مدیرکل صداو سیمای مرکز قم:

هیئت یک اجتماع دینی برای توسعه معرفت و شور با محوریت سیدالشهدا(ع) است/ رسانه موفق اندیشه های خود را با مخاطب توسعه و ترویج می دهد

مدیرکل صداو سیمای مرکز قم با اشاره به اینکه هیئت ها در راستای الگو سازی و تربیت نسل جدید فعالیت کنند، گفت: هیئت یک اجتماع دینی برای توسعه معرفت و شور با محوریت سیدالشهدا(ع) است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی قم فردا،  حجت الاسلام لطفی نیاسری در میزگرد راهکارهای بازنمایی رسانه ای اقدامات هیئات مذهبی در بحران کرونا که در دفتر خبرگزاری حوزه برگزار شد با اشاره به ایجاد دوگانه و دوقطبی دین و سلامت اظهار داشت: هیئت یک رسانه قدیمی است که از دیرباز به ما رسیده استو از ویژگی های هیئت زنده بودن است یعنی هیئت ها در طول تاریخ متناسب با احوالات و دگرگونی ها، تحولاتی را سپری کرده اند.
معاندان همیشه در حال تولید دوقطبی هستند
وی ادامه داد: معاندان همیشه به دنبال تولید دوگانه ها در جامعه بوده اند تا جامعه همیشه به یک انسداد فکر کند. یعنی به دنبال القای این مفهوم بودند که مسیری که طی می شود، با یک عنصر دیگر متضاد است. زمانی آزادی و استقلال، دین و آزادی، عزاداری و شادی و... را مطرح کرده اند و امروز به دین و سلامت رسیدند.
مدیرکل صداو سیمای مرکز قم با اشاره به اینکه بعد از انقلاب روزی نبود که دشمن در کشور دوگانه ای نسازند، گفت: این دوگانگی ها ساخته یک نظام رسانه ای است و برای پاسخ دادن به این نظام رسانه ای، باید رسانه های انقلابی به میان بیایند و این دوگانگی را حل کنند البته در این زمینه رهبر معظم انقلاب اقدامات موثری را با سخنرانی خود انجام دادند.
هیئت یک موجود زنده است
وی اضافه کرد: هیئت یک موجود زنده است که این موجود در زمان های مختلف، با اینکه خاصیت خود را به عنوان اجتماع مومنین از دست نمی دهد، ولی کارکردهای مختلف و اشکال مختلفی می یابد.
حجت الاسلام لطفی نیاسری در ادامه با اشاره به رسالت های هیئت ها در بازنمایی اقدامات، گفت: اگر روایت را به واقعیت و حقیقت تقسیم کنیم، رویکرد ما محل سوال واقع می شود. برخی به واقعیت و برخی به حقیقت گرایش دارند. شاید دقیق ترین موضع آن باشد که ترکیبی از واقعیت و حقیقت داشته باشیم.
وی افزود: هر کاری در جامعه انجام دهیم جریان های نامتعارف نیز در آن موضوع وجود خواهند داشت. ما هیئت هایی داریم که به همه وظایف اجتماعی خود توجه دارند و برخی نیز کاری به اجتماع و مسایلی بیرونی دارند و سبک خود را دنبال می کنند. ما به عنوان یک رسانه باید این گذر واقعیت و حقیقت را دنبال کنیم.
هیئت یک اجتماع دینی برای توسعه معرفت و شور با محوریت سیدالشهدا(ع) است
مدیرکل صداو سیمای مرکز قم بیان داشت: هیئت در ادبیات مذهبی ما در شاخه های مختلف مسجد و نماز جماعت نیست، بلکه یک مشخصه خاص خود را دارد. هیئت یک اجتماع دینی برای توسعه معرفت و شور با محوریت سیدالشهدا(ع) است. هیئت ها همگی پس از واقعه عاشورا ایجاد شدند و ایجاد کننده آنها نیز خود اهلبیت(ع) است.
بازنمایی در هیئت ها وظیفه رسانه است
وی افزود: برخی از مسایل مرتبط به هیئت در آینده شکل گرفت و به همین اندازه باید صیقل داده شده و تغییر کند.  باید در رسانه، هیئت هایی را بازنمایی کنیم که این مسایل را رعایت می کنند.
هیئت ها بر اساس زمان و تاریخ شکل گرفته اند
حجت الاسلام لطفی نیاسری خاطرنشان کرد: زمانی پیش از انقلاب که اصلا فضای انقلاب در جامعه ما حاکم نبود، یک ادبیات شاهانه را در هیئت های خود شاهد بودیم. وقتی به مدار انقلاب نزدیک می شویم، همان هیئت با همان ادبیات انقلابی به میدان می آید. یک زمان علمات بلند می کنند و یک زمانی روی همان علمات عکس امام خمینی(ره) را نصب می کنند. در یک دوره عکس های شهدا روی علمات می آمد.
وی ادامه داد: در یک دوره ای هیئت ها از هم دور شدند و کوچک شدند در سالهای اخیر به این مساله رسیدیم که نیازمند اجتماع های بزرگ در قالب همان هیئت ها هستیم و اجتماعات بزرگ در تبریز و تهران و.. شکل گرفت. امروز در یک وضعیت دیگر وارد شدیم که باید همان هیئت را از همان تجمع خارج کرده و وارد اجتماع کنیم. این در هم تنیدگی را باید باز کنیم و آن را بازنمایی کنیم. هیئت آقای محمود کریمی یک هیئت الگویی است که در فضای باز و یک اجتماع گسترده است. تجمع چیذر در هیئت وی  به یک اجتماع باز مبدل شده است.
رسانه موفق اندیشه های خود را با مخاطب توسعه و ترویج می دهد
مدیرکل صداو سیمای مرکز قم با اشاره به اینکه برخی اتفاقات در هیئت های می تواند الگو باشد، گفت: اندیشمندانی که در قالب هیئت در نظام اسلامی و مذهبی ما فکر می کنند می گویند که هیئت می تواند کارکردهای خاصی نیز داشته باشد.
وی عنوان کرد: رسانه ای موفق است که اندیشه های خود را متناسب با خواست مخاطب توسعه و ترویج دهد.
 هیئت ها در راستای الگو سازی و تربیت نسل جدید فعالیت کنند
حجت الاسلام لطفی نیاسری افزود:  یکی از فعالیت های مهمی که رسانه های هیئتی باید انجام دهند، الگو سازی و تربیت نسل جدید است که از هیئت باید به خانه ها منتقل می شود.
وی تصریح کرد: همچنین حرکت تعاملی حرکت ها با اقتضائات زمان، بسیار مهم است. هیئت ها همیشه به سمت تعامل رفته اند. نکته دیگر آنکه تعمیق فهم رسانه ای در هیئت ها است. اگر این فهم رسانه ای را در هیئت ها تعمیق ندهیم به مشکل بر می خوریم.


انتهای پیام/160


http://qomefarda.ir/28220
اخبار مرتبط

نظرات شما