد یک‌خانه»

وی با بیان اینکه مسجد نقطه ثقل این طرح است، تصریح کرد: هفته گذشته با مسئولان ذی‌ربط و مسئول در مساجد مانند سازمان اوقاف، کانون‌های فرهنگی هنری، سازمان تبلیغات اسلامی، حوزه‌های علمیه و ... نشستی برگزار شد تا هماهنگی‌های لازم در خصوص اجرای این طرح صورت گیرد تا همه باهم یک‌صدا به‌خصوص در ایام معنوی ماه رمضان برای اجرای این طرح تلاش کنیم تا منابع لازم جمع‌آوری شود.

ساخت خانه سیل‌زدگان با تائید بسیج سازندگی

رضایی با بیان اینکه برای ساخت خانه‌ها مدل‌های متنوعی پیش‌بینی شده است، گفت: ممکن است یک مسجد با بهره‌گیری از گروه جهادی، خود متولی ساخت خانه شود یا یک گروه جهادی یا یک پیمانکار در مقصد برای ساخت اقدام کند که درمجموع تمامی این برنامه‌ها با تائید بسیج سازندگی عملیاتی خواهد شد.

راه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی در طرح «هر مسجد یک‌خانه»

مسئول بسیج مساجد و محلات با اشاره به راه‌های کمک‌رسانی مردم برای مشارکت در طرح «هر مسجد یک‌خانه» گفت: مردم عزیز برای مشارکت در این طرح می‌توانند با مراجعه به مساجد به‌صورت حضوری کمک‌های خود را ارائه کنند و یا کمک‌ها را به‌حساب اعلام شده مساجد یا پایگاه مقاومت واریز کنند تا برای ساخت خانه جمع‌بندی شود و یا می‌توانند کمک‌های خود را برای مشارکت در این طرح به شماره‌حساب ۵۱۵۱۸۱۸۰۸۶۰۱۱ نزد بانک سپه به نام حوادث غیرمترقبه سازمان بسیج واریز نمایند.

وی با بیان اینکه پیشنهادشده است فیش‌های واریزشده مسجد به‌عنوان سند افتخار در مساجد نصب شود تا شفافیت نیز داشته باشد، تصریح کرد: طرح «هر مسجد یک‌خانه» به استان‌ها و شهرستان‌ها ارسال شده است و از ائمه جماعت نیز درخواست شده است تا در این طرح مشارکت کنند و بناست تمرکز جدی در ماه رمضان برای تأمین مالی این طرح صورت گیرد.

رضایی در پایان خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به تعداد مساجد فعال کشور و ظرفیت‌های موجود این بخش، حدود ۲۰ هزار منزل مسکونی سیل‌زدگان در طرح «هر مسجد یک‌خانه» ساخته شود.




انتهای پیام/
http://qomefarda.ir/7650
اخبار مرتبط

نظرات شما