استاد حوزه و دانشگاه:

نظام سرمایه‌داری حق مالکیت برای کارگران قائل نیست

کارشناس مسائل سیاسی عنوان داشت: نظام سرمایه‌داری وقتی‌که می‌خواهد سودش را بیشتر و هزینه‌اش را کمتر کند علی رقم اینکه رویکرد فردگرایانه دارد اما کارگران را در رده مالکان حساب نمی‌کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن غفاری فر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، ضمن تبریک روز کارگر اظهار داشت: کارگران افسران جهاد اقتصادی و خودکفایی و کنشگران اصلی تولید هستند، کارگر یک عنوان مقدس و عام است و طیف گسترده از تکنسین ، مهندسان ، کارگران کارخانه‌ها و... را شامل می‌شود.
استاد حوزه و دانشگاه عنوان داشت: نظام سرمایه‌داری وقتی‌که می‌خواهد سودش را بیشتر و هزینه‌اش را کمتر کند علی رقم اینکه رویکرد فردگرایانه دارد اما کارگران را در رده مالکان حساب نمی‌کند.
وی افزود:  نظام دفترچه برای کم کردن پرداخت به کارگران و جهت جلوگیری از اغتشاشات کارگری توسط نظام سرمایه‌داری در مقابل نظام کمونیستی خلق شد، وقتی کارگر در نظام سرمایه‌داری مشاهده می‌کند عمدترین تلاشی که می‌کند به جیب چند نفر معدود در کارخانه می‌رود جریان چپ مارکسیستی به حرکت درآمده و غرب را به چالش می‌کشد و برای به آرامش رساندن کارگران نیامده مالکیت کارگر را محترم بشمارید و حقوق واقعی او را پرداخت کند تا علاوه بر اینکه احتیاجات روزمره خود را تأمین کند پس‌انداز داشته باشد و صاحب ثروت شود بلکه با خلق دفترچه مدعی شده است در فکر پاسخ به موضوع بازنشستگی و بیماری کارگر است و کارگر نیازی به داشتن مالکیت و ثروت نخواهد داشت.
کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: اساساً نظام سرمایه‌داری غرب کارگر را نمی‌بیند و در راستای  دیده نشدن کارگران، نظام کارگری کودک و زنان را راه‌اندازی کرده تا هزینه تولید را کاهش دهد باوجوداینکه جنبش‌های برای حمایت از زنان و کودکان راه‌اندازی شده اما حریف قدرت نظام سرمایه‌داری غرب نشده و نظام سرمایه‌داری غرب حق مالکیت برای کارگران قائل نیست و کارگران را به‌عنوان چرخ‌دنده‌های تولید نگاه می‌کند.
استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: نظام سرمایه‌داری غرب و نظام کمونیستی شرق هر دو مخلوق آلمان، انگلیس و فرانسه است، در نظام کمونیستی که در چین و روسیه رخ داد سود به‌جای اینکه به جیب صاحبان شرکت برود به جیب حزب کمونیست رفته است و حق مالکیت برای کارگر دیده نشده است و علت سقوط نظام کمونیستی شرق به همین علت بود‌.
وی افزود: برخلاف نظام سرمایه‌داری غرب و نظام کمونیستی شرق، نظام اسلامی طبق آیات قرآن همه انسان‌ها را مالک دانسته است به تعبیر علامه طباطبایی اگر نظام اقتصادی اسلامی پیاده شود ثروت زنان بیشتر از مردان خواهد شد زیرا نظام حقوقی که در اسلام برای زنان در نظر گرفته‌شده است جامع و کامل است.
غفاری فر اضافه کرد: در نظام اسلامی برای همه کارگران تعریف خاصی در نظر گرفته‌شده است حتی برای زنان با توجه به روحیه‌، جسم، جان، علاقه و عطوفتی که  دارند که همان فرزند داری است بهاداده شده و گفته‌شده باید هزینه پرداخت شود.
وی گفت: در نظام جمهوری اسلامی نسبت به بسیاری از کشورها ازنظر قانونی به کارگر اهمیت داده‌شده است اما ازآنجایی‌که در اوایل انقلاب مدیران معتاد به ادبیات چپ و در ادامه انقلاب مدیران معتاد به ادبیات لیبرالیسم راست دچار بودیم نگاه اسلام به کارگر اجرا نشد اما بنا بر گفته اهل‌فن سیستم نظام که همان قانون اساسی است تا مالکیت را به دولت داده است نه به کارخانه داده است در دیدار اخیر رهبر معظم انقلاب با دانشجویان با ناراحتی گفتند که برخی از بخش‌های دولتی اجحاف می‌کنند و برخی‌ها دنبال انباشت سرمایه هستند تا در انتخابات اثر بگذارند.
استاد حوزه و دانشگاه بیان داشت: اسلام نه‌تنها مالکیت را به رسمیت شناخته است و موضوع را طوری تعریف نکرده که فقیر همیشه فقیر بماند و ثروتمند همیشه ثروتمند بماند، بلکه باز توزیع سرمایه در نظام اسلامی مطرح است ازجمله پرداخت خمس، زکات، وقف، صدقه و...که باعث توزیع ثروت می‌شود.
وی ابراز داشت: با تعریفی که اسلام از مالکیت دارد کارگر را مالک حقوق خود دانسته است  از طرف دیگر به لحاظ احترام و مسئله عاطفی پیامبر بر دستان کارگر بوسه زد که احترامی بالاتر از این برای کارگر وجود ندارد و به گفته اسلام افرادی که برای تأمین هزینه خانواده خود تلاش کند مانند مجاهد فی سبیل الله است و اگر در این راه کشته شود شهید است.

انتهای پیام/


http://qomefarda.ir/41759
اخبار مرتبط

نظرات شما