دولت اقدامی برای پیش‌خرید واکسن‌های داخلی انجام نداده‌ است

یک کارشناس حوزه سیاست‌گذاری سلامت گفت: تولید واکسن نه تنها در ایران بلکه در همه نقاط جهان و برای تمامی شرکت‌ها سود قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت و ایجاد هجمه علیه شرکت‌های داخلی بخاطر دریافت سود تولید بی‌معناست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، پدرام اصلانی‌فر کارشناس سیاست‌گذاری حوزه سلامت  با بیان این که نباید با دید منفی به اهداف تولید واکسن نگاه کرد، گفت: تولید واکسن نه تنها در ایران بلکه در همه نقاط جهان و برای تمامی شرکت‌ها سود قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت. چرا که بازار مصرف آن کل کشور و حتی سراسر جهان را در بر می‌گیرد.

وی افزود: بنابراین ورود شرکت‌ها به این بازار موضوع عجیبی نیست و آن‌ها به قصد کسب سود وارد این بازار می‌شوند. همانطور که شرکت‌های فایزر، آسترازنکا و دیگر شرکت‌ها سود قابل توجهی را از این بازار کسب کرده اند.

*بازار جهانی واکسن همه شرکت‌ها را برای پژوهش و سرمایه گذاری وسوسه می‌کند

اصلانی‌فر ادامه داد: اگر بنا باشد کل جمعیت 300 میلیون نفری آمریکا واکسینه شوند و هر کدام 2 دوز از واکسن فایزر که قیمتی معادل 15 دلار دارد را دریافت کنند، شرکت فایزر در یک سال 9 میلیارد دلار درآمد کسب خواهد کرد. بنابراین یک بازار 9میلیارد دلاری هر شرکتی را برای ورود به عرصه ساخت واکسن وسوسه می‌کند.

این کارشناس سیاست‌گذاری حوزه سلامت با اشاره به بازار 1.6 میلیارد دلاری واکسن در ایران گفت: کل بازار تجهیزات دارویی کشور کمتر از 2.5 میلیارد دلار است و بازار تولید واکسن در کشور، همان طور که سایر شرکت‌های جهان را به تولید واکسن ترغیب کرده است، شرکت‌های ایرانی را نیز به جهت کسب سود در کنار خدمت رسانی به مردم، به تولید واکسن ترغیب می‌کند.

*قرارداد رسمی با شرکت‌های تولیدکننده واکسن داخلی بسته نشده است

وی در واکنش به هجمه‌‌ها درباره پیش خرید واکسن‌های تولید داخل اظهار داشت: دولت هیچ برنامه‌ای برای پیش خرید واکسن‌های تولید داخل نداشته است و این اظهار نظرها صحت ندارد. شاید صحبت‌هایی درباره پیش خرید آن‌ها شده باشد اما قراردادی بین دولت و شرکت‌ها بسته نشده است.

اصلانی فر ادامه داد: در حال حاضر از کوواکس16 میلیون دوز واکسن خریداری و پول آن نیز پرداخت شده است اما این شرکت از ارائه واکسن سرباز می‌زند. همچنین واکسن‌های پیش‌خرید شده از هند نیز در گمرک این کشور مانده و به ایران ارسال نمی‌شود.

*هیچ شرکتی منتظر تأیید سازمان جهانی بهداشت (WHO) نماند

این کارشناس حوزه سلامت با بیان این که مجوز تزریق تمامی واکسن‌های تولید شده در جهان به صورت اضطراری صادر شده است، گفت: در این که نتایج آزمایش واکسن‌ها باید منتشر شود، شکی نیست اما انتظار برای تایید واکسن توسط WHO نیز درست نیست چرا که هیچ کدام از کشورهای تولیدکننده واکسن نیز منتظر تاییدیه این سازمان نمانده‌اند.

وی با بیان اینکه نباید پیش از تولید انبوه واکسن وعده دروغ به مردم داد، افزود: این وعده‌ها در شرایطی که واکسن‌های داخلی هنوز به مرحله تولید انبوه نرسیده و وارد زنجیره تأمین نشده است، انتظارات مردم را افزایش می‌دهد و در صورت عدم تحقق آن، مردم نسبت به نظام سلامت کشور بی‌اعتماد می‌شوند.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/27502
اخبار مرتبط

نظرات شما